Wat zijn de risico's van virtuele influencers?

In dit artikel
Wat is een virtuele influencer (AI-influencer)?
Virtuele influencers, ook wel AI-influencers genoemd, zijn denkbeeldige personages die zijn gecreëerd door kunstmatige intelligentie in de vorm van 3D-avatars en die communiceren met hun volgers op sociale media.
Dankzij 3D-grafische ontwerpsoftware, simulatie- en animatiesoftware worden virtuele influencers beheerd door ontwikkelaars en creatieve agentschappen. Kunstmatige intelligentie stelt hen in staat een leven, een persoonlijkheid en interacties na te bootsen die natuurlijk lijken.
Miquela (@lilmiquela): 2.6M followers, presenteert zich als een robot die in Los Angeles woont.
Op welke terreinen worden ze virtuele influencers ingezet?
Deze AI-influencers revolutioneren de influencermarketing doordat ze aan de behoeften en verwachtingen van merken kunnen voldoen. Ze kunnen eindeloos worden aangepast, in tegenstelling tot menselijke influencers die soms inconsistente of controversiële boodschappen kunnen overbrengen.
Virtuele influencers kunnen worden gebruikt in verschillende domeinen zoals:
- mode,
- muziek,
- technologie,
- lifestyle,
- enz.
Welke wetten zijn van toepassing op virtuele influencers?
Net als menselijke influencers zijn avatars onderworpen aan de reclameregels. Ze hebben een transparantieplicht en moeten vermelden wanneer een inhoud gesponsord is of reclame bevat, als er een samenwerkingscontract met het merk is.
Daarnaast mogen ze geen oneerlijke handelspraktijken gebruiken die de consument misleiden of verwarren in hun aankoopgedrag.
Tot slot, aangezien avatars door AI worden aangedreven, zijn ze onderworpen aan de nieuwe Europese regelgeving voor AI die tot doel heeft deze technologie beter te reguleren.
Lees meer over de Nieuwe Europese AI-wet
Terug naar bovenWat zijn de voordelen van virtuele influencers?
Virtuele influencers hebben het vermogen om nieuwe doelgroepen te bereiken (een breder en diverser publiek) en berichten te personaliseren op basis van de doelstellingen van het merk en hun publiek.Ze zijn ook emotioneel "neutraler" met hun zorgvuldig verzorgde imago, waardoor uitglijders of schandalen kunnen worden vermeden. Hun virtuele leven wordt volledig gecontroleerd door de creatieve teams en ontwikkelaars. Terug naar boven
Waarom willen merken samenwerken met virtuele influencers?
Een avatar gebruiken betekent financiële besparingen
Allereerst vertegenwoordigt het gebruik van een avatar of een virtuele influencer een kostenbesparing. Sommige menselijke influencers vragen namelijk exorbitante bedragen voor slechts enkele uren werk.
Het risico van contractbeëindiging of schandaal beperken
Daarnaast kunnen risico's met betrekking tot het beëindigen van contracten of samenwerkingen beter worden beheerst. Met een virtuele influencer is er meer flexibiliteit: het beëindigen van een samenwerking kan eenvoudig worden opgelost door het creëren van een nieuw personage of een nieuwe animatie.
Aangezien een avatar geen ander (echt) leven heeft buiten zijn virtuele leven, zijn de risico's van mogelijke schandalen of controverses vrijwel onbestaande.
Hun houdingen en gedragingen zijn nauwkeurig en voorspelbaar, waardoor de risico's van "uitglijders" beheerst worden. Het is daarom onwaarschijnlijk dat de reputatie van het merk in gevaar komt.
Terug naar bovenWat zijn de risico's van virtuele influencers?
Manipulatie van informatie
Helaas kunnen virtuele influencers in sommige gevallen worden gebruikt om informatie te manipuleren en meningen van consumenten te beïnvloeden.
Verlies van authenticiteit
De vraag naar de authenticiteit van de influencer is van groot belang. Bij sommige avatars is de indruk van realisme zo groot dat verwarring met een mens onvermijdelijk is.
Merken moeten echter communiceren dat deze AI-influencers digitale creaties zijn en geen echte mensen, zoals vereist door de DSA.
De technologieaanbieder heeft daarom de verplichting om gebruikers te informeren dat de inhoud door AI is gegenereerd. Daarom zouden deze publicaties op de lange termijn de vermelding "bewerkt beeld" / "gezichten en silhouetten geproduceerd door kunstmatige intelligentie" moeten bevatten.
Op het profiel van Aitana Lopez staat duidelijk dat ze een AI-influencer is, met de woorden "Virtual Soul".
Onbereikbare schoonheidsidealen
Deze influencers hebben ook een aanzienlijke impact op sociale en morele normen.
Bijvoorbeeld, de representatie van onrealistische lichamen en levensstijlen kan invloed hebben op de verwachtingen en percepties van het publiek, vooral bij jonge consumenten.
AI-influencers creëren onrealistische idealen, wat een negatief effect heeft op het zelfbeeld van volgers, met name dat van tieners.
Voorbeelden van virtuele influencers
- Aitana Lopez (@fit_aitana): 125K followers op Instagram, 25 jaar, roze haar.
Ze promoot een merk, maar er wordt geen vermelding van een partnerschap gegeven, hoewel er productplaatsingen zijn en verwijzingen naar merken (Balenciaga).
- Shudu (@shudu.gram) : 240K followers. Ze wordt gepresenteerd als 's werelds eerste digitale model.
Hier wordt het partnerschap met het merk Lanvin duidelijk benoemd.
- Ion Göttlich (@iongottlich) : 75.2k followers, is een virtuele atleet. Hij wordt gepresenteerd als een ervaren wielrenner en het gezicht van het merk PRO Bike Gear, waarvoor hij verschillende uitrusting promoot in tal van publicaties.
Vragen over influencers en de gevaren van influencermarketing?
Veel "menselijke" influencers doen aan influencermarketing en hebben invloed op onze aankoopbeslissingen. Hoe kun je zien of een influencer reclame maakt? En wat zegt de wet? Ontdek de gevaren van influencermarketing.
Wat zijn de gevaren van influencermarketing?
Terug naar boven