Uitgebreide vergelijking energieleveranciers
Meest gestelde vragen
FAQ energieactie
1. Waarom organiseert Testaankoop een energieactie?
Testaankoop ijvert al langer voor meer vaste contracten op de energiemarkt. Nu verschillende leveranciers ze weer aanbieden, heeft Testaankoop met hen onderhandeld om voordelige tarieven te kunnen aanbieden. We zijn blij dat we nu een exclusieve samenwerking met Mega kunnen aankondigen, voor zowel een vast als een variabel energiecontract.
2. Wie is de door Testaankoop gekozen partner voor deze actie?
De energieleverancier Mega is de partner voor deze actie en werd geselecteerd na onderhandelingen met verschillende Belgische energieleveranciers. De selectie is gemaakt op vele criteria, waaronder de scherpe prijs.
3. Waaruit bestaat deze actie van Testaankoop?
De speciale actie bestaat uit onderhandelde prijzen. Hier zijn geen voorwaarden aan verbonden. Er is ook geen beperking op contactopname met de klantendiensten. De voorwaarden en tariefkaarten vind je hier.
4. Is dit het goedkoopste contract op de markt?
Wij hebben een zeer competitief variabel tarief onderhandeld met Mega dat bij de meest voordelige op de markt behoort. Een aantal leveranciers bieden een goedkopere formule aan maar het gaat daarbij meestal om internettarieven waarbij een aantal beperkingen gelden zoals enkel online klantendienst, facturatie per mail of verplichte domiciliëring. Het tarief in het kader van onze actie legt geen beperkingen op dit vlak op maar biedt toch de prijs van een internettarief.
Vaste tarieven zijn doorgaans duurder dan variabele omdat leveranciers een risicopremie incalculeren. Het contract behoort tot de meest voordelige vaste tarieven op de markt. Toch zal je vandaag goedkoper af zijn met een variabel tarief.
Wil je nagaan hoe het tarief voor deze actie zich verhoudt tot de rest van het marktaanbod, dan kan je uiteraard steeds terecht bij onze prijsvergelijker die alle tariefformules op de markt bevat en toegankelijk is voor iedereen.
5. Hoe neem ik deel?
Je geeft persoonlijke gegevens in zoals naam en voornaam alsook de EAN-codes, die je terugvindt op je energiefactuur. Een recente eindfactuur, die geeft je verbruik weer over een langere periode, heb je nodig om een inschatting te maken van je jaarverbruik. Aan de hand van deze gegevens krijg je een op maat gemaakt voorstel op enkele minuten tijd.
6. Waar vind ik de gevraagde informatie over mijn huidige energieverbruik?
Alle informatie die je moet invullen, vind je terug op je eindafrekening. Heb je deze gegevens niet, neem dan contact op met je energieleverancier. Die zal je deze informatie kunnen geven.
7. Ik geniet van het sociaal tarief, is het voor mij interessant om aan deze actie deel te nemen?
Neen. Je geniet met het sociaal tarief al van een energietarief dat lager ligt dan de marktprijzen.
8. Wanneer ontvang ik mijn vrijblijvend persoonlijk voorstel?
Meteen. Zodra je de simulatie online hebt ingevuld, ontvang je een contractvoorstel met een vast of variabel tarief op basis van de ingevoerde cijfers van je verbruik.
9. Wanneer gaat mijn nieuw contract in?
Je nieuw contract gaat ongeveer 4 tot 8 weken na acceptatie van de offerte in. Dit is de tijd die je huidige en nieuwe leverancier nodig hebben om de overstap te regelen.
10. Wie kan deelnemen?
De actie staat open voor iedereen particulieren en professionele klant. (klanten die minder dan 200 MWh aardgas of en 100 MWh elektriciteit verbruiken op jaarbasis). Je hoeft geen lid te zijn van Testaankoop. Bij het bevestigen van het voorstel word je Testaankoop-supporter, zonder meerkosten. Daarenboven biedt het statuut van Testaankoop-supporter je tal van voordelen en diensten.
11. Ben ik na ontvangst van mijn persoonlijk aanbod verplicht om van leverancier te veranderen?
Neen, de fase van het uitbrengen van een bod is een vrijblijvend voorstel. Je kunt ervoor kiezen om bij je huidige leverancier te blijven als je dat wilt.
12. Ik woon in een appartement, kan ik dan deelnemen?
Ja, je kan een vrijblijvend aanbod ontvangen voor je persoonlijk verbruik in je eigen appartement. De gemeenschappelijke delen van het gebouw vallen onder een energiecontract afgesloten door je beheerder/syndicus. Je kan via de actie van Testaankoop dus geen nieuw contract aanvragen voor de trappenhal, lift, kelder of garage van het gebouw waarin je woont.
13. Waarom wordt mij gevraagd om mijn verbruik gegevens te gebruiken om een voorstel te krijgen?
De gevraagde informatie omvat bepaalde gegevens die specifiek zijn aan je energieverbruik en huidige leverancier(s). Die gegevens vind je gemakkelijk terug op je jaarlijkse eindafrekening. Als je geen eindafrekening bij de hand hebt, is het mogelijk dat je niet alle vragen nauwkeurig kan beantwoorden, waardoor wij je geen precies voorstel kunnen doen. Je kan je huidige energieleverancier contacteren, hij zal je de nodige informatie bezorgen.
14. Waar vind ik informatie over mijn verbruik?
Je vindt je verbruik uitgedrukt in kilowatt/uur terug op je eindafrekening of door contact op te nemen met je leverancier. Heb je een digitale meter en woon je in Vlaanderen? Dan kun je je verbruik ook raadplegen via het online platform van Fluvius.
15. Waar vind ik de EAN-code(s) en wat is het precies?
Je EAN-code vind je op je energiefactuur. Het is een 18-cijferige cijfercode (het begint altijd met 54) die informatie bevat over een elektriciteitsafnamepunt en een aardgasafnamepunt. Je hebt dus een EAN-code voor elektriciteit en een EAN-code voor gas. Deze codes identificeren in geen geval een klant of consument. Ze blijven permanent gekoppeld aan het leveringspunt op een bepaald adres.
16. Ik woon nog niet lang op mijn huidige adres en heb nog geen duidelijk zicht op mijn verbruik, welke waarden moet ik dan invullen?
Als je je verbruik niet kent zal de website automatisch een inschatting maken. Je kan dus deelnemen zonder exacte verbruiksgegevens in te vullen. Het loont uiteraard om wel je verbruik in te geven om een zo accuraat mogelijke schatting te krijgen van wat je zal betalen met het nieuwe aanbod.
17. Als ik zonnepanelen heb, kan ik dan meedoen aan de actie?
Ja, als je eigenaar bent van een zonnepaneleninstallatie dan kan je meedoen. Het is wel belangrijk om rekening te houden met de datum van een eventuele overstap. Woon je in Brussel of Vlaanderen en heb je een digitale meter die verbruik en injectie apart meet, dan is het tijdstip van overstappen niet relevant. In dit geval wordt ook een terugleververgoeding voorzien voor de elektriciteit die je op het net zet.
Als je in Wallonië woont of een klassieke terugdraaiende teller hebt, is het een goed idee om je nieuwe leverancier te vragen je wijziging te laten overeenkomen met de datum van je jaarlijkse meteropname. Dat vermijdt het probleem van de gesplitste facturatie, waardoor je bij een vroegtijdige overstap een deel van de winst van je zonneproductie zou kunnen verliezen. Dit is het geval als de consumptie in de winter niet is gecompenseerd door de productie in de zomer. Hoe dichter de datum van de verandering van leverancier bij de datum van uw jaarafrekening ligt, hoe kleiner het risico dat gesplitste facturatie nadelig uitkomt.
18. Wat is het verschil tussen deze actie en een klassieke groepsaankoop?
Een klassieke groepsaankoop heeft een lange inschrijfperiode om het aantal deelnemers te maximaliseren om dan deze groep deelnemers tijdens een veiling een aanbod te doen. Dat zorgt ervoor dat je lang moet wachten tot je je persoonlijk aanbod hebt.
Met deze actie krijg je daarentegen direct een voorstel op basis van je verbruik. Testaankoop heeft voor deze actie de beste tarieven verkregen, en dit gedurende de volledige looptijd van de actie, 5 maanden. Met een ledenaantal van 300.000 consumenten hebben we bekomen dat Mega elke maand competitieve tarieven aanbiedt, die geldig zijn op het ogenblik van deelnemen.
Dit betekent dat je zelf kiest wanneer je wenst in te gaan op een voorstel, want je zal telkens een competitief tarief van het ogenblik krijgen, vast of variabel.
19. Hoeveel voorschot zal ik moeten betalen als ik overstap?
Op basis van je huidige verbruik zal Mega je een voorschotbedrag voorstellen. Deze inschatting vermijdt dat je maandelijks te veel betaalt of dat je bij de eindafrekening te veel moet opleggen. Wil je het voorschotbedrag alsnog aanpassen, dan kan dit, hiervoor kan je contact opnemen met de klantendienst van Mega.
20. Met wie kan ik contact opnemen bij vragen?
We hopen in deze rubriek al jouw vragen te hebben beantwoord. Mocht je echter nog meer informatie wensen over Testaankoop, huidige actie, abonnementen, dan kan je ons tijdens de openingsuren, van maandag tot vrijdag van 9.00 tot 12.30 uur en van 13.00 tot 17.00 uur (vrijdag tot 16.00 uur) bellen op het nummer 02 542 32 00. Je kan ook terecht bij de klantendienst van Mega op het nummer: 016 67.60.60 van maandag tot vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur, doorlopend.
21. Krijgt Testaankoop een vergoeding per getekend contract?
Ja, wij ontvangen een vergoeding per getekend contract om onze kosten te dekken. De ontvangen vergoedingen worden geïnvesteerd in nieuwe projecten van collectief belang die Testaankoop wil ontwikkelen. We investeren grote bedragen in personeel, software, marketing, advies van experts op het gebied van energie en juridische middelen.
Ter herinnering: Testaankoop ontvangt geen subsidies van de overheid of bedrijven. Dit om de totale onafhankelijkheid te behouden en onze missie uit te voeren.
22. Als ik van leverancier verander, krijg ik dan een stroom- of gasstoring?
Neen, de kwaliteit en de continuïteit van de energievoorziening worden gegarandeerd door je distributienetbeheerder (intercommunale) ongeacht je leverancier. De elektriciteit en/of het gas van je nieuwe leverancier is dan van exact dezelfde kwaliteit.
23. Ik wil genieten van het nieuwe aanbod van deze actie maar ben geen lid van Testaankoop, kan ik rekenen op Testaankoop als er iets misloopt met mijn overstap?
Ja, we geven de garantie dat er een vlotte dienstverlening is voor, tijdens en na het overstappen naar de nieuwe energieleverancier. Mocht er toch een probleem zijn, dan kan je terugvallen op Testaankoop of Mega voor assistentie en hulp.
24. Ik heb een energiecontract met vaste tarieven, is het zinvol om mee te doen aan deze actie?
Dat hangt af van het moment waarop je je vast contract hebt afgesloten. Als je nog een vast tarief hebt dat is afgesloten in de zomer van 2021 of vroeger, kan dit voordeliger zijn dan de huidige tarieven. In dit geval heeft het minder zin om van aanbieder te veranderen.
25. Wat is het verschil tussen een variabel tarief en een vast tarief?
Een vast tarief biedt meer zekerheid omdat je precies weet wat je gaat betalen gedurende de looptijd van je contract. Over het algemeen is een vast tarief duurder dan een variabel tarief, maar dit is de prijs van zekerheid, aangezien je er zeker van bent dat, zelfs als de marktprijzen stijgen, je prijs stabiel blijft.
Bij een variabel tarief volgt jouw prijs de evoluties op de energiemarkten. Aan de keuze voor een variabel tarief is met andere woorden een risico verbonden. Bij het ondertekenen van het contract weet je immers niet hoe de energiemarkten zullen evolueren. Als de trend dalend is, krijg je een leuke verrassing bij de afrekening. Anders moet je het verschil bijbetalen.
26. Ik woon in Brussel, kan ik deelnemen aan deze actie?
Ja. Aangezien het aanbod op de Brusselse energiemarkt al enige tijd bijzonder beperkt is, stelden wij voor de huidige actie als voorwaarde de noodzaak om ook voor Brusselse consumenten een competitief voorstel aan te bieden.
27. Ik heb zonnepanelen en een terugdraaiende meter, waarom moet ik een toeslag betalen?
Sommige leveranciers rekenen inderdaad een bijkomende kost aan voor prosumenten met een terugdraaiende teller. Ze verwijzen hiervoor naar gestegen onevenwichtskosten die ze moeten betalen aan hoogspanningsnetbeheerder Elia. Ook Mega rekent een forfaitair bedrag aan van 3 euro per maand en per kVA vermogen van de omvormer. Deze toeslag zit verrekend in het totaalbedrag dat in de simulatie wordt weergegeven.
Deze kost kan ervoor zorgen dat andere aanbiedingen voor elektriciteit voordeliger zijn voor jou. Wil je nagaan of dit het geval is, dan kan dat via onze prijsvergelijker. Uiteraard kun je er ook steeds voor kiezen om enkel voor aardgas te switchen naar het aanbod van onze actie.
28. Ik heb zonnepanelen en een digitale meter, staat de terugleververgoeding ook vast?
Bij het variabele tarief is de terugleververgoeding die je ontvangt voor de injectie van overtollige zonneproductie eveneens variabel, bij het vaste tarief ligt deze vast.
29. Zijn er specifieke eisen met betrekking tot facturatie en betalingsvoorwaarden?
Neen, je kan ervoor kiezen om je factuur per e-mail of per post te ontvangen. Je kan betalen via overschrijving of automatische domiciliëring.
30. Als het contract getekend is, hoe lang ben ik dan gehecht aan een variabel tarief?
Je kunt veranderen wanneer je dat wenst mits inachtneming van een opzegtermijn van 3 weken. Je moet er wel rekening mee houden dat de leverancier de vaste vergoeding voor 6 maanden zal aanrekenen, ook als je bijvoorbeeld overstapt na één maand. Stap je over na 6 maanden, dan wordt de vergoeding volledig aangerekend. Wees er ook van bewust dat je de cashback, die pas verworven is na één jaar, misloopt als je vroeger van leverancier verandert.
31. Als het contract getekend is, hoe lang ben ik dan gehecht aan een vast tarief?
Je kunt veranderen wanneer je dat wenst mits inachtneming van een opzegtermijn van 3 weken. Je moet er wel rekening mee houden dat de leverancier de vaste vergoeding voor 6 maanden zal aanrekenen, ook als je bijvoorbeeld overstapt na één maand.
Het is ook een jaarlijks en verlengbaar contract. De voorwaarden zijn te vinden op de site van onze partner Mega.
32. Garanderen Mega en Testaankoop groene energiecontracten met deze actie?
De geselecteerde contracten voor elektriciteit zijn 100% groen.
33. Hoelang duurt deze actie?
De samenwerking met Mega loopt van maart tot en met 31 maart 2025. De prijzen kunnen maandelijks aangepast worden, afhankelijk van de marktevolutie.
34. Hoe vaak kan ik deelnemen aan deze actie?
Zolang je het aanbod niet ondertekent, kan je de prijs zo vaak controleren als je wil. Zodra het contract is ondertekend, kan je niet meer deelnemen aan deze actie.
35. Ik wil niet overstappen naar het nieuwe contract. Krijg ik later nog een kans via een nieuwe energieactie?
Testaankoop wil in de toekomst nog meer energieacties ontwikkelen voor meer betaalbare en voorspelbare energiecontracten. We bekijken steeds op het moment zelf om de beste oplossing voor de consument aan te bieden. Weet dat deze speciale actie beschikbaar is gedurende 5 maanden.
36. Wat zijn de bijzondere voorwaarden verbonden aan deze actie?
Via deze link vind je de bijzondere voorwaarden terug.
37. Wat houdt deze korting in?
De korting is te verkrijgen bij een vast contract en bij een variabel contract.
De korting geldt enkel voor nieuwe klanten bij Mega. Je dient 12 maanden klant te blijven om de korting te ontvangen op je daaropvolgende eindafrekening.