Beste energieleverancier 2025: wie blijft aan kop voor het derde jaar op rij?
Wie is volgens jullie de beste energieleverancier? We krijgen de vraag bijna dagelijks bij Testaankoop. Logisch, het aanbod is groot en de verschillen niet altijd even helder. Onze experts onderzochten voor de vijfde keer op rij de energiemarkt en vonden een antwoord op deze complexe vraag: voor het derde jaar op rij krijgt DATS 24 ons label Beste van de Test.

DATS 24 is de beste energieleverancier van 2025
De eerste twee jaar ging TotalEnergies met het label Beste van de Test lopen, maar dit jaar gaat de bekroning al voor de derde keer op rij naar DATS 24, ook bekend als de brandstof- en energieleverancier van Colruyt Group.
Als Belgische speler heeft DATS 24 een uitgebreid netwerk van tankstations en laadpalen in eigen land, maar levert het sinds 2021 ook elektriciteit en gas aan consumenten.
Vergelijk prijzen voor gas en elektriciteit
Terug naar boven1. Toegankelijk voor iedereen
Enkel leveranciers die voor elke consument toegankelijk zijn (in een bepaald gewest), komen in aanmerking voor ons label. Dat is een van onze criteria.
Er bestaan verschillende coöperaties die zich vooral richten op hernieuwbare energie, maar ze vereisen dat je eerst coöperant wordt alvorens je klant kunt worden. Je moet met andere woorden eerst een of meerdere aandelen kopen, waarvan de prijs varieert tussen € 125 en € 250.
Wie achter de nobele doelstelling van deze coöperaties staat, zal dat vermoedelijk niet als een struikelblok zien. Maar volgens ons staat slechts een beperkt publiek hiervoor open. Daarom komen zulke initiatieven niet in aanmerking voor ons label.
Terug naar boven2. Transparante tariefstructuur
Een ander belangrijk criterium is een eenvoudige en heldere tariefstructuur. Sommige leveranciers bieden een veelvoud van tariefplannen aan, tot zelfs een 10-tal alleen al voor elektriciteit. Vergelijken wordt er hierdoor niet eenvoudiger op.
Een helder en duidelijk aanbod bestaat volgens ons uit:
- 1 vast tarief
- 1 variabel tarief
- 1 dynamisch tarief
Maar dat is het meest ideale aanbod. Daarom hebben we een marge ingebouwd, bijvoorbeeld omdat sommige leveranciers ook goedkopere online tarieven aanbieden waarbij je dossier volledig digitaal wordt beheerd, of tarieven aanbieden voor specifieke doelgroepen zoals prosumenten of eigenaars van elektrische wagens.
Niettemin vinden wij vijf actieve tariefplannen voor elektriciteit het absolute maximum en ook het onderscheid moet voldoende duidelijk zijn.
Terug naar boven3. Consumentenakkoord ondertekend
De energieleverancier moet het Consumentenakkoord hebben ondertekend. Dat is ook een belangrijk criterium voor ons. Deze gedragscode legt een aantal afspraken vast waartoe de ondertekenaars zich verbinden om de consument te beschermen tegen bedenkelijke praktijken.
Het Consumentenakkoord bevat onder meer bepalingen over de deur-aan-deurverkoop, de transparantie van prijzen, verplichte elementen op de factuur, de jaarlijkse mededeling van het goedkoopste tarief, de klachtenbehandeling enz. Niet alle leveranciers ondertekenden het akkoord en sommigen trokken zich eruit terug.
Wij pleiten ervoor om het Consumentenakkoord nog verder uit te breiden en te verbeteren. Een ambitie die de huidige federale regering ook heeft uitgesproken voor de lopende legislatuur.
Terug naar boven4. Tevreden klanten
Elk jaar peilen we naar de tevredenheid van onze leden over hun energieleverancier aan de hand van specifieke criteria zoals duidelijkheid van de energiefactuur, het gemak om informatie terug te vinden en de kwaliteit van de klantendienst.
Ook in 2025 herhaalden we de oefening met een enquête bij meer dan 6000 leden. Op die manier kunnen we een betrouwbare tevredenheidsscore berekenen voor elke energieleverancier voor zover voldoende klanten deelnamen.
In 2022 merkten we duidelijk dat de relatie van onze leden met hun leverancier te lijden had onder de energiecrisis. Slechts twee leveranciers lieten toen een hoge tevredenheid optekenen. Vorig jaar zagen we gelukkig beterschap en deze trend zet zich dit jaar verder: alle leveranciers waarvoor een score berekend kon worden behalen minstens een goede score (minimaal 65 op 100 of 4 sterren). Dat is tegelijk ook de minimumgrens om in aanmerking te komen voor ons label. In tegenstelling tot vorig jaar belandde dus geen enkele leverancier onder de drempel.
Hoe tevreden zijn klanten over jouw energieleverancier?
Terug naar bovenDATS 24 opnieuw Beste van de Test
Op basis van deze en andere criteria is er één energieleverancier die zich opnieuw tot Beste van de Test mag kronen. Met een hoge klantentevredenheid van 83 op 100 blijft DATS 24 vrij stabiel ten opzichte van vorig jaar (82).
DATS 24 scoort ook goed op de andere criteria; de leverancier is toegankelijk voor alle consumenten in de gewesten waar hij elektriciteit en gas aanbiedt (DATS 24 is niet actief in Brussel), heeft het Consumentenakkoord ondertekend en biedt een heel transparant aanbod met slechts één variabel elektriciteits- en gasaanbod.
Welke is de meest voordelige tariefformule voor jou?
Terug naar boven