Nieuws

Peperdure afrekening voor klanten met vast contract van Luminus

Tientallen Luminus-klanten contacteerden ons nadat ze een bijzonder hoge afrekeningsfactuur in de bus kregen. Sommige moeten meer dan € 10 000 bijbetalen. De rode draad? Peperdure vaste contracten uit de tweede helft van 2022. Wij zaten samen met Luminus, maar de energieleverancier wil niet wijken.

12 oktober 2023

Bovenop de maandelijkse voorschotten van € 344 kreeg een van onze abonnees door Luminus alsnog een waanzinnige eindafrekening van € 10 489 gepresenteerd, voor een periode van amper acht maanden. De dame in kwestie en haar man, beiden gepensioneerd, kunnen nauwelijks slapen door de kopzorgen.

"Omdat onze maandelijkse voorschotten ondanks onze zonnepanelen zo hoog waren, had ik al meermaals naar Luminus gebeld. Daar werd ik telkens afgewimpeld, met de uitspraak dat we maar de jaarlijkse afrekening moesten afwachten", vertelt ze gefrustreerd. "Over die extreme factuur kreeg ik dan te horen dat onze kWh-prijs te hoog was, en dat ik die zelf maar had moeten aanpassen."

Vind nu het goedkoopste energiecontract

Buitensporige vaste tarieven bij Luminus

Helaas is haar verhaal geen alleenstaand geval. We ontvingen via ons klachtenplatform al tientallen getuigenissen van consumenten die een eindafrekening van duizenden euro’s in de bus kregen. Telkens gaat het om vaste contracten zoals het Comfy-contract, waarbij de hernieuwing van het contract gebeurde in het najaar van 2022.

Luminus was op dat moment de enige leverancier die nog vaste tarieven aanbood, die weliswaar niet aan te raden waren wegens extreem duur. De prijzen voor een vast contract lagen toen drie tot vier keer hoger dan nu.

Wie op dat moment intekende of wiens contract vernieuwd werd op basis van deze voorwaarden, profiteerde niet van de sterke prijsdalingen op de energiemarkten en betaalde maanden te veel.

Mag een leverancier je zomaar overzetten op een duurder energietarief?

Energiecontracten hebben vaak een bepaalde duur van één of twee jaar. Wanneer je bestaande overeenkomst ten einde loopt, moet je leverancier twee maanden voor de einddatum een nieuw voorstel sturen. Daarbij moet hij duidelijk en ondubbelzinnig uitleggen over eventuele wijzigingen in de voorwaarden. De leverancier vraagt de
klant om te bevestigen of hij ingaat op het nieuwe voorstel.

Doet de klant dat niet tegen de einddatum van het lopende contract, dan levert de energieleverancier verder aan het op dat moment goedkoopste equivalent product van bepaalde duur in zijn aanbod. 

In het geval de gedupeerde abonnees stelde Luminus een nieuw vast tarief voor. Strikt genomen was dat op dat moment inderdaad het "goedkoopste equivalent" onder de vaste contracten, maar de tarieven waren peperduur, en onze abonnees waren vele malen goedkoper gesteld geweest met een variabel tarief.

Luminus claimt heldere communicatie

Omdat we veel pijnlijke getuigenissen binnenkregen, zaten we samen met Luminus om het probleem aan te kaarten. Volgens de leverancier werden de klanten "correct geïnformeerd over de prijsvoorwaarden".

Daarbij werden inderdaad de nieuwe prijzen per kWh vermeld, zo blijkt, maar werd geen aangepast voorschotbedrag voorgesteld. Nochtans zou een nieuw, realistisch voorschotbedrag veel klanten hebben aangespoord tot actie.

Klanten werden geïnformeerd... via de nieuwsbrief

Volgens Luminus werden deze klanten achteraf wel gewaarschuwd dat hun voorschot te laag was, of gevraagd om hun tarieven te checken. Verschillende gedupeerde consumenten geven echter aan nooit zo'n communicatie te hebben ontvangen.

In het contact met één van onze abonnees verwees de klantendienst daarentegen naar de brief met het nieuwe voorstel en... naar nieuwsbrieven. In een reactie betwist Luminus niet dat sommige klanten enkel geïnformeerd werden via een nieuwsbrief, maar meent dat er "geen fouten werden gemaakt".

Luminus weigert toegeving te doen

Op onze vraag om een commerciële geste toe te kennen aan klanten die geen gepersonaliseerde communicatie ontvingen over de hoge tarieven en hun te lage voorschotbedrag, wil Luminus dan ook niet ingaan.

Nochtans zijn de dossiers die binnenkomen op onze klantendienst schrijnend. Vaak gaat het om consumenten die al jaren klant zijn bij Luminus en weinig vertrouwd met de energiemarkt of digitale tools.

Zo contacteerde een andere abonnee ons in naam van haar alleenstaande moeder, een dame op leeftijd, wiens contract eveneens hernieuwd werd op basis van de dure tarieven en die een afrekening kreeg van € 7 000 euro. Deze dame gebruikt geen mails en haar voorschotten zijn nooit aangepast. Zij was dus niet op de hoogte van het dure contract.

Ook een vast contract uit de tweede helft van 2022? Vergelijk meteen

Wie klant is bij Luminus en ook zo'n duur vast contract heeft, raden we aan dit contract zo snel mogelijk te herbekijken en te switchen naar een goedkoper tariefplan. Vergelijken is gelukkig kinderspel, je hebt enkel je verbruiksgegevens nodig.

Word je liever bijgestaan met advies? Contacteer dan onze energielijn op 02 542 33 86 van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u). 

Vergelijk regelmatig energietarieven

Loopt je energiecontract bijna af, maak dan sowieso altijd eerst zelf de vergelijking, en stem niet zomaar blindelings in met het nieuwe voorstel van je energieleverancier. Enkel zo ben je verzekerd van de voordeligste tarieven voor jouw verbruik.

Ontdek de beste energietarieven

Aanbevolen voor jou