Nieuws

Nieuw dataplatform voor energie: nieuwe mogelijkheden, beperkte hinder?

27 oktober 2021
Atrias, netbeheerders, dataplatform

De Belgische energiesector neemt weldra een nieuw dataplatform voor de uitwisseling van gegevens in gebruik. De implementatie ervan zou slechts een beperkte hinder hebben voor sommige klanten. En er zouden zich nieuwe mogelijkheden aandienen voor bepaalde groepen van gebruikers. Een overzicht.

Het nieuwe centrale dataplatform, waar men al sinds 2011 aan werkt, zal tussen begin november en eind december worden uitgerold. Doordat voortaan alle spelers – netbeheerders en energieleveranciers - met hetzelfde systeem zullen werken, zou dit een betere uitwisseling van verbruiksgegevens tussen hen onderling en een meer klantvriendelijke werking van de energiemarkt moeten opleveren. 

Nieuwe mogelijkheden

Volgens de netbeheerders zal uitwisseling van data in de toekomst een stuk sneller, transparanter en nauwkeuriger gebeuren. Het platform zal ook een groter volume aan gegevens aan kunnen, wat belangrijk is bij de verdere uitrol van de digitale meters in ons land. 

Het nieuwe platform zou ook nieuwe mogelijkheden openen. Zo zou je bijvoorbeeld een aparte leverancier kunnen kiezen voor de laadpaal van je elektrische wagen. Zonnepaneeleigenaars zouden aparte contracten kunnen sluiten voor afname en injectie. In principe zou je zelfs maandelijks een afrekening van je energieverbruik kunnen krijgen.

Gevolgen voor jou als klant

De overgang naar het nieuwe systeem kan tussen begin november en eind december een impact hebben op jou als klant. Toch zou de hinder volgens Atrias, het bedrijf achter het nieuwe platform, beperkt zijn en slechts voor een kleine groep voelbaar. Zo zou het kunnen gebeuren dat je bij bepaalde leveranciers een paar dagen geen switch kunt uitvoeren of dat je een latere startdatum van je nieuwe contract moet kiezen. Zo meldt Lampiris op zijn website dat je ten vroegste 1 januari 2022 als begindatum van je nieuwe contract kunt kiezen. Weet in elk geval dat steeds het tarief geldt van de maand waarin je het contract hebt getekend, ook al valt de begindatum op een later moment.

En wat als je je jaarlijkse afrekening normaal rond deze tijd ontvangt? Je zult je meterstanden nog steeds kunnen doorgeven aan je netbeheerder maar de verwerking ervan kan iets langer in beslag nemen dan gewoonlijk, zodat je misschien iets langer op de afrekeningsfactuur zult moeten wachten.

Verder zal ook de activering van nieuwe budgetmeterklanten, die hun energieverbruik vooraf betalen om geen verdere schulden op te bouwen, tijdelijk onmogelijk zijn tot eind december.

Vergelijk

Loopt je energiecontract binnenkort af en plan je om te switchen? Dan doe je er wellicht goed aan om vooraf al even de tijd te nemen om tarieven te vergelijken en je switch te plannen. Daarvoor kun je nog steeds terecht op ons energieplatform.

Wie hulp of advies nodig heeft over zijn factuur of leverancierswissel, kan nog steeds beroep doen op onze experts via ons gratis 0800-nummer (van maandag tot vrijdag, van 9h tot 12h30 en van 13h tot 17h - vrijdag tot 16h).

BEL ONS OP 0800 500 20