Dossier

Thuis energie besparen is nodig, mogelijk en goed voor de portemonnee

03 september 2021
économiser l'électricité

Isolatie, verwarming, verlichting, elektrische toestellen, ... Mogelijkheden te over om energie te besparen in je woning. Sommige zaken vereisen een zekere investering, terwijl andere zaken je helemaal niks hoeven te kosten. Daarnaast geven we tips om je bestaande apparaten gewoon minder energie te laten verbruiken...

Isoleren rendeert

Exclusief voor leden

Krijg toegang tot deze inhoud

Ontdek deze inhoud en veel meer !


Ik ontdek Test Aankoop!
User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

65 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/10/2021

Ik ben zelf actief bezig met optimaliseren verbruik, en ook een voorstander van de digitale meter (zelf met de afschaffing van de terugdraaiende teller wat ergens logisch is). De mogelijkheden die ik zag om automatisch het verbruik te sturen baserend op piek en dalmomenten en dito prijzen (vb voor elektrische wagen) leken mij de meer "negatieve" kanten van de meter ruimschoots te compenseren.

In elk artikel over de digitale meter wordt er dus gesproken over de pro-actieve manier waarop je kan omgaan met het verbruik en je verbruik kan afstemmen om de prijs van energie ... bij deze beweringen worden echter weinig of geen vragen gesteld.

De realiteit is (tot mijn spijt) echter anders want nu met de stijgende energieprijzen nog maar eens duidelijk wordt. Eén van de meest frappante zaken is de berekening van het verbruik: ook al heeft men de details tot op het kwarier / uur, voor verbruikers met een digitale meter wordt nog steeds geen rekening gehouden met het effectieve verbruik in een bepaalde periode ... men neemt nog steeds het gestandardiseerd verbruikersprofiel alsof het een analoge meter zou zijn.

Ook diversifiëring op basis van verbuiksmoment heeft geen enkele impact: hoog verbruik tijdens de piekperiodes heeft exact dezelfde kost (energie & distributie) als verbruik tijdens de nacht of periodes met veel zonneschijn.

Nu had ik echt wel verwacht dat met het invoeren van de digitale meter ook deze zaken gingen worden aangepakt ... want zonder deze mogelijkheden kan ik geen voordeel zien aan de digitale meter.

Persoonlijk hebben we nu (door zonnepanelen / batterijen / zonneboiler) geen gasverbruik gehad in de laatste 4 maanden ... en toch zal ik het gas die ik eerder dit jaar heb verbruikt nu deels moeten betalen aan de huidige extreem hoge tarieven. Het is zoals de slager nu extra geld komt vragen voor vlees gekocht in februari omdat de prijzen van het vlees nu hoger zijn. De juiste data voor de dagen / maanden is beschikbaar maar wordt dus niet gebruikt.

Is het geen idee om hierover een studie te maken?

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/10/2021
, Gereageerd:

Beste Koen, ik heb dit even afgetoest intern bij onze expert energie en dit is wat hij hierover te vertellen heeft: 

Ik begrijp je reactie volledig, veel zaken die mogelijk zullen worden met de digitale meter, zijn vaak nog toekomstmuziek op dit moment of staan nog in de kinderschoenen. Toch zijn een aantal evoluties wel al merkbaar, zoals de introductie van het dynamische energiecontract (maar enkel Engie biedt zo’n contract aan op dit moment) waarbij rekening wordt gehouden met het werkelijke verbruik per uur en met de prijs van dat moment. Volgens ons is dit soort tarieven echter niet voor iedereen weggelegd en kan zo’n formule slechts een succes worden in combinatie met slimme toestellen die automatisch aanschakelen op momenten van lage prijzen. Meer info: https://www.test-aankoop.be/woning-energie/gas-elektriciteit-mazout-pellets/nieuws/eerste-elektriciteitscontract-met-wisselende-prijs-per-uur-voor-gezinnen

 Daarnaast is het zo dat de invoering van het nieuwe centrale dataplatform, dat de energiemarkt vanaf november in gebruik neemt en een betere data-uitwisseling tussen marktspelers mogelijk moet maken, tevens nieuwe mogelijkheden zou moeten bieden. Volgens Atrias, de dochteronderneming van de Belgische distributienetbeheerders, kan het nieuwe centrale systeem een hoger volume aan data aan en kunnen toekomstige evoluties sneller ontwikkeld worden. De sector wijst in zijn persbericht van 10/09/2021 op de nieuwe mogelijkheden zoals het kiezen van aparte contracten voor afname en injectie voor zonnepaneeleigenaars, de keuze van een aparte leverancier voor een laadpaal van een elektrische wagen of de mogelijkheid om maandelijks een afrekening te ontvangen. Meer info: https://www.atrias.be/FAQ_NL ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/10/2021

Hebben jullie (of gaan jullie) reeds dossiers beschikbaar om de opgewekte elektriciteit van de zonnepanelen rechtstreeks te gebruiken (voor ze op het net gezet wordt)
Bv.: systemen die elektriciteitverbruik starten van zodra er elektriciteit aan het net gegeven wordt. (bv elektrische verwarming WW boiler, wasmachine automatisch opstarten,.....

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/10/2021
, Gereageerd:

Momenteel hebben we nog geen dossier in die zin, maar ik geef het verder intern door als suggestie. Bedankt voor je input! ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/10/2021

Het standpunt van Test-Aankoop in verband met het afschaffen van de terugdraaiende teller is totaal verkeerd. Ik stel mijn hoop op de rechtszaak van het kantoor Verbist waarbij de overheid wordt aangepakt onder de noemer 'Belofte maakt schuld'. Ik hoop dat menige Vlaming bij de eerstvolgende verkiezingen de partijen die ons voorgelogen hebben zullen aanpakken...

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/10/2021
, Gereageerd:

Jammer dat je er zo over denkt. Wij wensen jullie alle succes met de rechtszaak uiteraard! We hebben zelf overwogen om naar de rechtbank te stappen en we hebben de haalbaarheid ervan laten bekijken door een team juristen. Jammer genoeg was het advies negatief omdat de kans op slagen zeer klein is. We wouden de consument dan ook geen rad voor de ogen draaien of er een actie aan koppelen waarbij je als lid kan deelnemen... ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/08/2021

Heb geen echt vertrouwen in het systeem. Ik denk aan de hackers, die kunnen zelfs in het Pentagon inbreken.

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/07/2021

Mijn vraag: wij hebben een tweevoudige meter (dag-nacht) en een afzonderlijke meter uitsluitend nacht (accumulatie verwarming). Komt daar dan één digitale meter voor in de plaats of zijn dat er ook twee? Ik kan nergens een duidelijk antwoord vinden.

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/10/2021
, Gereageerd:

IK ben in uw geval = dus twee! Enige voordeel is dat je je verbruik "uitsluitend nachttarief" kunt scheiden van het verbruik "normale nachttarief" Daarenboven heb ik zonnepalen en een warmtepomp "wind wind". Ik geen mazout of gas in huis sinds 1979.

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/10/2021
, Gereageerd:

nacht tarief voor verwarming word afgeschaft

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/10/2021
, Gereageerd:

Het "exclusieve nachttarief" voor verwarming is al jaren afgeschaft!

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/10/2021
, Gereageerd:

De historische korting op de distributienettarieven voor uitsluitend nachtverbruik werd vanaf 2021 geleidelijk afgebouwd, hier vind je er meer over. ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/07/2021
, Gereageerd:

Dag Paul, volgens onze experten zijn er twee aparte meters nodig. De elektrische installaties zijn volledig gescheiden. ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/07/2021

Onze zonnepanelen dekken volledig onze behoefte aan stroom. Zal de digitale meter een invloed hebben op onze factuur?

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/07/2021
, Gereageerd:

Hallo Paul, sinds de uitspraak van het Arrest zal deze stroom niet meer worden gecompenseerd door je injectie en zul je dus betalen voor je werkelijke verbruik, zoals ook het geval is bij een consument zonder zonnepanelen. Je zult wel geen prosumententarief meer moeten betalen. Meer info vind je nog in ons dossier via deze link: 

https://www.test-aankoop.be/woning-energie/hernieuwbare-energie/dossier/einde-terugdraaiende-teller ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/07/2021

Onze zonnepanelen dekken volledig onze behoefte aan stroom. Zal de digitale meter een invloed hebben op onze factuur?

Meld je aan om toegang te krijgen.

25/06/2021

Ik zou heel graag de digitale meter weigeren, ik vind het een complete inbreuk op mijn zelfbeschikkingsrecht in mijn eigen woning.
Bovendien ben ik stralingsgevoelig en spaar ik voor de rest kosten noch moeite om mijn woning leefbaar te houden voor mezelf.
Kreeg onlangs de brief van Fluvius in de bus met de uitnodiging om een afspraak te maken voor plaatsing van de digitale meter.
Hoe kan ik dit weigeren?!
En hoe kunnen we hiertegen nog verder protesteren?

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/06/2021
, Gereageerd:

We hebben daar een interessant artikel over geschreven: Je kan hem in principe niet weigeren maar je kan wel voor uitstel gaan. Dit is niet in alle gevallen interessant, ik geef je even de link mee naar het artikel: https://bit.ly/35XVxq4 ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/05/2021

Hallo
Ik denk eraan om zonnepanelen te plaatsen, maar ik twijfel door de digitale teller. Ik lees vaak dat veel gezinnen een duurdere elektriciteitsfactuur zullen krijgen als ze zonnepanelen hebben (bijvoorbeeld: www.zonnepanelen-gids.be/.../). Hoe of waar kan ik ergens berekenen of het wel interessant is voor mij om zonnepanelen te plaatsen?

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/06/2021
, Gereageerd:

Hallo, het is inderdaad niet evident om te weten te komen of het nog steeds rendabel is om zonnepanelen te plaatsen, wij vinden in ieder geval van wel, tenminste als de aankoopprijs niet te duur uitvalt. Om je bij je keuze te helpen hebben we op onze site een heel dossier ter beschikking die je de nodige info bezorgt en je helpt met kiezen: https://www.test-aankoop.be/woning-energie/hernieuwbare-energie/dossier/zonnepanelen-nog-interessant 

Twijfel ook niet om je in te schrijven aan onze groepsactie Zonnepanelen met Test Aankoop via deze link: https://www.test-aankoop.be/acties/zonnepaneel ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/10/2021
, Gereageerd:

Mmet gebruik van en warrmtepomp, kan men niet meer dan ca. 20% van de eigen productie gebruiken. Ca. 80% ben je kwijt.

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/10/2021
, Gereageerd:

Dag Jan, algemeen wordt als gemiddelde een zelfverbruik van 30 % genomen als de productie van de zonnepanelen min of meer overeenkomt met het jaarlijkse stroomverbruik van het gezin. Dat is effectief de meest voorkomende situatie in België. 

Het komt eropaan om je elektrische toestellen zoveel mogelijk te gebruiken als er – voldoende - productie van de zonnepanelen is.

Daarom is het interessant om de curve van de stroomproductie van je zonnepanelen te bekijken als je over een monitoringsysteem van je fotovoltaïsche installatie beschikt. Dat zal onder meer afhangen van de oriëntatie van jouw panelen en de helling waarin ze zijn aangebracht. Aan de hand van die informatie kun je nagaan wanneer je jouw toestellen het best laat draaien. Meer info vind je nog via deze link: https://www.test-aankoop.be/woning-energie/hernieuwbare-energie/dossier/zelfverbruik-verhogen 

Voorts raden we aan om een teruglevercontract te sluiten zodat je toch ' iets' terugbtaald krijgt voor je geïnjecteerde zonnestroom. Maak gerust een vergelijking via onze tool, de terugleververgoeding zitten er ook in: https://www.test-aankoop.be/woning-energie/gas-elektriciteit-mazout-pellets/module/energie-wie-wordt-uw-leverancier?location ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

17/04/2021

Eric Hammer
Wij hebben verleden jaar okt zonnepanelen laten plaatsen en toen gevraagd om ons nachttarief af te koppelen en Fluvius ondanks ons bezwaar, plaatst een digitale meter. Wij hebben dit betaald en hebben nu geen voordeel meer van terugdraaiende teller. Kan ik deze kosten ook via de premie terug krijgen? Ik twijfel nu of we niet beter terug zoals voorheen dag en nachttarief zouden nemen gezien we redelijk wat verbruiken 's avonds en nacht.
Mvg

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/07/2021
, Gereageerd:

Wanneer je veel elektriciteit verbruikt omdat je bvb elektrische verwarming hebt en je hebt overeenkomstig met je verbruik zonnepanelen op je dak kan je beter overschakelen op dag- en nacht tarief omdat het overschot van zelf geproduceerde stroom verloren gaat en omdat je het goedkopere nacht tarief sowieso moet betalen . Één klein pluspunt is dat je tijdens het weekend continu van het nachttarief geniet. Ik moet er wel bij zeggen dat ik een accumulatie verwarming heb wat een verschil kan maken t.o.v. een andere vorm van verwarming.
Wat de evt. kosten betreft van je digitale meter kan ik je geen raad geven.

Meld je aan om toegang te krijgen.

17/04/2021
, Gereageerd:

Beste Eric,

Waarom ben je indertijd overgegaan naar enkel dagtarief? Als je nu zegt dat je nog aardig wat verbruik hebt op de nachtteller. Zoek eens op welke die verbruikers zijn en schakel over op dag verbruik, met bvb. tijdklok, of installeer een energie management systeem op de P1 poort van je DM, je gaat niet alleen te weten, komen welke apparaten voor dit verbruik zorgen, maar ook op welk tijdstip. Of je kan verder gaan en een meer intelligent systeem aan de DM koppelen, zodat deze gaat bepalen welk en wanneer een verbruikstoestel gaat werken. Zie op
maakmijnmeterslim.be

succes

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/04/2021
, Gereageerd:

Bedankt André, de reden van afkoppeling kwam door het feit dat we nog steeds het principe van terugdraaiende teller zouden hebben. Verder hebben wij 2 waterbedden, vijver met pomp filter en andere toebehoren, airco als het heel warm wordt. Daardoor hebben wij een verbruik van 6000kwh per jaar
Groetjes

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/04/2021
, Gereageerd:

Beste Eric,

Ik vrees dat de gemaakte kosten niet zullen behandeld worden! Enerzijds zouden ze dan voor duizenden een aparte berekening moeten maken, anderzijds is er duidelijk bepaald dat een berekening zou gemaakt worden om iedereen een 5% winst te laten maken!! We zullen nog wat geduld moeten hebben, er is nog veel onzekerheid, en de overheid is nu niet bepaald van de snelste. Misschien dat de klacht van 10duizenden via advocatenkantoor Verbiest een opening gaat maken!
Of ze dan ook een onderscheidt gaan maken voor personen met WP/Airco/EV is nog niet bepaald, ook de mensen met accuverwarming, die in feite de zwaarst getroffen zijn, -ze sparen in de zomer hun energie om deze in de winter terug te vragen.. - is nog een vraagteken.
Heb je al de verschillende sites op FB over dit onderwerp gelezen?
Sterkte

T.

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/04/2021

krijg er de groene kramp van ....... eficienter,slimmer,dynamisch....... voornamelijk voor overheid en producenten. de kleine man is altijd gejost. Bulshit-talk

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/04/2021

Dat ze de terugdraaiende meters willen afschaffen vind ik niet goed en dat ze dan nog een prosumenten taks hebben uitgevonden ook niet natuurlijk MAAR dat ze ons dan zouden vergoeden aan de zelfde prijs per kWatt welke wij moeten betalen !! Dat zou toch iets eerlijker zijn ???

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/04/2021

Begin jaren '80 werden we de hemel ingeprezen toen we elektrische accumulatieverwarming plaatsten in onze nieuwbouw. Begin jaren 2000 waren we ineens grootverbruikers die niet meer van de tijd waren. We verhuisden naar een andere woning die we verbouwden en waar we onder druk van de overheid gasverwarming plaatsten. De aanvragen waren zo talrijk dat er een lange wachtlijst bestond om aangesloten te worden op het aardgasnet. Maar na enkele jaren bleek dat aardgas toch ook weer niet de mirakeloplossing is. En ja, voor de derde keer lieten we ons rollen. We kochten een appartement dat is uitgerust met zonnepanelen en vloerverwarming die aangedreven wordt door een warmtepomp. Dit betekent een aanzienlijke meerkost tegenover een appartement dat wordt verwarmd door een gasketel. Maar we zouden die investering terugwinnen op middellange termijn. Nu de terugdraaiende meter wordt ingevoerd zal dat terugverdienen een utopie blijken. Gelukkig is ons appartement zeer goed geïsoleerd en verbruikt onze warmtepomp maar 1500kw/u per jaar terwijl ze meer dan 3500kw/u warmte produceert. Maar het geeft toch een wrang gevoel dat we steeds weer op kosten gejaagd worden en dat onze overheid de gemaakte beloften niet nakomt.

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/04/2021

Dit efficiënter gebruik zal nogmaals gepaard gaan met grote kosten die zullen doorgerekend worden. Nog meer 'belastingen' dus.
Binnenkort het capaciteitstarief in voege gebracht. Welke lijken zullen er dan uit kast vallen.
En de zonepanelen kwestie ligt nog heel zwaar op mijn lever.
Zoveel mensen zijn hierbij slachtoffer. Behoud 15j terugdraaiende teller, overal in de media, wij beloven het u.
Dat men het ging schrappen hebben werd hoogstens eens heel stil gefluisterd in de hoop dat niemand het zou horen.
Jullie doen heel wat goede acties en onderzoeken maar jullie standpunt in de zonnepanelen kwestie stelt mij teleur.

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/04/2021

Er moet meer groene stroom geproduceerd worden, dus meer zonnepanelen en windenergie. De traditionele producenten moeten dienen om tekorten op te vullen en moeten dus flexibeler worden. Vroeger moesten de traditionele producenten ook ver- en aankopen volgens de noden.
De logica grote producenten en het kleine grut ( zonnepanelen) moet omgekeerd worden en de zonnepanelen moeten op de eerste plaats komen en de grote producenten vullen aan.
De prijs voor de zonnepaneelhouders moet deze van de normale producent zijn.
Ik vind dat de uitspraak over de digitale meter een belangrijk aspect niet vermeld ; de producent moet vergoed worden voor zijn diensten.

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/04/2021

Ik liet zonnepanelen leggen.(met digitale meter) Deze werden in 2020 in gebruik genomen. Deze vallen om de haverklap uit(als de zon schijnt).Ik heb een klachten formulier in gediend bij fluvius doch kreeg geen reactie. De voorop gestelde opbrengst word geenszins gehaald. Ik word opgezadeld met een hoge elektriciteit factuur. Wat zijn mijn mogelijkheden.

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/05/2021
, Gereageerd:

beste Jan.
Waarom moet iedereen een digitale meter plaatsen??? omdat ze (Fluvius°) bij overproductie van zonnepanelen ze vanuit hun bestuur jou productie af schakelen zodat de leidingen niet overbelast worden zodat ze geen zwaardere kabels moeten plaatsen.Ze kunnenen zelfs een hele straat afschakelen

Meld je aan om toegang te krijgen.

31/05/2021
, Gereageerd:

Dag Christiane, we hebben begrip voor het wantrouwen dat er heerst, vooral na de uitspraak van het Grondwettelijk Hof in verband met de terugdraaiende teller. Toch is de uitrol van de digitale meter opgelegd door Europa, en op termijn zal iedere consument (ook diegene zonder zonnepanelen) een digitale meter geïnstalleerd krijgen. ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/04/2021
, Gereageerd:

Jan, ik denk dat je beter de installateur van de panelen aanspreekt. Hij moet ervoor zorgen dat de installatie in orde is.

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/04/2021

Ik heb 35.000 euro geïnvesteerd in mij installatie (9,8kwh). Deze zijn nog lang niet terug verdiend met certificaten en prosumententaks. Op moment dat ik een digitale meter moet plaatsen en niet meer geniet van een terugdraaiende teller, koppel ik mijn installatie van het net. Ik ga echt niet de netbeheerders spekken

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/04/2021
, Gereageerd:

Groot gelijk Rob ,als ik van jouw was kocht ik mij een paar batterijen aan en een diesel groep om de lange winter avonden te overbruggen, of misschien een lange kabel met ( terug draaiende) teller naar je lieve buur ;-). Ik overweeg ook zo iets te doen. Francis

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/04/2021

Wij hebben het maximale gedaan om onze elektrische kost te verminderen en vroegen voor 2 jaar om een digitale te plaatsen omdat wij tekort hadden net nacht ren veel te veel met dag terug draaien wegens 10 kW zonnepanelen (25.000 €)
Fluvius beloofde dat alles zal blijven en nu ipv terug te verdienen mijn panelen moet ik gaan betalen.De premie met 1000 punten vervalt ook of een 990 €/jaar.
DE volgende dat ze gaan pakken zijn deze met elektrische wagens binnen een paar jaar. Eerts moet deze groep hiervan goed vergroten om ze dan te pakken om meer te betalen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/04/2021

Reeds een 4 tal maanden in het bezit van een digitale meter. Zonder verwittiging hing fluxius aan de bel, in ware maffia stijl kon ik kiezen afgesloten worden of een digitale meter laten plaatsen. Achteraf horen we dan op de tv dat men nu kan kiezen en men nog tot 2023 tijd heeft. Dit lijkt me zuivere discriminatie! In Wallonië en Brussel is er geen verplichting. Dus kan men besluiten dat de Vlaamse regering de reden en oorzaak is. Bedankt Ovld en Nva , wij zullen jullie gedenken in 2024.
Wat test-aankoop betreft had ik meer verwacht. Waarom moeten Vlamingen weerom meer ophoesten dan Walen en Brusselaars ? Wij blijven de melkkoe van België.
De prijs van de elektriciteit op zich valt mee , maar bedraagt maar 1/3 van de factuur! Wie gaat er lopen met de andere 2/3? Is het hiermee dat de politiekers betaald worden voor hun geleverde diensten? De Vreg/creg is ook een lachertje , die zijn er enkel om de elektriciteitsmaatschappijen te dienen.
In Frankrijk genieten ze van het teveel dat wij betalen voor elektriciteit.
Met dank aan Verhofstadt.

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/04/2021
, Gereageerd:

Dag Frank, energiebeleid is grotendeels een gewestelijke bevoegdheid. In de andere gewesten is de situatie dus wat anders. Toch staat het in de sterren geschreven dat men ook in die gewesten op termijn naar dezelfde situatie zal evolueren als in Vlaanderen ... Meer info vind je in ons dossier: https://bit.ly/2NfcPca  We raden alvast iedereen aan om op basis van je persoonlijk energieverbruik een simulatie te doen via één van onze tools om na te gaan welk contract het meest voordelig is voor je situatie. Ook de terugleververgoedingen voor geïnjecteerde zonnestroom (indien je over een digitale meter beschikt) zijn opgenomen in de berekeningen van onze vergelijker: https://bit.ly/3tqrJw4  ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/04/2021

Ik denk dat hier een taak voor test-aankoop zich aandient. Namelijk een test en kostprijsvergelijking van de diverse apps en modules die momenteel op de markt te koop zijn om op uw digitale meter aan te sluiten. Om te beginnen zou een simpele (en goedkope) tool die bvb aangeeft op je gsm (of andere ontvanger) of je momenteel elektriciteit van het net afneemt of injecteert al een eerste hulpmiddel zijn de digitale meter dan toch nuttig te gebruiken

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/04/2021
, Gereageerd:

Beste Patrick en André, het klopt dat wij toestellen/ apps om je meter slimmer te maken nog niet getest hebben. Wij hebben wel plannen om dit in de toekomst te doen, maar voorlopig beschikken wij dus niet over meer info. We kennen uiteraard de website https://maakjemeterslim.be/ die een overzicht geeft van verschillende energiebeheersystemen in diverse prijscategorieën. Sommige van deze tools kunnen inderdaad helpen om het zelfverbruik te verhogen door het geven van feedback en inzicht in het energieverbruik. 

Maar het is in elk geval een interessante piste om dit soort tools en applicaties tegen het licht te houden. Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/04/2021
, Gereageerd:

Misschien een uitbreiding van de dienst GAELE ?? Zijn al toch vertrouwd met het onderwerp.