Vragen ?
Test-Aankoop staat u graag bij voor:
- vragen & klachten
- juridisch & medisch advies


Nog geen lid ?
Bel ons vrijblijvend met de code "advies" op het nummer 02 542 32 00
en ontdek de voordelen van ons lidmaatschap.

De Test-Aankoop wereld:
Dossiers

No junkfood 4 kids!

7 juli 2017
No junkfood 4 kids!

Meer dan 1 kind op de 10 lijdt aan overgewicht. Reclame maakt die situatie nog erger door jongeren in de richting van te zoute, te vette en te gesuikerde levensmiddelen te duwen. Dat is onverantwoord, en het zou verboden moeten worden. Klaag deze situatie samen met ons en de Gezinsbond aan!

Inleiding

Het aantal kinderen met overgewicht blijft toenemen. Met alle gezondheidsproblemen vandien. Een kind met overgewicht loopt meer risico om later last te krijgen van hart- en vaatziektes, diabetes, artrose, astma, slaapstoornissen zoals apnoe en verschillende soorten kanker. Dan mogen we ook nog de psychologische en sociale problemen door een negatief zelfbeeld niet vergeten.

Uit onze studie in juni 2015 bleek dat talrijke ouders menen dat overgewicht wel zal verdwijnen met de groei. Dat is zelden het geval. Hoe langer een kind aan overgewicht lijdt, hoe minder kans dat de kilo’s teveel spontaan zullen verdwijnen. Het probleem moet actief aangepakt worden. Behoudens enkele medische uitzonderingen krijgen ze opnieuw een slanke lijn door veel te bewegen en goed te eten. Helaas duwt de marketing hen in de richting van een slechte voeding.

Marketingslachtoffers

Alle ouders werden al wel eens geconfronteerd met de smekende blik van hun kind in de winkel, voor een aanlokkelijke lekkernij. Toch is het niet dat het kind sterft van de honger of zelfs zin heeft in een zoetigheidje. Maar de lokroep van de verpakking op het rek was onweerstaanbaar. Zijn favoriete stripfiguurtje lachte hem toe. Het nodigde uit om gratis figuurtjes te verzamelen bij elke aankoop. Er stond zelfs op dat er extra calcium in zat … Wie kan daaraan weerstaan?

23% van de voedingsreclames gebruikt merkwoordvoerders (stripfiguren, zanger, sportlui, …). In Frankrijk zijn Dora en Spongebob de meest gebruikte merklicenties. In België zijn ook de personages van Studio 100 (Maya, Plop, K3) alomtegenwoordig. De kinderen zijn het doelwit van de marketing omdat ze gemakkelijk te beïnvloeden zijn en gevoelig zijn voor de impact van deze beelden. Ze spelen ook echt een rol in de aankoopbeslissingen. Bovendien zal een jonge consument die door een merk overtuigd wordt waarschijnlijk later trouw blijven aan dat merk.

Junkfood alom

Om te kunnen verkopen, legt de marketing de nadruk op wat de consument aantrekt. Op korte termijn geeft de meerderheid van ons de voorkeur aan een onevenwichtige voeding in de plaats van aan een gezonde voeding. In 2005 wees onze analyse van reclamespots op televisie uit dat nagenoeg 1 spot op de 4 gewijd was aan voeding, met chips en fastfood op kop! Verschillende studies bewijzen een link tussen de tijd die men doorbrengt voor het kleine schermpje en reclame en de zin in zeer calorierijke maar weinig voedzame levensmiddelen. De televisie blijft het bevoorrechte kanaal voor marketing voor levensmiddelen maar ook het internet is populair. 

Online bombardement

Volgens een schatting van de WGO zouden de uitgaven voor reclame op het web vorig jaar in West-Europa ongeveer goed zijn geweest voor 38 miljoen dollar, dus een derde van het globale reclamebudget. Volgens een Amerikaanse studie mikt meer dan de helft van websites met levensmiddelen in het bijzonder op kinderen. De merken maken gebruik van interactieve programma’s, mascottes en advergames.

De sociale netwerken zoals Facebook en Twitter zijn ook prachtige promotiedragers. Ze worden druk gebruikt door jongeren en kinderen. Adverteerders voeren er doelgerichte of gedragsgebonden (heeft te maken met de interesses van de gebruiker) reclame en opnieuw zijn het vooral de minder voedzame producten die er het vaakst worden gepromoot. Wanneer iemand een reclame liket of deelt of als die geretweet wordt, maakt hij meer indruk. Vooral kinderen zijn hier gevoelig voor, omdat ze nog niet kunnen opmerken dat het om een reclame gaat. Hun consumptiekeuzes worden bovendien sterk beïnvloed door hun vrienden.

En de jongeren?

Jongeren zijn de ideale slachtoffers van mobiele marketing (op gsm). In Frankrijk heeft 88% van de jongeren tussen 12 en 17 jaar een gsm. De merken verzamelen hun nummers op het internet en sturen gepersonaliseerde sms’jes. De jongeren vertonen bovendien het meest de neiging om zich aan een merk te binden. De bescherming zou dus uitgebreid moeten worden naar 12-plussers. 

Concrete voorbeelden

Onze voedingsdeskundige analyseerde de labels van een honderdtal producten voor kinderen. Zij haalt op de volgende pagina’s enkele slechte voorbeelden aan.

Bent u geïnteresseerd in gezondheid en voeding?

Vul dan uw e-mailadres in en blijf op de hoogte van deze actie en de komende campagnes die wij zullen organiseren.

Ik aanvaard de privacybepalingen


Gerelateerd

?

Hulp nodig?

Bel ons op dit nummer

 02 542 32 32

ma-vr 9-12.30 u. | 13-17 u. (vr tot 16 u.)