Koopgids

Waarop moet je letten bij de aankoop van een elektrische fiets?

30 april 2021
Koopgids elektrische fiets

Om naar je werk te rijden, om grotere afstanden af te leggen, om je auto te vervangen ...: een elektrische fiets biedt heel wat mogelijkheden. In deze aankoopgids vind je de belangrijkste weetjes en tips om een model te vinden dat je op het lijf geschreven is.

Een elektrische fiets is handig en wendbaar, en ziet eruit als een gewone fiets. De werking is eenvoudig: zodra je begint te trappen, treedt de motor in werking, waardoor je minder spierkracht nodig hebt om vooruit te komen.

Een elektrische fiets moet een aantal wettelijke vereisten respecteren:

  • het vermogen is beperkt tot 250 W
  • de assistentie mag enkel in werking treden als je trapt
  • de assistentie moet stoppen zodra je 25 km/u haalt 

Een snelle elektrische fiets waarvan de motor ondersteuning biedt tot 45 km/u in plaats van 25 km/u is een "bromfiets klasse P" (voor "speed Pedelec").

Wat zijn de voordelen van een elektrische fiets?

Minder inspanning

Het grootste voordeel is uiteraard dat je minder inspanningen moet leveren dankzij de ondersteuning van de elektromotor, bijvoorbeeld bij het vertrek, bergop en bij tegenwind. Sommige modellen beschikken over een krachtsensor die het elektrische systeem activeert zodra je op de trappers drukt. De andere systemen treden pas in werking wanneer je al enkele malen op de pedalen hebt getrapt: de eerste meters moet je dus zelf een inspanning leveren. Op hellingen werkt de assistentie vooral goed bij fietsen met de motor in de trapas.

Gemakkelijk te besturen

Hoewel elektrische fietsen een pak meer wegen dan gewone fietsen, vooral vanwege de accu, rijden ze vrij comfortabel. De laatste jaren zijn het vermogen van de trapondersteuning en de autonomie van de accu toegenomen, terwijl hun gewicht gedaald is.

Versnellingen

Een elektrische fiets is voorzien van een naaf- of derailleurversnelling met 7 tot 30 versnellingen.

Elektrisch remsysteem

Sommige elektrische fietsen zijn uitgerust met een motor in het voor- of achterwiel in combinatie met een elektrisch remsysteem. Daarbij wordt een deel van de elektrische energie die wordt geproduceerd wanneer je vertraagt, overgebracht naar de batterij. Het voordeel daarvan is dat de batterij het iets langer volhoudt. En aangezien zo’n systeem de velgremmen spaart, gaan ook de wielen langer mee. 

Goedkoop in gebruik

De prijzen van elektrische fietsen kunnen sterk variëren: van € 700 tot meer dan € 3 000. Maar de gebruikskosten zijn niet te vergelijken met die van een auto of zelfs van een bromfiets: € 0,15 tot € 0,20/km. Dat is ongeveer de helft van de prijs per kilometer van een kleine wagen.

Ecologisch

Een elektrische fiets produceert nauwelijks CO2-uitstoot – behalve voor de elektriciteitsproductie – en ook geen andere vervuilende stoffen, fijn stof enz. Ze maakt dus niet alleen de files kleiner, maar ontziet het milieu ook.

Gezond

Vanzelfsprekend is een fiets goed voor de conditie. Ook een elektrische, want aangezien je nog altijd moet trappen, doet je toch wat aan sport.

Waarop letten bij de keuze van batterij?

Lithium-ionbatterij

Bijna alle elektrische fietsen zijn voorzien van een lithium-ionbatterij. Er bestaan ook goedkopere soorten, zoals nikkel-cadmium (Ni-CD), nikkel-metaalhydride (Ni-MH) en lood, maar aangezien die zwaarder en minder krachtig zijn, komen ze nagenoeg niet meer voor. Vrij nieuw zijn de lithium-ijzerfosfaataccu’s, die veel sneller opladen.

Autonomie

Hoe lang de accu het uithoudt, varieert naargelang van het model en de mate waarin je een beroep doet op de assistentie. Bij intensief gebruik schommelt het verbruik rond 10Wh/km. Een volle batterij met een vermogen van 500 W gaat in die omstandigheden dus minimaal 50 km mee. De lege accu opladen duurt ongeveer zes uur.

Nieuwe batterij nodig na 4 à 5 jaar

Houd er bij aankoop rekening mee dat je na 4 à 5 jaar een nieuwe batterij zult moeten kopen als je de initiële autonomie wilt behouden. Dat betekent een kost van enkele honderden euro’s. Een batterij van Bosch kost ongeveer tussen € 680 (400 Wh) en € 875 (500 Wh), van Shimano Steps tussen € 550 (400 Wh) en € 750 (500 Wh). Er zijn ook goedkopere en duurdere modellen van andere merken, maar je mag rekenen dat je minimaal € 1 en maximaal € 2 betaalt per 1 Wh.

Is het altijd beter om voor een batterij met hogere capaciteit te kiezen bij aankoop?

Aangezien na 4 à 5 jaar de batterij een aanzienlijk deel van de capaciteit is verloren – dit is wel afhankelijk van het gebruik – is het beter om bij aankoop een batterij met een hoge capaciteit te nemen. In elk geval is de kans groter dat je nog voldoende capaciteit over hebt na die periode als je een batterij kocht met een hogere capaciteit. Heb je een batterij met een lagere capaciteit bij aankoop, dan zul je die dus waarschijnlijk eerder moeten vervangen en de kosten om een batterij te vervangen liggen hoger dan de meerprijs van een batterij met hoge capaciteit.

Wat is het belang van de positie van de motor?

In het voorwiel

Voordelen: een motor in het voorwiel is technisch gezien het eenvoudigst. Het fietsframe lijkt sterk op dat van een gewone fiets, vermits er geen rekening moet worden gehouden met de ketting en het versnellingsapparaat. Bij meer dan de helft van de goedkopere geteste fietsen zit de motor dan ook op die plaats.

Nadelen: de trekkracht van de motor moet beperkt blijven om te vermijden dat het voorwiel doorslipt, zeker op hellingen en een nat wegdek. Gezien de positie van de fietser en eventuele bagage rust het gewicht van de fiets hoofdzakelijk op het achterwiel. Daardoor moet je op steile hellingen zelf een groot deel van de inspanning leveren. Dit model is dus eerder aan te raden als je geen al te steile hellingen wilt trotseren.

In het achterwiel

Voordelen: met een motor in het achterwiel is het gevaar op slippen praktisch uitgesloten, zelfs met een hoog vermogen. De belasting op de ketting en versnellingsapparaat is ook minder dan bij een fiets met middenmotor.

Nadelen: het versnellingssysteem werkt niet in alle omstandigheden even doeltreffend. Op sterke hellingen moet je alsnog heel wat inspanningen leveren.

In de trapas

Voordelen: hierbij maakt de trapas deel uit van het motorsysteem. De inspanningen van zowel de motor als de fietser worden namelijk via de ketting naar het achterwiel overgebracht. Zelfs op de steilste hellingen levert de motor dus maximale ondersteuning. Bovendien is een lekke band voor- of achteraan niet moeilijker te herstellen dan bij een gewone fiets. Beide wielen kun je immers demonteren zonder hulp van een specialist of speciaal gereedschap.

Nadeel: de ketting en het versnellingsapparaat slijten sneller, doordat ze de inspanning van motor en fietser naar het achterwiel moet overbrengen.

Heb je een rijbewijs of verzekering nodig?
  • Voor een gewone elektrische fiets beperkt tot 25 km/u heb je net als voor een gewone fiets geen rijbewijs nodig. Een verzekering is niet verplicht, maar het blijft aangeraden om een familiale verzekering te nemen.
  • Voor een pedelect of als je elektrisch kunt fietsen zonder te trappen, is een verplichte verzekering burgerlijke aansprakelijkheid motorvoertuigen verplicht.
  • Ook fietsen met garageknop (parkeerassistentie in de vorm van elektrische ondersteuning als je met de fiets aan de hand loopt, bijvoorbeeld om hem in de garage te zetten) moeten voorlopig een verzekering nemen. De overheid werkt echter aan een aanpassing van de reglementering.
  • In de toekomst kan een specifieke verzekering verplicht worden, maar dit is nu nog niet het geval.
Waarop letten als je kiest voor een pedelec?

Nieuwe categorie bromfietsen

Een pedelec werkt als een elektrische fiets, maar de elektromotor biedt ondersteuning tot een snelheid van 45 km/u in plaats van 25 km/u bij een gewone elektrische fiets. Omdat een snelle elektrische fiets toch meer heeft van een fiets dan een bromfiets, heeft men in België een nieuwe categorie van bromfietsen in het leven geroepen, de "bromfiets klasse P" (voor "speed Pedelec").

Welke fietsen vallen in de nieuwe categorie "Bromfiets klasse P"?

Het gaat hier over fietsen:

  • met een maximaal vermogen van 4 kW
  • een ondersteuning tot maximaal 45 km/u
  • met een hulpaandrijving die trapondersteuning als hoofddoel heeft

Wij noemen deze fietsen speed pedelecs of snelle elektrische fietsen.

De gewone elektrische fietsen – waarvan de trapondersteuning stilvalt boven 25 km/u – vallen niet onder deze nieuwe regels.

Wat zijn de nieuwe verplichtingen?

Aangezien het in feite om een bromfiets gaat, gelden er bepaalde vereisten:

  • Gelijkvormigheidsattest: je moet over een gelijkvormigheidsattest of een certificaat van overeenstemming (COC) beschikken, maar niet op zak hebben.
  • Nummerplaat: het is verplicht om de fiets in te schrijven bij de Dienst Inschrijvingen Voertuigen (DIV), net als auto’s. De elektrische fietsen zullen dan ook een kleine nummerplaat krijgen van ongeveer 10 op 12 cm. Deze begint met de letter S.  
  • Fietshelm: het dragen van een fietshelm is verplicht. De fietshelm moet zijn goedgekeurd conform EN1078 met bijkomende voorwaarde dat de slapen en het achterhoofd beschermd moeten zijn. Indien aan deze norm is voldaan, wordt dat in de helm aangegeven (CE-markering).
  • Rijbewijs: je moet minstens 16 jaar zijn en in het bezit zijn van een geldig rijbewijs (zowel een rijbewijs voor een bromfiets als voor een ander voertuig is geldig).
  • Verzekering: je moet een BA-verzekering voor de pedelec afsluiten wanneer de elektrische motor ook kan werken zonder te trappen.
  • Op deze gemotoriseerde fiets moet je de verkeersregels voor de bromfietsers volgen. Een specifiek verkeersbord met het symbool van een bromfiets en de letter P (speed pedelec) is van toepassing op bestuurders van speed pedelecs.
  • Je mag met een speed pedelec geen kinderen vervoeren die jonger zijn dan 3 jaar. Om kinderen tussen 3 en 8 jaar te vervoeren, moet je een geschikt beveiligingssysteem installeren.

Meer info over de verplichtingen vind je bij de FOD mobiliteit.
Waarop letten als je kiest voor een urban e-bike of "hipsterbike"?

Een urban e-bike is een sportieve e-bike met minimalistisch design die vooral door een jonger, stedelijk publiek wordt gebruikt. We hebben enkele modellen aan een test onderworpen in en onze ervaringen neergepend in een dossier. Daaruit blijkt dat er enkele zaken zijn waarmee je rekening moet houden.

Niet altijd welkom bij de fietsenmaker

De fietsen van Cowboy, VanMoof en andere worden vooral online aangekocht. Fysieke winkels of herstelateliers zijn er bij bepaalde merken zo goed als niet, behalve in een paar (zeer) grote steden, denk Brussel, Berlijn, Londen ... Als er iets hapert aan je fiets, is het daardoor niet gemakkelijk om iemand te vinden die je uit de nood kan helpen. Een lokale fietsenmaker zal sowieso voorrang geven aan fietsen die bij hem of haar zijn gekocht. Ook vervangstukken zijn vaak moeilijk vast te krijgen (zeker in deze tijden van onderdelenschaarste) en vragen een lange wachttijd. Je kunt de fabrikant wel proberen te contacteren, maar die communicatie verliep in ons geval niet altijd even vlot. En een onlinetutorial volstaat vaak niet om jouw specifieke probleem op te lossen.

Kleine, moeilijk toegankelijke batterij

Met een gewone e-bike zou je heel wat kilometers moeten kunnen maken, bij een urban e-bike is dat niet zo vanzelfsprekend. De batterij(capaciteit) is vaak zeer klein - ze moet immers passen in het strakke design - en helpt je daardoor hoop en al 50 km, maar vaak slechts 30 km of zelfs nog minder vooruit. Voor in de stad is dat (net) voldoende, voor langere fietstochten zwaar ontoereikend. 

Bovendien kun je de batterij soms niet uit de fiets halen (bv. bij VanMoof S3) en moet je dus de hele fiets aan het stopcontact hangen. Niet zo praktisch als je op de derde verdieping woont.

Wettelijk in orde?

In ons land geldt een aantal minimumvereisten voor een fiets om op de weg toegelaten te worden, met name op het vlak van verlichting en reflectoren. Die zitten niet altijd standaard op deze hippe fietsen. Vaak worden ze wel meegeleverd, maar dan is het wel de bedoeling dat je ze er ook effectief op monteert. Ook spatborden behoren meestal niet tot de standaarduitrusting, maar zijn wel een aanrader, tenzij je de fiets enkel bij droog weer wilt gebruiken en hij vooral dient om de muur in je woonkamer/loft/koffiebar te sieren.

 

Waar moet je nog op letten?

Type

Er bestaat een uitgebreid gamma van elektrische fietsen: stadsfietsen, vouwfietsen, “Hollandse” fietsen, mountainbikes enz. Niet alleen zijn er heel wat verschillen qua vormgeving, maar ook qua rijgevoel, rijcomfort, motor, vermogen, gewicht, batterijautonomie enz. Kies het type fiets op basis van het gebruik dat je voor ogen hebt, je fietshouding, je behoefte aan vering, het gewenste zadeltype enz. Een zogenaamd sportmodel levert bijvoorbeeld sterke prestaties maar heeft een harder zadel.

Gewicht

Dat varieert van 9 tot 30 kg, maar de meeste modellen wegen 17 tot 25 kg. De batterij en het fietsframe zijn bepalend voor het gewicht. Een lichte fiets is wendbaarder, maar een zwaardere is gewoonlijk krachtiger en vergt dus minder inspanningen.

Vermogen

Het vermogen van de batterij wordt uitgedrukt door haar spanning in Volt (V) en haar capaciteit in ampère-uur (Ah). Hoe hoger de spanning (V), hoe krachtiger de fiets. Hoe meer ampère-uur (Ah), hoe hoger de batterijautonomie.

Kwaliteit

Maar liefst 95 % van alle elektrische fietsen is gemaakt in China. Zelfs tussen de beste en de slechtste modellen zijn er weinig verschillen op het vlak van de materialen, de bekleding, de afstelling enz.

Beveiliging

Koop een goed slot. E-bikes worden vaak gestolen.

Vraag een garantiebewijs voor de batterij

Vraag bij aankoop van een e-bike naar het garantiebewijs van de batterij en laat die garantie op de factuur zetten. Als de fabrikant geen twee jaar garantie geeft op die batterij, zal de verkoper niet geneigd zijn om je na één jaar een nieuwe batterij te geven.

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

117 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/09/2021

In Nederland werden en worden er veel praktische "cursussen" georganiseerd voor oudere burgers die met een elektrische fiets willen rijden. In ons land blijkbaar enkel door de VAB voor bedrijven.

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/09/2021
, Gereageerd:

Dag Lieve, het tweewielergebruik is de laatste tijd geëxplodeerd, vooral in de steden. Maar niet iedereen durft zich wagen in het drukke verkeer, vooral met een ebike. Volg daarom een korte training, Sommige sessies worden georganiseerd via bedrijven of lokale verenigingen, andere zijn direct toegankelijk voor particulieren. Maar er is geen ‘speciale e-bike’ cursus, want "behalve het aanzetten en remmen is het gedrag op de fiets hetzelfde. Het belangrijkste is dat je goed met je tweewieler kunt omgaan en je plaats in het verkeer inneemt." zo zegt Noémie Dembour, pedagogisch medewerker bij Pro Velo uit Brussel. Aan Vlaamse zijde heeft Pro Velo een vestiging in Antwerpen en organiseert Mobiel 21 tal van cursussen. Maar ook op lokaal niveau worden veel initiatieven genomen. Belanghebbenden moeten daarom bij hun gemeente nagaan wat er in hun directe omgeving wordt georganiseerd. Meer info vind je nog in ons artikel via deze link: https://www.test-aankoop.be/acties/mobiguide/info/bikes/fietsopleiding ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/09/2021
, Gereageerd:

Behalve het aanzetten en remmen is er wel degelijk een groot verschil met een gewone fiets: het gewicht. Ik snap dus niet dat men in Nederland, het fietsland voor oud en jong, wel speciale trainingen geeft voor e-bikes, in het bijzonder voor ouderen die de overstap maken van een gewone fiets naar een elektrische.

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/09/2021

Waarom is de Veloci fiets niet getest ?

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/09/2021
, Gereageerd:

Wij maken een keuze uit de modellen op de markt volgens een aantal criteria (beschikbaarheid, verkoopscijfers, vraag,...), deze keer zat Veloci er niet bij. Ik geef je vraag alleszins verder intern door zodat we er rekening mee kunnen houden bij een toekomstige test. ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/08/2021

Heeft iemand ervaring met de plooifietsen van Swyff? Bvb de MadMax?

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/08/2021
, Gereageerd:

Hallo Karine, deze hebben we niet getest, maar ik heb alvast even verder gezocht op onze site en kwam in de klachtenbox deze klacht tegen, ik stuur de link hier even door: https://www.test-aankoop.be/klagen/publieke-klachten/publieke-klacht?referenceid=CPTBE00218233-80  ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/06/2021

Welke ebike verzekering is de beste en hoeveel kost dat

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/06/2021
, Gereageerd:

Dag Freddy, de prijs van een goede elektrische fiets schommelt rond de € 2 500. Genoeg om een omnium fietsverzekering te overwegen. Die is vooral nuttig als dekking tegen diefstal op een openbare plaats. 

Een omnium voor de elektrische fiets dekt diefstal, materiële schade en pechverhelping. Burgerlijke aansprakelijkheid zit er niet in.

Een omnium is volgens ons aan te raden als je een nieuwe e-bike koopt die elders dan thuis een reëel diefstalrisico loopt, ondanks goede voorzorgsmaatregelen. Als je woningverzekering ook diefstal dekt – wat aan te raden is – heb je geen omnium nodig om een gewone elektrische fiets te beschermen tegen diefstal bij je thuis.

Zo’n omnium fietsverzekering kun je sluiten bij een verzekeraar, makelaar, fietsenhandelaar of via het internet. Opgelet, sommige contracten kun je enkel sluiten voor elektrische fietsen met een maximale ouderdom, tussen enkele weken en enkele jaren.

Uit onze enquête eind 2018 blijkt dat je een jaarlijkse premie tussen € 56 en € 139 betaalt voor een elektrische fiets met een waarde tussen € 1 600 en € 2 800. De verzekeraars berekenen hun premie op basis van één enkel criterium: de prijs van de fiets.

Meer info vind je nog hier: https://www.test-aankoop.be/acties/mobiguide/info/bikes/heeft-een-omniumverzekering-voor-een-e-bike-nut ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/05/2021

Hallo,
2 maand geleden kocht ik mij een E bike v.h. merk Samebike. 5 werkdagen later stond hij aan de deur in een grote doos. Zeer zorgvuldig verpakt en grotendeels geasembleerd.
Enkel de stuurstang monteren en het voorwiel. Het voorwiel omdat je de keuze hebt uit 2 naven, De gewone naaf met aan beide zijden vijzen en de snelspan naaf zoals bij de wielrenners.
In 20 min. was de klus geklaard. Meegeleverde batterij geladen in 2 uur.
En dan de proefrit. Zadel en stuur zijn aan te passen aan rijstijl en gemak.
Voorvork woorzien van dubbele vering alsook vering in het zadel en zadelstang.
Deze geven een uitzonderlijk comfort tijdens het rijden. Je voelt niets van oneffenheden en putten op ruw terrein.
Ik woon in de Ardennen en teste hem op asfalt, veld en boswegen. Ook een MB trial.
Hellingen, zelfs hele steile, geen probleem. Afdalingen doe je beter met gebruik v.d. zeer goede schijfremmen. Je zit al snel aan + 60 Km/Hr. wat me toch wat te snel was.
De aanschaf v.d. fiets was merkelijk goedkoper dan de prijzen v.d. E bikes hier.
Kwalitatief heel goed en ziet er nog leuk uit ook. Bovendien compleet met bagagedrager, verlichting, GSM houder, boord pc, 2 startsleutels met afstandbediening en antidiefstal.
2 sleutels voor de batterij, spatborden voor en achter.
Tot hiertoe steeds een aangename rij-ervaring.
Voor visuale testen, tips en tricks, enkel Merk en type intikken op You Tube.
www.geekbuying.com/.../Samebike-20LVXD30-Folding-Electric-Moped-Bike-Black-418887.html

Meld je aan om toegang te krijgen.

17/05/2021
, Gereageerd:

Beste Jean Pierre, bedankt voor je getuigenis. Deze ebike hebben we jammer genoeg niet getest dus kunnen we ons niet uitspreken over de kwaliteit ervan. Hier vind je alvast de link naar onze testresultaten van ebikes die je kan raadplegen: https://www.test-aankoop.be/mobiliteit/fietsen/test/elektrische-fietsen/resultaten  mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/05/2021

Hallo,
2 maand geleden kocht ik mij een E bike v.h. merk Samebike. 5 werkdagen later stond hij aan de deur in een grote doos. Zeer zorgvuldig verpakt en grotendeels geasembleerd.
Enkel de stuurstang monteren en het voorwiel. Het voorwiel omdat je de keuze hebt uit 2 naven, De gewone naaf met aan beide zijden vijzen en de snelspan naaf zoals bij de wielrenners.
In 20 min. was de klus geklaard. Meegeleverde batterij geladen in 2 uur.
En dan de proefrit. Zadel en stuur zijn aan te passen aan rijstijl en gemak.
Voorvork woorzien van dubbele vering alsook vering in het zadel en zadelstang.
Deze geven een uitzonderlijk comfort tijdens het rijden. Je voelt niets van oneffenheden en putten op ruw terrein.
Ik woon in de Ardennen en teste hem op asfalt, veld en boswegen. Ook een MB trial.
Hellingen, zelfs hele steile, geen probleem. Afdalingen doe je beter met gebruik v.d. zeer goede schijfremmen. Je zit al snel aan + 60 Km/Hr. wat me toch wat te snel was.
De aanschaf v.d. fiets was merkelijk goedkoper dan de prijzen v.d. E bikes hier.
Kwalitatief heel goed en ziet er nog leuk uit ook. Bovendien compleet met bagagedrager, verlichting, GSM houder, boord pc, 2 startsleutels met afstandbediening en antidiefstal.
2 sleutels voor de batterij, spatborden voor en achter.
Tot hiertoe steeds een aangename rij-ervaring.
Voor visuale testen, tips en tricks, enkel Merk en type intikken op You Tube.
www.geekbuying.com/.../Samebike-20LVXD30-Folding-Electric-Moped-Bike-Black-418887.html

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/05/2021

Heeft er iemand ervaring met de elektrische fietsen van Lehe ?

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/05/2021
, Gereageerd:

Hallo Marie- Jeanne, dat merk hebben we jammer genoeg niet getest, maar meer info over waarop je allemaal moet letten bij de aankoop van een elektrische fiets vind je hier: https://www.test-aankoop.be/mobiliteit/fietsen/koopgids/koopgids-elektrische-fiets ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/05/2021
, Gereageerd:

Hallo,
2 maand geleden kocht ik mij een E bike v.h. merk Samebike. 5 werkdagen later stond hij aan de deur in een grote doos. Zeer zorgvuldig verpakt en grotendeels geasembleerd.
Enkel de stuurstang monteren en het voorwiel. Het voorwiel omdat je de keuze hebt uit 2 naven, De gewone naaf met aan beide zijden vijzen en de snelspan naaf zoals bij de wielrenners.
In 20 min. was de klus geklaard. Meegeleverde batterij geladen in 2 uur.
En dan de proefrit. Zadel en stuur zijn aan te passen aan rijstijl en gemak.
Voorvork woorzien van dubbele vering alsook vering in het zadel en zadelstang.
Deze geven een uitzonderlijk comfort tijdens het rijden. Je voelt niets van oneffenheden en putten op ruw terrein.
Ik woon in de Ardennen en teste hem op asfalt, veld en boswegen. Ook een MB trial.
Hellingen, zelfs hele steile, geen probleem. Afdalingen doe je beter met gebruik v.d. zeer goede schijfremmen. Je zit al snel aan + 60 Km/Hr. wat me toch wat te snel was.
De aanschaf v.d. fiets was merkelijk goedkoper dan de prijzen v.d. E bikes hier.
Kwalitatief heel goed en ziet er nog leuk uit ook. Bovendien compleet met bagagedrager, verlichting, GSM houder, boord pc, 2 startsleutels met afstandbediening en antidiefstal.
2 sleutels voor de batterij, spatborden voor en achter.
Tot hiertoe steeds een aangename rij-ervaring.
Voor visuale testen, tips en tricks, enkel Merk en type intikken op You Tube.
www.geekbuying.com/.../Samebike-20LVXD30-Folding-Electric-Moped-Bike-Black-418887.html

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/03/2021

Ik heb een knieprothese en weeg 95kg, heb nu een elektrische minifiets met middenmoter Bosh maar de inspanning die het me kost is voor de knie veelal te belastend, dus moet ik meestal in sport rijden tov mijn echtgenote in eco (veel lichter en gezonder persoon) nu wil ik een nieuwe fiets kopen en de mini nog slechts occasioneel gebruiken. Maar ik zie bomen niet meer door het bos, sommige raden de middenmoter niet aan voor mijn situatie andere zweren erbij? Achterwiel is blijkbaar niet meer aangeraden en voorwiel zou gevaarlijker zijn? Kunnen jullie op een of andere manier toch extra info geven? Mvg Redgy

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/03/2021
, Gereageerd:

Beste Redgy,

Ben in dezelfde situatie? Totale Knie Arthroplastie, heb daarom ook twee jaar terug een elektrische fiets aangeschaft, wel een "vrouwelijk" model, op die mannelijke kon ik mijn been -zoals weleer- niet over zwaaien. Ben , na wat inrijden, er handig in geworden en alles onder de knie gekregen -:) Buiten het feit dat de fiets zwaarder is (19kg) is er geen probleem; Doe er +- 75 km mee, omdat ik ook steeds een grote ondersteuning instel.
Voor de rest, prima aankoop, en daarbij gebruik gemaakt van groepsaankoop en Belgisch merk.

Succes in je zoektocht.
André

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/03/2021

Ik heb een knieprothese en weeg 95kg, heb nu een elektrische minifiets met middenmoter Bosh maar de inspanning die het me kost is voor de knie veelal te belastend, dus moet ik meestal in sport rijden tov mijn echtgenote in eco (veel lichter en gezonder persoon) nu wil ik een nieuwe fiets kopen en de mini nog slechts occasioneel gebruiken. Maar ik zie bomen niet meer door het bos, sommige raden de middenmoter niet aan voor mijn situatie andere zweren erbij? Achterwiel is blijkbaar niet meer aangeraden en voorwiel zou gevaarlijker zijn? Kunnen jullie op een of andere manier toch extra info geven? Mvg Redgy

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/03/2021
, Gereageerd:

Beste, ik had je vraag alvast doorgestuurd naar onze experten. Hun antwoord en advies luidt als volgt: eerst en vooral zijn niet alle Bosch middenmoters gelijk. Hou er ook rekening mee dat het vermogen van een motor op een minifiets softwarematig misschien niet volledig wordt vrijgegeven.  

Wij hebben een aantal modellen van Bosch getest en blijkt dat er toch wel wat verschillen zijn. Zo zoekt het ene model een balans tussen kostprijs en prestaties (Active Line), een 2e is wat duurder en haalt meer performance (Active Line Plus) en volgens ons is de beste de Performance Line (Cruise) met een combinatie waar alle parameters zowat top zijn. Gezien de knieproblemen is de Performance Line CX misschien de beste optie. Deze is veruit het krachtigste want origineel afkomstig van de mountainbike lijn. Uiteraard heeft dat z’n weerslag op het rijbereik met eenzelfde batterij. Er zal dus altijd wel een verschil zijn in het rijbereik tussen iemand die veel gebruik maakt van de ondersteuning of veel motorkracht heeft en iemand die dat minder nodig heeft.

Uit onze tests komen de fietsen met een middenmoter altijd als beste naar voren. Er zijn wel fietsen met een voor- of achterwielmotor die werken dmv een simpele rotatiesensor. Om hier assistentie uit te halen volstaat het de pedalen gewoon rond te draaien zonder effectief ook kracht te leveren. Maar ook dat heeft veel impact op het rijbereik en kan inderdaad tot gevaarlijke situaties leiden, bovenop de gevaren ivm balans en slippend voorwiel.

 Ons advies: zoek in de buurt een dealer die fietsen aanbiedt met die Performance Line (Cruise) moter van Bosch en maak even een testrit. Is dat nog te zwak wijk dan eventueel uit naar de CX-versie. Het maakt tenslotte ook niet uit als de assistentie in uw geval wat hoger moet als dat van uw echtgenote, het belangrijkste is dat jullie samen kunnen genieten van een fietstochtje. Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/01/2021

Op sommige plaatsen is 30km/uur te verantwoorden: smalle weg, veel verkeer van fietsers en voetgangers, aan scholen, aan speelpleinen, ...
Maar soms is het ook zo dat zones 30 overdreven ingevoerd worden: brede lanen of straten, geen of weinig aanwezigheid van fietsers, kinderen en voetganger (die dan op straat lopen). Men kan er 'voor de veiligheid' ook 10 of 20 km/uur wijken/straten van maken of gewoon verbieden om er te rijden. Dus niet ALTIJD akkoord met de invoering van zones 30.

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/01/2021

is het normaal dat bij aankoop van een elektrische fiets nog een recyclingbijdrage +behandeling en verzendkosten

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/01/2021
, Gereageerd:

Hoe gekocht? Een aanbieding in een van de dagbladen? Handelszaak op internet. Hier alleszins niet! Prijs in het Nieuwsblad was de prijs geleverd aan huis, en zelfs eerste nazicht na één jaar ( +- 50€) Inbegrepen. Heb je er de voorwaarden nog van?

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/10/2020

Bij mijn 5 jr oude Flyer is het frame 10 cm langer waardoor deze fiets niet op een klassieke fietsenhouder kan.

Meld je aan om toegang te krijgen.

31/12/2020
, Gereageerd:

Bedankt voor deze getuigenissen, ik heb deze posts alvast intern doorgestuurd naar de betrokken dienst ter info. ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/10/2020

Het onderhoud tijdens de garantie periode is niet eenvoudig, je mag een onderhoud punt kiezen binnen een keuze afstand, maar dat kan op meer dan 15km zijn, als je dan geen vervoer hebt voor je fiets lijkt dat niet of zeer moeilijk te overbruggen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/09/2020

Had graag de voordelen en nadelen gekend van een naaf versnelling.

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/11/2020
, Gereageerd:

Ik rijd nu 1jaar met een nuvinci prachtig en handig
mijn vrouw 2.5jaar ook tevreden schakelafstanden zijn zelf tekiezen.
men zegt onderhoudsvrij???

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/09/2020

Via de shop van HBVL nu electrische fiets te koop aan 1499€ Ipv 2499€, van het merk Veloci, 13 ampère batterij. Iemand ervaring hiermee?

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/09/2020
, Gereageerd:

Heb deze (heren)fiets twee jaar via Nieuwsblad, zeer tevreden over. Kost nu 1499 €, is zijn geld meer dan waard. Bafang motor is een van de betere motors. Kwaliteit/prijs is hoog.

Meld je aan om toegang te krijgen.

21/09/2020
, Gereageerd:

Heb zes maanden geleden mij eens ingeschreven toen de eerste actie verscheen in het NB. Zouden snel kunnen leveren, maar de ie datum werd snel opgeschoven!! Tot tweemaal toe, heb dan mijn contract opgezegd en geld teruggekregen ( na lang wachten. Ze blijven maar reclame maken in het NB, elke dag!! Nu is de prijs al 100€ duurder, en je krijgt nog steeds 1000€ !!!! afslag. Maar tot nu toe heb ik geen enkele winkel, verdeler geweten die deze fiets aan de "adviesprijs" verkoopt. Die 1000€ slaat in, ze hadden dit niet verwacht, en moesten dan plots veel gaan produceren. Ben overgeschakeld op MINERVA, die waren zo slim van eerst te produceren, en dan pas te koop te stellen. had mijn fiets binnen de week, aan huis gebracht, afgesteld en al. En komen drie jaar op een rij de fiets onderhuoden !

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/04/2021
, Gereageerd:

Is het een goede Elektrische fiets Minerva ? Ik kan er 1 bestellen bij mijn abonnement van Plus Magazine . Minerva alvivio Bosch 9 speed . Wat voor soort fiets is dit ?

Meld je aan om toegang te krijgen.

25/04/2021
, Gereageerd:

Minerva is volledig opgekocht door de Chinezen en is niet Belgisch meer.

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/09/2020

Ik heb een e bike Velo de Ville (Duits merk) met een Bosch motor Active Line plus.
De fiets is top kwaliteit, ben niet tevreden van de motor. Heb het gevoel dat hij me soms achteruit trekt. Blijkbaar kan ikzelf de ondersteuning niet kiezen. Als ik bvb maximum ondersteuning wil en de motor vindt dat dat nog niet nodig is, trekt hij je achteruit, (valt ie dan stil?), dan schaker ik naar een lagere ondersteuning.De fietsenmaker hangt de motor dan aan zijn pc, volgens de controle is alles in orde.

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/09/2020

Wie heeft er ervaringen met Bosch Performance line motor 25km/u bouwjaar 2019/2020. Ik heb een vervelende tik afkomstig uit de de motorblok? die samen
gaat met de trapfrequentie alsof er een los tandwiel inzit.

Meld je aan om toegang te krijgen.

11/05/2021
, Gereageerd:

Zeker weten dat het uit je motorblok komt? Ik had hetzelfde probleem en het bleek een spaak te zijn die losgekomen was en dat enerverende geluid maakte.

Meld je aan om toegang te krijgen.

31/12/2020
, Gereageerd:

Hallo
Op mijn Oxford fiets had ik ook een vervelende ketting ratel. Als er een vol tandwiel op staat komt dat daarvan. Bosch heeft uiteindelijk een opengewerkt tandwiel geleverd in garantie waardoor het probleem opgelost is
mvg

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/08/2020

Ik ga volgende week naar een ibike winkel voor een consultatie over ebikes.
Heb interesse in de Riese en Muller fietsen. Is dit een goede fiets?; daarmee bedoel ik robust en stevig want ik ben zelf niet van de smalste en wil een degelijke e-bike.

Meld je aan om toegang te krijgen.

21/09/2020
, Gereageerd:

Bij kalkhoff hebben ze nu een + reeks met een toegestaan totaalGewicht tot 170 kilogram

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/09/2020
, Gereageerd:

Ik heb een R&M chalencher prachtige fiets maar een vervelende motortik.

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/11/2020
, Gereageerd:

motortik opgelost door mijn fietshersteller zat zelfs niet in de motor al leek het er sterk op.

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/09/2020
, Gereageerd:

mijn man is er super tevreden van

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/07/2020

Heb al enige jaren ervaring met fietsen met elektrische ondersteuning. Eerste fiets gekocht in 2003, een e-move van een Belgische fabrikant in Temse. Anders dan nu waren er toen nog maar weinig merken die dergelijke fietsen aanboden. De betere kwamen dan vooral uit Nederland, Duitsland en Zwitserland. Vandaag heeft zowat ieder fietsmerk een aanbod met elektrische ondersteuning. Ondertussen ben ik aan mijn vierde fiets toe, van verschillende merken en er is één constante ondervinding waar weinig aandacht aan wordt geschonken : de correcte en professionele begeleiding van je fietsenmaker. Deze fietsen hebben meer onderhoud en juiste afstellingen nodig dan een gewone fiets en daarom is de vakbekwaamheid van je fietsenmaker bijna even belangrijk dan het merk. Hij is ook de man die in geval van eventuele garantieproblemen je moet verdedigen bij de fabrikant. En als je gebruikersfora leest is dit wel eens meer een probleem.
Mijn ervaring is alvast: kies voor een goed merk en voor een goede vakbekwame fietsenmaker, liefst in je nabije omgeving waar je een snelle en correcte service krijgt.

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/04/2021
, Gereageerd:

Zeker weten, niet te ver uit je buurt, service is het belangrijkste, niet de fiets ...

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/01/2021
, Gereageerd:

Jacques, heel goed dat je dit eens laat weten. Maar ik zou de bekwaamheid, de service en de kennis van de fietshandelaar prioritair stellen aan 'een goed merk van eender welke fiets'. En daarmee is ook veel gezegd.

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/08/2020
, Gereageerd:

E move 100 Gekocht zeer tevreden
Mijn fiets is gevallen en de kabel verbonden aan het computerscherm is afgebroken Heb # winkels gekontakteerd voor reparatie gezien e move fabrikant niet meer bestaat
Men zegt mij dat iedere fabrikant zijn eigen connectoren heeft en men raadt mij aan een nieuwe fiets te kopen Dit is 3000 euro kwijt Iemand suggesties of tips

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/07/2020

Eerste en vooral zijn we meer dan Ik bezit 2 E-bikes. Mijn vrouw rijdt met een Flyer upstreet 7 en is zeer tevreden.Deze wordt vooral gebruikt op reis in Oostenrijk. De batterij gaat zeer lang mee en de hydraulische schijfremmen werken prima.Geen probleem om de hoogste toppen te bereiken
Ik rij nu ook met een Flyer HS 7.70. Alhoewel ik 7000km fiets met een koersfiets heb ik deze gekocht om de Alpen op te rijden. Thuis gebruik ik die als trainingfiets en verre boodschappen..
Waarom zou ik niet meer dan 30 mogen rijden ? Op plaatsen van max 50km per uur mag je gewoon op de baan rijden. En op gewone fietspaden kun je toch niet meer dan 30 rijden.
En waarom zouden wielertoeristen met meer dan 15 man niet op de openbare weg meer dan 30 rijden?

Community

Doe je mee ?

test

Gerelateerde discussies