Persbericht

Elektrisch rijden vanaf 2025 altijd goedkoper

28 april 2021

Vanaf 2025 zal je als consument over de hele levensduur van je auto goedkoper af zijn als je kiest voor een elektrisch model. Ga je voor een middenklasse elektrisch voertuig, dan ben je in 2022 al financieel beter af. Dat blijkt uit onderzoek van Test Aankoop in samenwerking met de Europese koepel van consumentenorganisaties, BEUC. Goedkopere stroom, lagere onderhoudskosten, subsidies en een hogere restwaarde duwen de elektrische wagen meer en meer naar de voorgrond zegt de consumentenorganisatie en doen ons verder kijken dan de loutere aankoopprijs van een elektrische wagen. Test Aankoop dringt er bij de overheid op aan werk te maken van gunstige aankooppremies en een stevig uitgebouwd laadpalenpark.

Total cost of ownership (TCO)

Het aanbod van elektrische wagens is spectaculair gegroeid: van kleine stadswagens zoals de Kia Soul, de Opel Corsa-e over de middenklassers zoals de Hyundai Ioniq 5 tot echt grote wagens zoals de BMW Ix3. Hoewel het prijsverschil van de elektrische wagen ten opzichte van auto’s op fossiele brandstof steeds kleiner wordt als gevolg van de dalende batterijprijzen en de productie die meer en meer op grote schaal gebeurt, is het zo dat benzine- en dieselwagens op dit moment nog goedkoper zijn in aankoop. Wanneer echter de volledige gebruiksperiode Total Cost of Ownership (TCO) van de auto in overschouw wordt genomen en alle kosten in de weegschaal worden gelegd, dan winnen elektrische wagens het pleit.

 

In 2025 rijd je goedkoper als je elektrisch rijdt

In samenwerking met BEUC, de Europese koepel van consumentenorganisaties, becijferde Test Aankoop de totale gebruikskost voor wagens, de zogenaamde Total Cost of Ownership (TCO), gaande van benzine en diesel over hybride tot elektrische modellen en zelfs exemplaren op waterstof.  Resultaat? Vanaf 2025 zal je als consument over de hele levensduur van je auto goedkoper af zijn als je kiest voor een elektrisch model, zegt Test Aankoop. Ga je voor een middenklasse elektrisch voertuig, dan bespaar je in 2022 al meer als je een elektrische wagen koopt. Eén en ander is te danken aan het feit dat opladen goedkoper is dan tanken, zeker als je het tijdens de daluren thuis kan doen.  Daarnaast verbruiken nieuwe elektrische wagens steeds minder stroom en heb je minder onderhoudskosten omdat er minder onderdelen in een elektrische wagen zitten die onderhevig zijn aan slijtage, een langere levensduur voor de batterij en een hogere restwaarde, stipt Test Aankoop aan.

 

Tweedehands elektrisch (vaak) nu al goedkoper

In het totale kostenplaatje van een tweedehandsauto weegt het verbruik veel zwaarder door dan de aankoopprijs die lager is dan bij een nieuwe aankoop, zegt Leo Muyshondt, mobiliteitsexpert bij Test Aankoop. “We hebben berekend dat een elektrische Renault Zoë die je tweedehands aankoopt, tot 2200 euro goedkoper is dan een VW Polo na een gebruikstijd van vijf jaar en gemiddelde afstand van 12 000 km per jaar.  Rij je er nog 7 jaar mee, dan wordt het verschil nog groter en bespaar je een kleine 5 000 euro”, licht Muyshondt toe. De mobiliteitsexpert van de consumentenorganisatie benadrukt dat grote elektrische auto’s zoals de Tesla modellen, de Audi e-Tron en dies meer in 2023 het goedkoopst zullen worden van alle motortypes omdat heel wat bedrijven hun wagenpark vergroenen waardoor er dus meer en meer elektrische wagens beschikbaar komen voor de tweedehandsmarkt na vier of vijf jaar, de typische afschrijftijd van dergelijke wagens.

 

43 % kijkt naar de prijs

Uit een bevraging van Test Aankoop bij 2840 Belgen van 25 tot 75 jaar oud, blijkt dat 43% eerst naar de prijs kijkt bij de aankoop van een wagen, 17% focust op het merk en 8 % op het comfort van de wagen. Opvallend: 34 % van de bezitters van een wagen uitgerust met brandstofmotor is bereid om bij aankoop van een volgende auto te kijken naar een groener alternatief zoals een elektrische wagen of een voertuig op waterstof. “Deze cijfers tonen dat het momentum er is om mensen te doen kiezen voor een auto op batterij nu deze vorm van motorisatie binnenkort goedkoper zal zijn dan een alternatief op fossiele brandstof en er bij zo’n 1/3 van de mensen nu al interesse is om een meer ecologische auto te overwegen bij een volgende aankoop”, zegt Simon November, woordvoerder van Test Aankoop.

 

Bedrijfswagens

De ambities van minister van Financiën ­Vincent Van Peteghem (CD&V) om elke bedrijfswagen met fiscaal voordeel ­tegen 2026 broeikasgasvrij te maken, kan in dat opzicht een belangrijke trigger zijn, benadrukt Test Aankoop. “We zijn typisch een land van bedrijfswagens waarmee veel kilometers worden gereden enerzijds en over kleine afstanden anderzijds. Bedrijfswagens kunnen in ons land dan ook een instrument zijn om ons wagenpark versneld te vergroenen. Te meer omdat er na afloop van de leasecontracten, een grotere tweedehandsmarkt voor elektrische wagens zal zijn, wat dan weer interessant is voor de consument én voor het milieu. Zeker in het licht van de doelstelling die wij als lidstaat van de EU hebben naar CO2-reductie toe”, zegt Simon November van Test Aankoop.

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een email te sturen.