Elektrische auto’s: to buy or not to buy? Testaankoop ziet nog veel obstakels

Welke brandstof past voor mij?
Elektrisch, hybride, plug-in hybride of toch maar gewoon benzine of diesel? De vraag wordt steeds pertinenter, nu de kosten voor fossiele brandstoffen in de komende jaren duurder zullen worden. Daartegenover staat dat elektrisch laden goedkoper is dan tanken en de kosten voor onderhoud ook lager uitvallen bij een elektrische auto. Na vijf jaar zal in veel gevallen een elektrische auto dus goedkoper zijn dan een auto op fossiele brandstof. Wie in de mogelijkheid verkeert de hoge aankoopkost te financieren, kan volgens consumentenorganisatie Testaankoop dus eens kijken naar het aanbod elektrische (tweedehands) auto’s.
De organisatie waarschuwt wel dat niet iedereen goedkoper zal uitvallen. Wie niet thuis of op het werk kan laden, zal moeten plannen om z’n wagen een paar uur aan een publieke laadpaal te hangen, of is aangewezen op snelladen. Dat kost al snel dubbel zo veel als gewoon laden, en tot 5 keer meer dan thuis laden op zonnepanelen. Beide situaties schrikken consumenten toch af.
Om een indicatie te geven welke brandstof past bij welk profiel, verwijst Testaankoop graag door naar de tool op haar website. Wie bijvoorbeeld erg vaak en ver rijdt, en geen onbeperkt bedrag ter beschikking heeft voor de aankoop, zal nog bij de diesel-auto’s uitkomen. Wie daarentegen enkel korte trajecten in de stad rijdt, zal een elektrische auto aangeraden krijgen.
Capaciteit van de batterij in de Car-Pass
De hoge aankoopprijs blijft voor de meeste consumenten de belangrijkste reden om nog niet te kijken naar de elektrische auto. Zelfs de tweedehandse voertuigen, die 4-5 jaar geleden werden geleased en nu op de markt komen, zijn nog best duur. Voor die prijs mogen consumenten wel wat eisen, zoals een batterij die nog voldoende capaciteit heeft om het voorgestelde rijbereik te halen.
Daar merkt Testaankoop op dat er heel wat informatie mist. Consumenten krijgen bij aankoop van een tweedehands elektrische auto geen info over de resterende capaciteit van de batterij. Nochtans is dat bepalend voor het rijbereik en dus essentieel om een geïnformeerde keuze te maken.
“Bij heel wat smartphones kan je de status van de batterij perfect checken, dus het is opvallend dat fabrikanten en dealers die gegevens voor auto’s niet vrijgeven”, zegt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop. “De informatie is gekend, en bovendien toont onderzoek aan dat er weinig problemen zijn met de resterende batterijcapaciteit. Het kan dus een verkoopsargument zijn pro elektrische auto’s. Vandaar onze vraag om informatie over de batterijcapaciteit bij de verkoop van tweedehands elektrische auto’s bekend te maken, bijvoorbeeld in de Car-Pass.”
Toegang pers