Persbericht

Eerste tests bewijzen het: Volkswagen blijft zijn klanten misleiden

07 juli 2016

07 juli 2016

Test-Aankoop heeft samen met haar Italiaanse collega’s van Altroconsumo als eerste Europese consumentenorganisatie tests laten uitvoeren op een gereviseerde Audi Q5, één van de eerste wagens die door de VW-groep werd terug geroepen. En wat blijkt, ondanks alle beloftes van VW, voldoen de wagens ook na de aanpassingen niet aan de Euro 5-norm. Consumenten krijgen met andere woorden opnieuw niet de auto die hen werd beloofd. Het is dus duidelijk: VW blijft zijn klanten misleiden! Deze resultaten bevestigen dat de groepsvordering van Test-Aankoop tegen de Volkswagen-groep meer dan ooit nodig is. Net zoals in de Verenigde Staten, moeten ook de Belgische consumenten een schadevergoeding krijgen voor dit bedrog.

Dieselgate-recall: een maat voor niets?

 

Het Dieselgate-schandaal brak eind vorig jaar in alle hevigheid los, toen aan het licht kwam dat de Volkswagen-groep haar klanten jarenlang had bedrogen.  Met behulp van ingebouwde sjoemelsoftware had de autobouwer de NOx-uitstoot tijdens tests namelijk onder de wettelijke voorschriften gehouden, terwijl de emissie buiten de testomstandigheden tot 40 keer hoger bleek te liggen. In België alleen al gaat het om 400.000 dieselwagens. De Volkswagen-groep belooft de sjoemelsoftware uit hun auto’s te verwijderen en zegt te garanderen dat de wagens hierna weer volledig aan de geldende emissienormen beantwoorden, zonder dat het motorvermogen, het brandstofverbruik of de prestaties negatief worden beïnvloed. Maar klopt dit wel? Gevraagd naar documenten, testrapporten, etc. om dit feitelijk te staven, geeft VW in ieder geval niet thuis. 

Getest en afgekeurd 

Daarom heeft Test-Aankoop samen haar Italiaanse zusterorganisatie Altroconsumo één van de eerste modellen die door VW werd teruggeroepen laten testen: een Audi Q5 2.0 TDI van één van de Italiaanse abonnees. De wagen werd getest vóór en ná de software-aanpassingen uitgevoerd door een officiële Audi-garage, en dit zowel in labo-omstandigheden (volgens de standaard homologatiecyclus), als op de gewone weg. De rijtests op de weg toonden weinig verschil tussen de NOx-uitstoot gemeten vóór en ná de software-update. Al is deze nog altijd veel te hoog: 5 keer hoger dan de Euro 5-norm toelaat. Maar tijdens de laboratoriumtest werden na de interventie wél veel hogere NOx-emissies vastgesteld dan voordien in het labo gemeten. Niet onlogisch, aangezien de verwijderde sjoemelsoftware net ontworpen werd om de uitstoot tijdens de officiële tests te verminderen. Maar na de software-update overschrijdt de wagen de wettelijke Euro 5-norm met maar liefst 25%! 

Groepsvordering meer dan ooit nodig

 

Ondanks alle beloftes van VW, voldoen de wagens dus ook na de aanpassingen niet aan de Euro 5-norm. Consumenten krijgen met andere woorden opnieuw niet de auto die hen werd beloofd. Het is dus duidelijk: VW heeft zijn klanten bedrogen en blijft ze ook nu nog bedriegen. Deze resultaten bevestigen dat de juridische actie van Test-Aankoop tegen de Volkswagengroep meer dan ooit nodig is. Net zoals in de Verenigde Staten, moeten ook de Belgische consumenten een schadevergoeding krijgen voor dit bedrog. Vorige week heeft Test-Aankoop het verzoekschrift voor de groepsvordering tegen de Volkswagen-groep ingediend bij de Rechtbank van Eerste Aanleg in Brussel. Hiermee is het startschot voor de juridische actie tegen VW officieel gegeven. Bijna 7.000 consumenten sloten zich al aan. En deelnemen kan nog steeds! Wie ook met een wagen rijdt die bij het uitstootschandaal is betrokken en aanspraak wil maken op een schadevergoeding voor het bedrog van de VW-groep, kan zich nog steeds inschrijven op  www.test-aankoop.be/dieselgate.

Vrijwaar uw rechten! 

De terugroepactie van de Volkswagen-groep is in België voor consumenten niet verplicht. Test-Aankoop raadt consumenten die ingaan op de recall-actie in ieder geval aan hun rechten te vrijwaren. De organisatie stelt hiervoor een modelbrief ter beschikking op haar website die naar de betrokken garagist, D'Ieteren en Volkswagen zelf moet worden gestuurd. Daarnaast is het aan te raden ieder document dat bij de uitvoering van de software-update of de technische interventie wordt aangeboden de vermelding ‘onder alle voorbehoud en zonder enige nadelige erkenning of bekentenis’ aan te brengen. 

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een e-mail te sturen.