Nieuws

Waarom kortingen op auto's stilaan verleden tijd zijn

22 april 2022

Een scherpere prijs bij een lokale dealer onderhandelen wordt zo goed als onbegonnen werk. Vooral voor wie minder middelen heeft of wie dringend een wagen nodig heeft, dreigt een “perfecte storm”.

De autowereld staat, nog maar eens, voor een revolutie. Terwijl de meeste merken alle zeilen bijzetten om hun gamma te elektrificeren, verandert ook de manier waarop de wagens aan de man worden gebracht razendsnel. En die evolutie is niet altijd positief voor jou als klant.

Autodealer om de hoek krijgt andere rol

In het verleden, en ook nu nog vaak, ging het zo: als je een wagen wilde kopen probeerde je eerste een selectief te maken via internet of brochures, ging je naar een dealer bij jou in de buurt, koos je het gepaste model en kocht je dat daar. De prijs, daarover kon worden onderhandeld, vaak met een (kleine) korting of wat extra accessoires als gevolg. Dit was mogelijk omdat de dealer zelf bepaalde welke winstmarge hij op zijn wagens nam.

Die manier van werken zal de komende jaren sterk veranderen. Steeds meer mensen stellen hun ideale wagen samen op de websites van de constructeurs en bestellen die ook online. Daardoor liggen de prijzen vast en is het dus niet mogelijk om over die prijs te onderhandelen. Daarnaast verandert ook de rol van de fysieke autoverdeler: hij verkoopt niet meer zelf, maar fungeert enkel nog als afhaalpunt voor de online bestelde wagen. Daarvoor krijgt hij enkel een afleverpremie, die veel lager ligt dan de winstmarges die nu worden gehanteerd. Lokale dealers worden ook meer en meer overgenomen door grote concerns, die strak geregeld worden van bovenaf.

Marges lagen al onder druk

Die evolutie lijkt een slechte zaak voor de consument, maar onze expert Steve Mestdagh, die alles wat gebeurt op autovlak van nabij volgt, nuanceert: “De tijd dat je altijd een fikse korting op je wagen kreeg bij de dealer om de hoek, waar je al je hele leven lang auto’s kocht, lagen sowieso al achter ons”, geeft hij aan. “Enkel wie zeer goed is in onderhandelen of wie echt een goede band heeft met een bepaalde dealer kan tegenwoordig rekenen op een korting die naam waardig. Eigenlijk is het dus zelfs eerlijker voor de consumenten als iedereen dezelfde prijs betaalt, wat het geval is als er online wordt gekocht.”

De marge voor de verkoper lag toch al onder druk. “De elektrische auto is nu volop in opmars, en die wordt met een veel kleinere winstmarge verkocht dan een wagen op benzine of diesel”, aldus Mestdagh nog. “En daarbij komt nog het tekort aan chips en andere onderdelen waardoor fabrikanten de vraag niet kunnen bijhouden. Ze moeten dus al veel minder met kortingen zwaaien om hun wagens verkocht te krijgen.”

Op zoek naar nieuwe inkomsten

Doordat de autodealers een flink deel van hun winstmarge zien verdwijnen, moeten ze op zoek naar andere bronnen van inkomsten. Die vinden ze vaak door bepaalde diensten aan te bieden. Bijvoorbeeld deelauto’s, of auto’s die je voor een korte periode huurt, om bv. op vakantie te gaan, andere mobiliteitsoplossingen als deelfietsen of steps, autofinanciering, verzekeringen, accessoires …

“Wat we ook meer en meer zien, is dat je bepaalde uitrusting van je wagen kunt kopen in de vorm van een abonnement”, vertelt onze expert. “Bijvoorbeeld voor zetelverwarming in je wagen zou je dan een maandelijks bedrag moeten neertellen, of voor meer autonomie in je elektrische wagen. Dit lijkt ook een nieuw verdienmodel te worden voor autodealers. Maar voor ons is dit een kwalijke evolutie: het verhoogt de prijs van het wagengebruik alleen maar, en het wordt steeds moeilijker om exact in te schatten wat die wagen je nu precies gaat kosten.”

Mobiliteit in plaats van privéwagen

Een auto wordt dus steeds duurder. Dat heeft niet alleen te maken met de komst van de elektrische auto. Ook wagens op benzine of diesel zijn sterk in prijs gestegen. Of wat dacht je van de prijs van een Volkswagen Golf, waarvan de basisversie in 2010 nog een kleine € 20 000 kostte en vandaag ongeveer € 30 000? Bovendien zien we steeds minder interesse bij jongeren om een rijbewijs te halen en een eigen wagen te kopen, deels wellicht door die enorme prijsverhogingen.

“Jonge mensen komen tot de vaststelling dat ze niet altijd een wagen nodig hebben, of wonen in de stad en willen niet elke dag op zoek naar een parkeerplaats om die wagen kwijt te geraken. Ze zien de wagen niet langer als een statussymbool, maar willen gewoon een oplossing om van punt A naar punt B te geraken”, zegt Leo Muyshondt, die zich binnen Test Aankoop toespitst op mobiliteit. “Die mobiliteitsoplossingen zijn er steeds meer, en de jongeren vinden er veel gemakkelijker hun weg in. Met online-abonnementen en apps switchen ze moeiteloos van een deelauto naar trein of bus, naar een deelfiets. En ze merken ook dat dit op termijn voordeliger is dan een eigen auto, met alle kosten die erbij horen.”

Toch blijft de vraag of dit voor iedereen haalbaar is. “We gaan nu inderdaad door een moeilijke overgangsfase”, beaamt Muyshondt. “Niet iedereen is even vlot weg met die nieuwe vormen van mobiliteit en veel mensen wonen op het platteland waar je zeer moeilijk zonder auto kunt. Maar niet alleen zijn nieuwe wagens erg duur, ook tweedehandswagens zijn duurder en minder voorradig, onder meer door de overstromingen van vorige zomer waarbij tienduizenden wagens werden vernield. En daarbij komt nog eens dat een aantal oude wagens niet meer in bepaalde regio’s of steden binnen mogen. We zitten dus in een zogenoemde “perfecte storm” waarbij allerlei factoren bijeenkomen en waardoor vooral wie minder kapitaalkrachtig is en nu dringend zijn of haar wagen moet vervangen het soms erg moeilijk zal hebben om een betaalbare wagen te vinden.”

Ben je op zoek naar een betaalbare tweedehandswagen? Dan lees je hier enkele aandachtspunten als je er een koopt.

Naar het dossier over de aankoop van een tweedehandswagen

Ga je toch voor een nieuw model? In onze koopwijzer vergelijken we elektrische en plug-in-hybride modellen.

Naar de koopwijzer auto's

Informatie die nuttig kan zijn als je een lening afsluit, lees je dan weer hier.

Naar het dossier autolening