Onze test van de Atto 3, BYD's 100% elektrische SUV

De BYD Atto 3: een 100% elektrische SUV om Europa te veroveren
De Chinese fabrikant BYD (Build Your Dream) is vastbesloten om zijn stempel te drukken op de Europese markt. Daarom breidt het zijn gamma uit met een nieuwe 100% elektrische SUV, de Atto 3. Dit nieuwe model is al gelanceerd in China en komt nu ook op de Europese markt, in een steeds competitiever segment. Hij is ontwikkeld om een zo breed mogelijk publiek aan te spreken en wordt gepresenteerd als "een 100% elektrische SUV ontworpen voor plezier, uitgerust met intuïtieve functies en een leuk interieur".
Algemene voorstelling van de Atto 3
Over het algemeen heeft dit model zich zowel in het labo als op de weg weten te bewijzen als een goede optie. De BYD Atto 3 maakt indruk met zijn evenwichtig rijgedrag en talrijke comfort- en veiligheidsvoorzieningen. De buitenkant is een mooi compromis tussen moderniteit en discretie. Met een uitgebalanceerde combinatie van materialen is het interieur origineel en aantrekkelijk.
Op het gebied van energieverbruik en actieradius voldoet de BYD Atto 3 aan de normen van zijn categorie, zelfs de laadprestaties blijven onder het gemiddelde. Een groot technisch voordeel voor BYD is dat het zijn eigen accu-opslagunits produceert. Hij haalt 150 kW en heeft een batterij van 60,5 kWh.
Hoewel BYD een betaalbaar model had beloofd, heeft het voertuig nog steeds een prijskaartje. Je kan dit model kopen vanaf € 44.000, wat verre van een goedkope auto is.
Een compacte SUV met een hoog comfort- en veiligheidsniveau, ondanks enkele tekortkomingen
Goede afwerking en goede combinatie van materialen
Over het algemeen is de BYD Atto 3 goed afgewerkt. Voor het interieur worden hoogwaardige en kosteneffectieve oplossingen gecombineerd. Zo worden zachte oppervlakken en stoffen bekleding in het bovenste gedeelte bijvoorbeeld gecombineerde met hardere kunststoffen aan de onderkant.
Er zijn kleine lakdefecten in minder zichtbare delen van de carrosserie (bijvoorbeeld aan de onderkant van de auto). De zijpanelen van de bagageruimte zijn gemaakt van hard plastic: ze zijn gevoelig voor krassen en niet erg geluidsabsorberend.
Afmetingen
De auto is 4,45 meter lang, 2,07 meter breed (inclusief spiegels) en 1,61 meter hoog. Deze afmetingen maken het een compacte SUV geschikt voor gebruik in de stad. De gemeten draaicirkel is 11,3 meter: aanzienlijk, maar nog aanvaardbaar.
Beperkt zicht, maar goed gecompenseerd door sensoren en camera's
Achter het stuur zijn de afmetingen van de BYD Atto 3 eenvoudig in te schatten. Qua zicht op het omliggende verkeer en obstakels voor de auto doet de BYD Atto 3 het erg goed dankzij de hoge zitpositie. Parkeersensoren zijn aanwezig, evenals een 360-graden camera. De beelden op het scherm zijn uiterst helder en gedetailleerd en erg handig bij krappe parkeermanoeuvres. De banden worden ook weergegeven op de verschillende niveaus van het draaibare touchscreen (15,6 inch) in de middenconsole, een groot voordeel bij de Atto 3.
Deze SUV heeft een sleutelloze instap, maar die opent niet automatisch de deuren als je de auto nadert. Ook sluit de BYD Atto 3 de deuren niet automatisch als je wegloopt.
In- en uitstappen gaan vlekkeloos en vereist geen acrobatische bewegingen.
De belangrijkste voordelen
- Evenwichtige, stabiele wegligging
- Een hoog niveau van comfort en veiligheid
- Gemakkelijk in- en uitstappen
Belangrijkste nadelen
- De bediening is ingewikkeld
- Beperkte laadcapaciteit
- Het zicht naar achteren is zeer beperkt
Autonomie en oplaadtijd
De accu van de BYD Atto 3 kan worden opgeladen met wissel- of gelijkstroom. Tot de standaarduitrusting behoren een Type 2 kabel en een kabel voor thuisladen. In dit geval duurt het opladen tussen de 30 en 53 uur. Met een aangepast oplaadpunt duurt het slechts zes uur om volledig op te laden (bij 11 kW).
Langere oplaadtijden dan de concurrentie
De snelste laadbeurt brengt de Atto 3 in 46 minuten van 10% naar 80%, wat langer is dan bij de concurrentie en hem minder geschikt maakt voor lange reizen. Volgens het meest recente testprotocol verbruikt hij gemiddeld 19,7 kWh per 100 kilometer. Met een opgeladen accu biedt hij een reële actieradius van bijna 350 kilometer, waarmee de BYD Atto 3 een goede positie inneemt in deze categorie.
De drie aangename verrassingen van de Atto 3
Hoewel de BYD Atto 3 er niet in slaagt de concurrentie te overtreffen, biedt hij wel drie vrij unieke argumenten.
Indrukwekkend groot touchscreen en bijna onbeperkte functionaliteit
Bij de BYD Atto 3 draait alles om het grote, draaibare centrale touchscreen. Het dashboard lijkt bijna vergeten en verdwijnt naar de achtergrond. Op het dashboard is de basisinformatie weliswaar gemakkelijk te vinden, maar de kleine schermgrootte en lettertypen verminderen de leesbaarheid.
Dit staat in schril contrast met het indrukwekkende centrale touchscreen. De hoge resolutie en goede kwaliteit zullen consumenten zeker verrassen. Je kunt de oriëntatie veranderen, van horizontaal naar verticaal, met een simpele aanraking van het scherm of een knop op het stuur (90 graden draaibaar). Bijna alle functies kunnen via het scherm worden uitgevoerd. Het reageert onmiddellijk op commando's, zonder enige vertraging. Het kost geen enkele tijd om het onder de knie te krijgen en het is gemakkelijk om te leren navigeren tussen de beschikbare functies.
Een nadeel is echter dat sommige basisfuncties niet duidelijk worden aangegeven op het scherm. Dat is bijvoorbeeld het geval voor de radio en het navigatiesysteem, zelfs ondanks de sneltoetsen. Ook de stoelverwarming zit ergens verborgen in een submenu. De gebruikersinterface kan aanzienlijk worden verbeterd. Op hobbelige wegen kunnen de kleinere knoppen (bijvoorbeeld voor de airconditioning) moeilijker te bedienen zijn. Rekening houdend met de verschillende voor- en nadelen raden we aan om het scherm in horizontale positie te gebruiken, omdat het dan veel gemakkelijker te hanteren is.
De twee USB-poorten aan de voorkant zijn ook moeilijk bereikbaar. Achteraan zijn nog twee USB-poorten beschikbaar. Het multimediasysteem biedt ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto.
Veel bergruimte en een praktische bagageruimte
De auto is geschikt voor iets grotere mensen. Voorin biedt de BYD Atto 3 ruimte aan een bestuurder en passagier van maximaal 1,90 meter. Achterin is er ruimte voor passagiers tot 1,80 meter, hoewel de middelste passagier minder ruimte heeft. In de deurvakken passen alleen flessen van een halve liter.
Het handschoenenkastje is erg klein, maar dat wordt gecompenseerd door een grote middenconsole en een enorme opbergruimte onder de armsteun. Achterin zijn er twee opbergvakken achter elke stoel.
Qua opbergruimte is er een groot verschil afhankelijk van de positie van de vloer. Met de vloer in de hoogste stand is de inhoud 355 liter. Als je de vloer verlaagt, krijg je 110 liter extra, wat handig kan zijn voor op vakantie, met kleding, handdoeken, kussens, boodschappen en een grotere kinderwagen.
Als je de achterbank laat zakken en de bagageruimte helemaal vult tot aan de onderkant van de ramen (veiligheid voor alles), krijg je een bagageruimte van 790 liter. Als je hem echt helemaal tot aan het dak moet vullen, biedt de BYD Atto 3 een inhoud van 1.300 liter. De bagageruimte is gemakkelijk te laden en vertoont geen mankementen. Er is voldoende opbergruimte, inclusief handige vakken aan de linker- en rechterkant. Onder de laadvloer is er nog eens 15 liter extra opbergruimte.
Uitstekende remprestaties en vijf sterren veiligheid
Ondanks de betrouwbare besturing hekelen onze experts het gebrek aan informatie op de weg. Tijdens lange periodes van rechtuit rijden moet het stuurwiel vaak worden gecorrigeerd.
De remprestaties zijn daarentegen zeer goed. Om vanaf 100 km/u een noodstop te maken, heeft de BYD Atto 3 35,1 meter nodig om volledig tot stilstand te komen: een zeer aanvaardbaar gemiddelde na tien manoeuvres die onder dezelfde omstandigheden zijn uitgevoerd.
De standaarduitrusting van het door ons geteste model is opmerkelijk: elektrisch panoramadak, elektrische achterklepopening, 18-inch lichtmetalen velgen, lederen stoelen, 11 kW lader, 360-graden panoramisch zicht, elektrische parkeerrem, botswaarschuwing voor en achter, automatisch remsysteem en parkeersensoren. De bediening van de camera's in de achteruitkijkspiegels is een uitzonderlijke en aangename functie voor de bestuurder. Het scherm is praktisch en zeer effectief en geeft nauwkeurig de bewegingen van de banden weer tijdens elk veeleisend manoeuvre.
Het airconditioningsysteem heeft standaard een verborgen bonus: automatische luchtzuivering. De technologie meet voortdurend de luchtkwaliteit binnen en buiten de BYD Atto 3. Als het ingestelde niveau wordt overschreden, start het systeem automatisch de luchtzuivering. De ventilatie-instellingen zijn echter niet erg geavanceerd. De ventilatieopeningen kunnen alleen horizontaal worden versteld.
Onze conclusies
De aangename en compacte Atto 3 is een alternatief voor de grote traditionele merken. Hij concurreert rechtstreeks met modellen als de Renault Mégane E-Tech, de Cupra Born, de Hyundai Kauai Electric, de Kia e-Niro en de VW ID.3. Hij heeft veel in zijn mars, met een uitstekende wegligging, veiligheid en rijcomfort. Hij heeft ook een aantal aangename verrassingen in petto, met een zeer groot touchscreen, veel ruimte en uitstekende remprestaties.
Daar staat tegenover dat de laadtijd van de SUV langer is dan die van de concurrentie. Hoewel camera's dit compenseren, is ook het zicht naar achteren beperkt. En dan is er nog de prijs. Ondanks de belofte van de fabrikant om een betaalbaar voertuig aan te bieden, begint de prijs van de Atto 3 toch bij €44.000.