Review BYD Dolphin Surf Boost: elektrische stadswagen vanaf 26 990 euro
De BYD Dolphin Surf Boost is een opvallende verschijning in het compacte elektrische segment, met een rijke standaarduitrusting en een aantrekkelijke prijs. Deze moderne stadsauto belooft niet alleen comfort en gebruiksgemak, maar weet ook te verleiden met zijn soepele aandrijving, unieke bedieningselementen en verrassend complete uitrusting. Ontdek of hij past bij jouw wensen en behoeften.
Belangrijkste kenmerken van de BYD Dolphin Surf Boost
Design en kwaliteit
De Dolphin Surf Boost biedt dankzij zijn verhoogde zitpositie een goed overzicht over het verkeer. De compacte carrosserie maakt het eenvoudig om te manoeuvreren in de stad, hoewel lage obstakels aan de achterzijde wat laat zichtbaar worden. Standaard beschikt de auto over parkeersensoren achter en een achteruitrijcamera. Voor- of 360-gradencamera’s en een automatische parkeersysteem ontbreken echter.

Interieur vooraan van de BYD Dolphin Surf Boost
De Dolphin Surf Boost wordt geleverd met halogeenkoplampen; hoogwaardige LED-verlichting is niet verkrijgbaar, zelfs niet tegen meerprijs. De lichtopbrengst is daarmee gemiddeld en het lichtbeeld vrij smal.
Wat betreft uitrusting valt op dat de auto in de Surf Boost uitvoering voorzien is van zaken zoals lichtmetalen velgen, elektrische stoelverstelling en regensensor. Lederaankleding, keyless entry, navigatiesysteem en adaptive cruise control behoren zelfs al in de basis tot de standaarduitrusting. De mogelijkheden om de auto te personaliseren zijn echter beperkt tot de keuze uit vier lakkleuren.

Een compacte elektrische stadsauto
Specificaties en technologie
De Dolphin Surf is uitgerust met een elektromotor die een breed toerengebied dekt. Hierdoor is een traditionele meertrapsversnellingsbak overbodig, wat zorgt voor een constante en vloeiende acceleratie. Dit betekent dat wagenliefhebbers kunnen genieten van een prettige rijbeleving met schokvrije en directe power.
Het omschakelen van vooruit naar achteruit verloopt vlot, met een unieke draaiknop op de middenconsole als bediening. Die bediening is modern, maar vergt enige gewenning. De auto beschikt standaard over een Auto-Hold-functie, simpel te activeren via de middenconsole, wat het comfort bij stilstand in bijvoorbeeld stadsverkeer of files vergroot.
Er zijn slechts twee recuperatiestanden (energieterugwinning bij remmen), die bovendien omslachtig via het touchscreen ingesteld moeten worden; een adaptieve recuperatie ontbreekt. Voor technisch geïnteresseerden is dat misschien een gemis, zeker in vergelijking met sommige concurrenten die innovatiever zijn op dit vlak.
Prijs
De instapversie van de Dolphin Surf kost momenteel € 20 651 en is uitgerust met een 30 kWh-accu. De Boost-uitvoering, getest, heeft een praktisch bruikbare 43,2 kWh-accu en kost € 26 990. In deze versie is de uitrusting aanzienlijk uitgebreider en is de actieradius in de praktijk beter bruikbaar. Al met al biedt de Dolphin Surf Boost veel luxe voor zijn prijsklasse. De mogelijkheden om de auto te personaliseren zijn echter beperkt tot de keuze uit vier lakkleuren. De gebruikskosten vallen gemiddeld uit.
Terug naar bovenOnze ervaring met de BYD Dolphin Surf Boost
Comfort en gebruiksgemak
De Dolphin Surf rijdt comfortabel, met een direct aanspreekbare elektromotor die vloeiende acceleratie mogelijk maakt. De constante trekkracht draagt bij aan een fijne rijervaring, wat veel wagenliefhebbers zullen waarderen. De compacte bouw vergemakkelijkt parkeren en manoeuvreren.
De uitrusting is opvallend ruim, zelfs in de basisversie.

Ruime uitrusting van de BYD Dolphin Surf Boost
Minpunten zijn er echter in de vorm van het beperkte zicht op lage obstakels achter de auto en het ontbreken van frontparkeersensoren of een 360-gradencamera.
Prestaties op de weg
De elektromotor presteert soepel en reageert direct, waardoor optrekken zonder schokken verloopt. Vooral het schakelgedrag tussen vooruit en achteruit valt positief op en de moderne draaiknop op de middenconsole geeft de auto een unieke bedieningservaring.
Door de elektrische aandrijving accelereert de auto vlot, wat het rijplezier verhoogt. Er zijn slechts twee standen voor energieterugwinning en het ontbreken van adaptieve recuperatie is een gemis voor wie dit graag naar eigen rijstijl aanpast of vaak in de stad rijdt. Desondanks voelt de Dolphin Surf zich op zijn gemak in de stad en voor alledaags gebruik.
Qua verbruik bleek uit onze eigen metingen dat dit 19,2 kWh per 100 km bedraagt.
Terug naar bovenIs de Dolphin Surf de juiste keuze voor jou?
Voordelen van de Dolphin Surf
|
Nadelen van de Dolphin Surf
|
Terug naar boven
Conclusie: voor wie is de BYD Dolphin Surf Boost geschikt?
De BYD Dolphin Surf Boost is een aantrekkelijke keuze voor wie een elektrische stadsauto zoekt met uitgebreide standaarduitrusting en een gunstige prijsstelling. Vooral bestuurders en wagenliefhebbers die waarde hechten aan vlot elektrisch rijgedrag, moderne bedieningselementen en veel luxe voor hun geld, zullen zich aangesproken voelen.
Voor wie veel op verlichting en innovatieve veiligheidstechnologieën rekent, of zijn auto graag personaliseert, zijn er beperkingen. Binnen zijn prijsklasse is dit echter een bijzonder complete en toegankelijke elektrische hatchback.
Terug naar boven