Elektrische auto in de winter: laadsnelheid bij koud weer

Heeft kou invloed op de accu van je elektrische auto?
Ja, bij koud weer (temperaturen onder nul in de winter) laden elektrische auto's heel anders. De door de fabrikanten opgegeven laadtijden zijn dan langer. Uit onze tests blijkt dat de laadprestaties van bijvoorbeeld de Renault Zoe, Tesla Model Y, VW e-Up en VW ID.3 dan aanzienlijk trager zijn in de kou.
Neem nu de VW ID.3: bij een zomerse 23 graden laadt hij met 125 kW, maar bij min 7 graden begint hij met minder dan 50 kW. De Tesla doet beter, maar verwarmt de accu eerst ongeveer 18 minuten voordat hij begint met laden. Daardoor staan Tesla-rijders 56 minuten aan het laadstation in plaats van 33, ofwel 70 procent langer. VW ID.3 bestuurders hebben maar 50 procent langer nodig.
Terug naar bovenDe beste elektrische auto's en plug-in hybrides
Waarom heeft de accu van mijn elektrische auto minder capaciteit in de winter?
De accu van een elektrische auto presteert beter bij een aangename temperatuur. Als de batterijcellen te warm dreigen te worden of nog te koud zijn, verlaagt het accumanagementsysteem het laadvermogen. Als dit niet gebeurt, kunnen de cellen beschadigd raken en verliest de batterij zijn energiecapaciteit of zijn gegarandeerde levensduur.
Fabrikanten zeggen daar weinig over. Meestal vermelden ze alleen het maximale laadvermogen en de verwachte laadtijd om een grotendeels lege accu weer tot 80 procent te vullen. In de praktijk worden die waarden alleen bereikt onder ideale omstandigheden, als het niet te koud is bijvoorbeeld. Daarom merken bestuurders herhaaldelijk dat hun e-auto soms sneller en soms minder snel oplaadt.
Terug naar bovenMoet ik mijn elektrische auto opladen als het koud is?
Als je het koud is en het is tijd om de accu op te laden, dan heb je uiteraard geen andere keus dan je elektrische auto op te laden. Houd er wel rekening mee dat het niet zo goed is voor de batterij. Daarnaast is het goed om te onthouden dat het laden mogelijk minder snel gaat dan je gewend bent, en dat je minder ver kan rijden met een laadbeurt.
Bovendien zijn fabrikanten zich bewust van deze problemen en werken hard aan een oplossing. Steeds meer elektrische auto’s krijgen (of hebben al) een automatische verwarmingsfunctie om de accu voor te verwarmen voor een stop bij het laadstation. De Tesla Model Y zou bijvoorbeeld zijn batterij hebben voorverwarmd op een geplande route.
Maar die batterijverwarming is vaak gekoppeld aan het navigatiesysteem van het voertuig. Dit betekent dat de batterijverwarming alleen wordt voorverwarmd als een geschikt laadstation wordt ingevoerd als navigatiebestemming. Als het gewenste laadstation niet is opgenomen in het navigatiesysteem, als de navigatie gebeurt via de smartphone of als er geen bestemming is ingevoerd, blijft de batterijverwarming koud en is de laadstop merkbaar langer.
Batterijverwarming bij Chinese elektrische auto's
Chinese elektrische auto's van MG en Nio doen het anders: de batterij kan met één druk op de knop worden verwarmd. Want uiteindelijk weet de bestuurder zelf het beste of en wanneer hij naar het snellaadstation moet gaan. Voor de handmatige verwarmingsfunctie zou het nog handiger zijn om een tijdsvoorspelling te hebben tot wanneer de batterij klaar is voor het volledige snellaadvermogen.
Terug naar bovenKies de beste elektrische auto of plug-in hybride
De elektrische auto en plug-in hybride winnen langzaam maar zeker terrein. Er komen steeds meer modellen voor beide soorten wagens op de markt, met erg uiteenlopende prijzen.
Wij hebben tientallen modellen elektrische auto's en plug-in hybrides getest en geanalyseerd.
Vergelijk elektrische auto's en plug-in hybrides
Terug naar boven