Beste elektrische auto's onder € 50 000
Een elektrische of hybride wagen biedt tal van voordelen: het is op de (middel)lange termijn beter voor het milieu én voor je portefeuille. Toch kan er een flink prijskaartje aan een elektrische auto hangen. Onze auto-expert vertelt je meer over de 7 beste betaalbare elektrische auto’s die een goede prijs-kwaliteit bieden.

Waarom zou je een elektrisch auto kopen?
Als het plan van de overheid om nieuwe voertuigen met verbrandingsmotoren binnen een paar jaar te verbieden doorgaat, is het verstandig om je eens te verdiepen in het aanbod elektrische auto’s. Doordat elektromotoren geen olie of filters hebben en ze niet onderhevig zijn aan slijtage, vergen ze ook geen onderhoud. Bovendien bieden ze tal van andere voordelen.
Naar top 7 betaalbare elektrische auto's
Voordelen en nadelen elektrische auto
Voordelen
|
Nadelen
|
Voordelen en nadelen plug-in hybride
Voordelen
|
Nadelen
|
Is elektrisch rijden goedkoper?
De vraag of elektrisch rijden goedkoper is dan rijden met een wagen met verbrandingsmotor, is afhankelijk van de total cost of ownership (TCO). Dat zijn alle kosten die komen kijken bij een wagen, zoals de aankoopprijs, het verbruik en de taksen. Op basis van de TCO is een elektrisch voertuig op de (middel)lange termijn goedkoper dan een benzine- of dieselwagen.
We kunnen uiteraard niet in de toekomst kijken, maar er wordt verwacht dat de prijzen van elektriciteit minder snel zullen stijgen dan die van benzine of diesel. Ook verwacht men, naarmate de verkochte volumes stijgen, een prijsdaling van elektrische wagens.
Terug naar bovenDe beste elektrische auto's en plug-in hybrides
Is elektrisch rijden echt beter voor het milieu?
Wie elektrisch rijdt, stoot geen broeikasgassen uit. Dat maakt elektrische wagens – ondanks hun vrij vervuilend productieproces – milieuvriendelijker dan wagens met een verbrandingsmotor. Zo toonde Green NCAP, een onlinetool om de milieu-impact van wagens na te gaan, aan dat de ecologische afdruk van elektrische wagens het kleinst is.Zo behaalde de Tesla Model 3, dankzij zijn zeer lage equivalente CO₂-uitstoot van slechts 93 g/km, bijvoorbeeld een score van 98% en werd hij verkozen tot groenste auto (The Greener Choice). Terug naar boven
Welke criteria hebben wij getest?
- Ontwerp/koffer
- Binnenruimte
- Comfort
- Motor/aandrijflijn
- Weggedrag/wegligging
- Veiligheid
- Milieu
In onze productvergelijker elektrische auto's vind je meer details over deze criteria.
Terug naar bovenTestresultaten: top 7 beste betaalbare elektrische auto’s
Ben je benieuwd naar de goedkoopste elektrische auto's die onze experts hebben geselecteerd? In onze top 7 beste betaalbare elektrische auto's vind je de selectie van wagens terug onder de € 50 000.
Naar top 7 betaalbare elektrische auto's
Terug naar bovenVoor wie is een elektrische auto interessant?
Rijd je niet vaak heel lange afstanden en woon je in een huis met een oprit waar je een laadpaal kunt installeren, dan kan een elektrische auto een slimme keuze zijn. Heb je ook nog eens zonnepanelen, dan zijn een EV en bijhorende eigen laadpaal zeker de moeite, want de door zonnepanelen opgewekte energie (om je wagen op te laden) maakt het gebruik van je elektrische auto bijna gratis.
Als je in een appartement woont, is een plug-in hybride waarschijnlijk realistischer dan een full electric, tenzij je in een eventuele garage plaats hebt voor een laadpaal. Als die ruimte er niet is, zijn publieke laadpalen of laden op het werk ook nog een optie. Wie geen zonnepanelen heeft en zijn elektrische auto openbaar of op het werk kan laden, overweegt best of de investering in een eigen laadpaal wel de moeite is.
Terug naar bovenElektrische auto’s
KIA NIRO EV (64,8 KWH) (Totaalscore: 73/100)
De nieuwe volledig elektrische Kia Niro EV is geschikt als gezinsauto voor dagelijks gebruik. Hij is ruim, comfortabel en stevig gebouwd. In de praktijk kun je met deze wagen meer dan 400 km rijden met een volle batterij. De auto heeft een laag verbruik en bovendien een uitgebreide garantie van maar liefst 7 jaar. Nadelen van de wagen zijn de eenvoudige interieurmaterialen en veel windgeluid bij hogere snelheden.
VW ID.4 (Totaalscore: 72/100)
De VW ID. 4 is een van de meest efficiënte voertuigen in zijn klasse, met een bereik van ongeveer 385 km, gebaseerd op een stroomverbruik van 22,8 kWh/100 km (inclusief laadverlies). De auto heeft bovendien een hoog veiligheidsniveau, uitstekende LED-matrixkoplampen en een gedegen afwerking. Enkele tekortkomingen zijn de eenvoudige interieurmaterialen en de omslachtige bediening, zoals aanraakgevoelige knoppen op het stuur.
VW ID.3 PRO S (Totaalscore: 72/100)
Deze wagen heeft een goede actieradius van 450 tot 500 km, een hoog rijcomfort en zeer goede rijprestaties. Opladen gaat snel en het navigatiesysteem (helaas optioneel) plant automatisch de nodige laadstops in. Je moet het helaas wel zonder trekcapaciteit en daklast doen, dus alles wat je in de ID. 3 wilt vervoeren, moet erin passen.
SMART #1 (Totaalscore: 72/100)
De volledig elektrische Smart #1 overtuigt met een uitgebreid scala aan comfort- en veiligheidskenmerken. De wagen heeft een afstandscontrolesysteem met rijstrookassistentie en verschillende actieve veiligheidsassistenten. Bovendien laat de goede afwerking en kwaliteit van de materialen een positieve indruk achter, en is er bovengemiddeld veel ruimte voor langere mensen. Bij deze wagen is het rijgedrag helaas niet altijd top, is er geen warmtepomp als standaard en heeft onbetrouwbare verkeersbordherkenning.
TESLA MODEL 3 (Totaalscore: 71/100)
De nieuwe versie van de Tesla model 3 heeft een onberispelijk rijcomfort, met een interieur dat een hoogwaardige uitstraling geeft. De krachtige elektromotoren stuwen de Model 3 met zoveel kracht vooruit dat je je zeker in een sportauto waant. Aan de andere kant maakt het dubbele glas rondom het interieur aangenaam stil. Hoewel de aandrijving en het comfort indrukwekkend zijn, zijn sommige rijassistenten minder overtuigend. Vooral als het gaat om adaptieve cruisecontrol en botsdetectie zijn de foutpercentages te hoog.
Plug-in hybrides
TOYOTA PRIUS 2.0 PLUG-IN HYBRID (Totaalscore: 69/100)
De Toyota Prius overtuigt niet alleen op papier met zijn uitgebreide comfort- en veiligheidsuitrusting (warmtepomp, geventileerde stoelen, zonnedak en Toyota Safety Sense 3. 0), maar ook het lage gecombineerde verbruik van 1,7 l en 11,5 kWh elektriciteit per 100 km bewijst het brandstof besparende potentieel van de plug-in hybride. Een paar minpunten van de wagen zijn dat de afwerking en materiaalkwaliteit beter kan, de accu een lage laadcapaciteit heeft en er geen dak- of aanhanglast mogelijk is.
KIA NIRO (Totaalscore: 66/100)
Deze Kia Niro Plug-in hybrid kan bijna 60 km puur elektrisch rijden en in het stadsverkeer zelfs nog een stuk verder, wat vaak genoeg is voor woon-werkverkeer. Deze actieradius wordt bereikt ondanks een relatief kleine batterij. Zelfs wanneer de batterij leeg is en de Niro als "normale" hybride verder rijdt, blijft het verbruik op 5,5 l Super per 100 km. Om kosten te besparen, moet je wel een tijdje rijden, omdat de optie om de Niro Hybrid via een kabel op te laden flink duurder is dan de vergelijkbare, zuinige Niro Hybrid zonder stekker.
Vergelijk alle elektrische auto's & plug-in hybrides