Rijhulpsystemen: Automatisch remmen of uitwijken?

Waarom focussen op veiligheid op de weg?
22 660 mensen verloren in 2019 het leven op de Europese wegen. Dat zijn er nog steeds veel. Te veel. Ook al zit het aantal verkeersslachtoffers in een dalende lijn, met een daling met 24 % sinds 2010, toch gaat het aantal doden lang niet zo snel naar beneden als voorzien in de Europese plannen. Bovendien is de evolutie niet overal positief: in 16 landen die deelnemen aan het programma van de European Transport Safety Council gaan de cijfers naar beneden, maar in 12 andere sterven er elk jaar nog steeds meer mensen in het verkeer.
Om het aantal slachtoffers sneller te doen dalen, wordt er overal in Europa geïnvesteerd in veiligere weginfrastructuur, met aanpassingen van de inrichting en van de snelheidslimieten. Maar daarmee alleen zullen we er niet geraken.
Welke rijhulpsystemen zijn er voor de auto?
Om het aantal verkeersslachtoffers te doen dalen is er ook hoop gevestigd op de auto's zelf, en op systemen die kunnen worden ingebouwd om veiliger te rijden en - vooral - om beter en sneller te reageren in noodsituaties. Maar die systemen zijn vaak complex en vragen wat extra uitleg.
- Adaptive cruise control
- Automatisch noodremsysteem
- Automatic emergency steering
- Blindehoekdetectie
- Dynamic driving assistance
- Waarschuwingssysteem voor botsingen
- Rijstrookassistent
- Rijstrookondersteuning
- Parking obstruction warning
- Rear Cross Traffic Alert
Uitleg over de 10 verschillende rijhulpsystemen vind je hieronder.
Adaptive cruise control
Adaptive Cruise Control, of ook wel ACC genoemd, is net als gewone cruise control een rijhulpsysteem om je wagen op een, constante snelheid te laten rijden. Maar wat is dan precies het verschil tussen Adaptive Cruise Control en gewone cruise control?
Lees meer over Adaptive Cruise Control in: Hoe werkt adaptive cruisecontrol?
Automatisch noodremsysteem
Zoals de naam al verklapt, zal het automatisch noodremsysteem of autonomous emergency brake (AEB) bij een mogelijke noodsituatie de bestuurder waarschuwen, ondersteuning bieden bij het remmen of zelfs volledig autonoom remmen. Maar hoe werkt dit precies?
Lees meer over automatische noodremsystemen in: Wat doet een automatisch noodremsysteem?
Automatic emergency steering
Automatic Emergency Steering (AES) is een automatisch noodstuursysteem dat opmerkt wanneer je het risico loopt om tegen een andere wagen te botsen. Maar wat doet AES? En kan dit systeem zelf ingrijpen?
Lees meer over automatic emergency steering in: Wat is Automatic Emergency Steering?
Blindehoekdetectie
Blindehoekdetectie of blind spot warning (BSW) detecteert een voertuig dat zich achter het eigen voertuig bevindt, in een andere rijstrook. Maar hoe kan je zien dat de dodehoek detectie een waarschuwing geeft?
Lees meer over blindehoekdetectie in: Blindehoekdetectie: hoe werkt het?
Dynamic driving assistance
Dynamic driving assistance combineert verschillende systemen die al eerder aan bod kwamen. Het systeem zet dus al een stapje verder richting een zelfrijdende auto. Maar welke systemen combineert DDA?
Lees meer over dynamic driving assistance in: Waarvoor staat dynamic driving assistance?
Waarschuwingssysteem voor botsingen
Waarschuwingssysteem voor botsingen of forward collision warning (FCW) is een beperkter systeem dat zelf niet ingrijpt. Maar wat doet het dan wel?
Lees meer over waarschuwingssysteem voor botsingen in: Waarschuwingssysteem voor botsingen
Rijstrookassistent
Rijstrookassistent of lane departure warning (LDW) monitort of het voertuig binnen de eigen rijstrook en de bijbehorende wegmarkeringen blijft. Maar hoe werkt rijstrookassistentie precies?
Lees meer over rijstrookassistentie in: Wat is rijstrookassistentie?
Rijstrookondersteuning
Rijstrookondersteuning of lane keep assist (LKA) is een systeem dat actief ingrijpt wanneer je afwijkt van je rijstrook. Maar wordt je stuur dan ook echt overgenomen?
Lees meer over rijstrookondersteuning in: Stuurt rijstrookondersteuning zelf voor je?
Parking obstruction warning
Parking obstruction warning (POW) geeft een waarschuwing wanneer er zich obstakels of hindernissen in de buurt van de auto bevinden bij het parkeren. In hoeverre wordt dit gedetecteerd?
Lees meer over parking obstruction warning in: Stopt een parking obstruction warning je auto?
Rear Cross Traffic Alert
Rear Cross Traffic Alert (RCTA) geeft een waarschuwing wanneer het een obstakel detecteert. Maar in hoeverre kan dit systeem obstakels zien?
Lees meer over Rear Cross Traffic Alert in: Hoe werkt Rear Cross Traffic Alert?
Adaptive Cruise Control (ACC): dit systeem doet je wagen aan een constante snelheid rijden, zoals een gewone cruise control, maar zal die snelheid aanpassen aan de hand van wat er in de omgeving gebeurt. Nader je een voertuig dat trager rijdt, dan zorgt het systeem ervoor dat ook jij automatisch trager gaat rijden. De betere systemen kunnen de wagen ook volledig doen stoppen en automatisch terug doen rijden, bv. in een file.
Automatisch noodremsysteem of autonomous emergency brak (AEB): dit systeem helpt de bestuurder om een aanrijding te vermijden of de impact ervan te verminderen. Op basis van hetgeen sensoren of camera's vanuit de wagen detecteren, gaat het systeem bij een mogelijke noodsituatie de bestuurder waarschuwen, ondersteuning bieden bij het remmen of zelfs volledig autonoom remmen.
Automatisch noodremsysteem bij het achteruitrijden: als je aan het achteruitrijden bent en er dreigt een botsing met bv. een wagen die van links of rechts kom, dan zal dit systeem je wagen automatisch laten remmen om de aanrijding te vermijden of om de impact te verkleinen. Idealiter wordt dit systeem gecombineerd met het Rear Cross Traffic Alert. Uiteraard mag je als bestuurder niet enkel vertrouwen op deze systemen, maar moet je vooral zelf kijken en de situatie inschatten.
Automatic Emergency Steering (AES): dit systeem merkt op wanneer je het risico loopt om tegen een andere wagen te botsen. Het zal dan automatisch het stuur overnemen en een manoeuvre uitvoeren om de aanrijding te vermijden of om de impact en de schade te beperken. Een goed systeem zal zelf kunnen beslissen of het beter is om het stuur over te nemen, dan wel te remmen. Het kan ook bijkomende kracht zetten op het stuur als de chauffeur dit onvoldoende doet om uit te wijken.
Blindehoekdetectie of blind spot warning (BSW): dit systeem detecteert een voertuig dat zich achter het eigen voertuig bevindt, in een andere rijstrook. Het systeem geeft dan een waarschuwing aan de bestuurder. Die waarschuwing verschijnt het best aan de zijspiegels of op de linkerraamstijl van de voorruit; op het dashboard is ze te weinig zichtbaar. De betere systemen geven een bijkomende waarschuwing door het stuur licht te bewegen, weg van de mogelijke aanrijding.
Dynamic Driving Assistance (DDA): dit systeem controleert de snelheid van je wagen, remt indien nodig en stuurt bij in noodsituaties. Het combineert dus verschillende systemen die eerder aan bod kwamen, en wordt daarom aangeduid als een "level 2"-systeem.Dit betekent dat het een stap verder is in de richting van een echt autonome of zeldrijdende auto.
Waarschuwingssysteem voor botsingen of forward collision warning (FCW): dit systeem is een beperkte versie van het automatisch noodremsysteem, aangezien het enkel een waarschuwing geeft bij een mogelijke botsing, maar zelf geen actie kan ondernemen.
Rijstrookassistent of lane departure warning (LDW): dit systeem monitort of het voertuig binnen de eigen rijstrook en de bijbehorende wegmarkeringen blijft. Wijk je als bestuurder toch even af in een moment van onoplettendheid, dan geeft het systeem een waarschuwing. Kan dus helpen bij slaperigheid of onoplettendheid, al is het geen reden om slaperig achter het stuur te kruipen. Het systeem moedigt ook aan om steeds je richtingaanwijzer te gebruiken als je van rijstrook veranderd. Bij de betere systemen kun je de auditieve waarschuwing vervangen door een trilling van het stuur.
Rijstrookondersteuning of lane keep assist (LKA): wijk je af van je rijstrook, dan zal dit systeem actief ingrijpen, door het stuur over te nemen of door te remmen. Een Emergency Lane Keeping-systeem zal dan weer op een meer doortastende manier ingrijpen om je op het rechte pad te houden. Opgepast: deze systemen zijn niet bedoeld om in jouw plaats de wagen te besturen.
Parking obstruction warning (POW): dit systeem geeft aan wanneer er zich obstakels of hindernissen in de buurt van de auto bevinden bij het parkeren. In het beste geval worden die obstakels 360° rond de auto gedetecteerd.
Rear Cross Traffic Alert (RCTA): als je achteruit uit een parkeerplaats wilt wegrijden, heb je niet altijd zicht op het verkeer dat van links of rechts komt. Dit systeem geeft een waarschuwing als dit het geval is, en ook als er zich achter de wagen een obstakel bevindt. Het geeft een breder en beter zicht dan de achteruitrijcamera. Idealiter wordt het gecombineerd met automatisch noodremsysteem bij het achteruitrijden.