Terug

Wanprestatie en Contractbreuk: Weigering uitvoering ramen en terugbetaling voorschot

In behandeling Openbaar

Pro Nova BV

Start een klacht

Aard van probleem:

Uitvoering van werken

Klacht

S. E.

Naar: Pro Nova BV

01/10/2025

Beste, Ik neem contact op in verband met wanprestatie en Contractbreuk PRO-NOVA BV Betrokken Partijen: (IK) Consument: Laachir Mustapha (Kluisdijk 22, 2040 Antwerpen) Onderneming: PRO-NOVA BV, T.A.V Christian Verlaeckt, Boomsesteenweg 78 UNIT 9, 2630 Aartselaar Referenties: Factuurnummer (Betaald Voorschot): 25-228 Datum Offerte/Bestelbon: 1 juli 2025 Totale Overeengekomen Prijs: € 7.153,98 Betaald Voorschot: € 3.412,45 Samenvatting van de Situatie De onderneming PRO-NOVA BV is op ernstige wijze in gebreke gebleven bij de uitvoering van een aannemingsovereenkomst voor de levering en plaatsing van ramen. Zij hebben de afspraken verbroken door niet op te dagen op de ultieme herbevestigde startdatum, en hebben elke vorm van communicatie geweigerd. Het vertrouwen is onherstelbaar geschonden. Chronologisch Overzicht van de Feiten 1 juli 2025: Offerte/Bestelbon getekend voor levering en plaatsing van ramen (€ 7.153,98). 2 juli 2025: Voorschotfactuur 25-228 (€ 3.412,45) betaald. Afgesproken Startdatum: De werken zouden starten op maandag 29 september 2025 met een geschatte duur van 5 dagen dit was per mail bevestigd 16 september 2025 door boekhouding@pro-nova.be. Verlof opgenomen: De consument en zijn partner namen in totaal 5 verlofdagen op, specifiek voor deze periode, die niet meer geannuleerd of teruggevraagd konden worden. 25 september 2025 (4 dagen voor start inclusief weekend): De onderneming annuleert de werken eenzijdig via e-mail met de vage mededeling: "We zullen de werken moeten verplaatsen wegens omstandigheden." Een nieuwe datum werd niet gecommuniceerd. Ik Heb vanaf 25 september tot nu 1 oktober elke dag geprobeerd om iemand aan de lijn te krijgen en dit is nog steeds niet gelukt, ook per mail antwoorden ze niet meer. 26 september 2025 (Ingebrekestelling 1): De consument stuurt een Aangetekende Brief naar PRO-NOVA BV (T.A.V Christian Verlaeckt). Hierin werd de onderneming formeel in gebreke gesteld en geëist dat zij de werken zouden starten op dinsdag 30 september 2025 als laatste ultimatum, met de dreiging van contractbreuk en financiële claims bij uitblijven van reactie. 30 september 2025 (Laatste Termijn): De onderneming reageerde niet op de aangetekende brief. Op de geëiste startdatum (30/09) kwam de onderneming niet opdagen en weigerde elke vorm van telefonisch en e-mailcontact. 1 oktober 2025 (Definitieve Verbreking): De consument heeft vandaag een Tweede Aangetekende Brief verstuurd, waarin de overeenkomst onherroepelijk als verbroken op fout van PRO-NOVA BV wordt verklaard wegens ernstige wanprestatie en verlies van vertrouwen. Eis en Gevraagde Tussenkomst De consument eist de onmiddellijke terugbetaling van alle geleden schade. Terugbetaling Voorschot: € 3.412,45 Vergoeding Hinder & Verlof: € 700,00 +- (Compensatie voor 5 nutteloos opgenomen verlofdagen) Totaal te vorderen bedrag: € 4.112,45 Wij vragen Test Aankoop dringend tussen te komen bij PRO-NOVA BV om de terugbetaling van dit bedrag te bewerkstelligen. Het in omogelijk om met hen in contact te komen ik vraag hierbij hulp en mogelijk assistentie als het gaat over het nemen van juridische stappen. Met Vriendlijke Groeten, Laachir Mustapha

Berichten (2)

Pro Nova BV

Naar: S. E.

01/10/2025

Geachte, We hebben inderdaad de werken uitgesteld wegens een personeelsgebrek door uitvallen van 2 werklieden. Dit zijn zaken die kunnen gebeuren maar de familie Laachir niet wil begrijpen. Er werd hun wel degelijk telefonisch medegedeeld dat we deze week nog een nieuwe datum voor montage gingen geven. We hebben 2 maal telefonisch contact proberen te maken door de planning maar niet gelukt. We kunnen begrijpen dat er verlof genomen is en zijn zeker bereid om dit te compenseren. Anderzijds is de werkwijze om ons terecht te wijzen , melding van wanprestatie en weigering van uitvoering van de werken totaal niet relevant! We zijn steeds bereid om tot een oplossing te komen maar dan liefst in een serene sfeer. Met vriendelijke groeten, PRO-NOVA BV - BOOMSESTEENWEG 78 -9 , 2630 AARTSELAAR , 03/689.75.21 WEB: WWW.PRO-NOVA.BE MAGAZIJN KANTOREN: BOOMSESTEENWEG 78 UNIT 9, 2630 AARTSELAAR Op woensdag 1 oktober 2025 19:00:38 +02:00, schreef klachten@test-aankoop.be: ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

S. E.

Naar: Pro Nova BV

01/10/2025

Geachte, Ik heb uw antwoord van 1 oktober 2025 via Test Aankoop ontvangen en ik wijs uw stelling dat mijn melding van wanprestatie en contractbreuk "totaal niet relevant" is, formeel van de hand. U stelt in uw reactie dat "Er werd hun wel degelijk telefonisch medegedeeld dat we deze week nog een nieuwe datum gingen geven. We hebben 2 maal telefonisch contact proberen te maken." Ik kan deze bewering absoluut niet bevestigen. Ik moet helaas vaststellen dat de feiten wijzen op een ernstige weigering tot communicatie van uw kant, wat het vertrouwen onherstelbaar heeft geschaad: Gebrek aan Communicatie en Onjuiste Claims Gebrek aan Informatie bij Annulering: De eenzijdige annulering op 25 september 2025 ontving ik per e-mail zonder enige opgave van de reden (personeelsgebrek). Dit is niet alleen onprofessioneel, het is onbegrijpelijk dat u dit niet direct duidelijk heeft gecommuniceerd. Onjuiste Claim over Telefonisch Contact: De bewering dat u ons "wel degelijk telefonisch medegedeeld" heeft, is pertinent onwaar. Ik heb geen enkel telefoontje of bericht van u ontvangen, ondanks mijn herhaalde pogingen via verschillende telefoonnummers. Ik heb mijn telefoonlogboeken nagekeken en hier is geen bewijs van een inkomende oproep of poging van uw kant te vinden. Ik eis daarom bewijs van de exacte telefoonnummers, datum en tijd van de twee zogenaamde contactpogingen. Weigering van Schriftelijke Reactie: Ik heb binnen enkele uren na uw annulatie-e-mail geantwoord met vragen om opheldering, en de dag erna heb ik nog een mail gestuurd. Als u oprecht geïnteresseerd was in een herplanning en moeite deed, waarom zijn al mijn e-mails dan onbeantwoord gebleven? Ik heb mijn mails zowel naar het info-mailadres van uw bedrijf, de boekhouding, als het e-mailadres van de heer Verlaeckt gestuurd. Ik heb zelf alle mogelijke moeite gedaan om u te bereiken. Gebrek aan Professionele Oplossing: U heeft geen enkele poging gedaan tot een degelijk excuus, noch een andere oplossing of vergoeding aangeboden om duidelijk te maken dat u zich excuseerde voor het ongemak. Ik heb pas een antwoord van u ontvangen nadat ik de communicatie via Test Aankoop heb opgestart. Dit toont een fundamenteel gebrek aan respect voor onze tijd en het vertrouwen dat wij in uw bedrijf hebben gesteld. In plaats daarvan ben ik beloond met stress en de moeite om u überhaupt in contact te krijgen. U heeft geen enkele poging gedaan om ons begrip te vragen voor deze situatie. Eenzijdige Verbreking van de Overeenkomst Door de aanhoudende weigering om te communiceren, het negeren van mijn e-mails, en het negeren van het ultimatum gesteld in mijn aangetekende brief van 26 september 2025, heb ik alle vertrouwen in uw onderneming verloren. Dit heeft geleid tot een schending van de overeenkomst en ik heb dan ook het recht om de samenwerking per direct te verbreken door uw nalatigheid. Ik heb geen enkele interesse meer in een hernieuwing van de samenwerking, aangezien dit zo moeilijk is gemaakt. Aangezien u de schade deels erkent, is er slechts één oplossing mogelijk. Ik eis de onmiddellijke betaling van het volledige betaalde voorschot van € 3.412,45, vermeerderd met de correct berekende schadevergoeding voor de verloren verlofdagen. Bovendien verwacht ik een schriftelijke bevestiging en excuses voor de ontstane situatie en het negeren van al mijn pogingen tot contact. Alle verdere communicatie verloopt uitsluitend via Test Aankoop. Met vriendelijke groeten, Laachir Mustapha

Bemiddeling door Testaankoop 06 oktober 2025

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform