Terug

Vervalste keuring

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Uitvoering van werken

Klacht

C. M.

Naar: ACEG

30/07/2024

Geachte mevrouw/heer, Op 4/12/2021 heb ik met uw onderneming een overeenkomst afgesloten voor twee keuringen: Elektrische keuring: nieuwe huishoudelijke installatie en Dichtheidsonderzoek van een aardgasbinneninstallatie. Echter, ik stelde op 27/03/2024 vast dat deze keuringen vervalst en onterecht conform bevonden werden, dit door het opstellen van een verslag met vervalste foto's en metingen. Na melding van mijn klacht werd een herkeuring vanuit jullie dienst uitgevoerd en werden onderstaande gebreken vastgesteld (na te lezen in rapport 1518567). Deze gebreken waren al aanwezig ten tijde van de eerste keuring en mochten dus nooit tot een conforme keuring geleid hebben. Bij de herkeuring werd dan ook mijn elektriciteit afgekeurd, de aardgasinstallatie werd niet herkeurd. Schema’s: -Het ééndraadschema van de installatie ontbreekt of is onvolledig. -Het situatieschema van de installatie ontbreekt of is onvolledig. Aarding: -De aardelektrode ontbreekt en de aardingsweerstand is niet gemeten. -Een demonteerbaar aansluitstuk (aardingsonderbreker) ontbreekt in de aardgeleider. -De aardingsonderbreker moet gemakkelijk bereikbaar zijn. Equipotentiaal verbindingen: -De hoofdequipotentiaal verbindingen ontbreken, zijn niet geel-groen, onvolledig of minder dan 6mm². Verdeelbord: -Niet gebruikte invoeringen van het verdeelbord zijn niet correct of onvoldoende afgedicht. Bescherming: -Een verzegelbare differentieelstroombeschermingsinrichting ontbreekt aan het begin van de installatie. Kabels en geleiders: -VOB-geleiders moeten in daarvoor bestemde buizen of kabelgoten geïnstalleerd worden. -XVB, VVB, XGB en/of C/VGVB kabels moeten mechanisch beschermd worden tot 10cm boven vloerniveau. -Verbindingen moeten in borden, verbindings- of aftakdozen, of aan klemmen van schakelaars, contactdozen of verlichtingsarmaturen gemaakt worden. Ondanks een aangetekend schrijven en veelvuldig contact met de herkeurder werd mij nog steeds geen oplossing aangeboden. Het is namelijk door ACEG dat de factuur voor de elektriciteitswerken onterecht aan mijn elektricien betaald werden, gezien dit helemaal niet in orde was. Indien jullie een correcte, onvervalste keuring hadden uitgevoerd in 2021 had ik hier als klant kunnen naar handelen en had ik geen 3 jaar! onwetend in een onveilige situatie geleefd. Ik verzoek u alsnog de veroorzaakte schade te herstellen of te laten herstellen op uw kosten. Bijkomend wens ik een herkeuring van mijn aardgasinstallatie om ook daar eerder "conform" bevonden gebreken uit te sluiten. Gelieve te willen reageren binnen de 7 dagen om afspraak te maken om dit praktisch uit te werken. Bij gebreke hieraan, zal ik verdere stappen ondernemen om mijn rechten te vrijwaren. Met vriendelijke groet, Bijlagen: - Offerte/Overeenkomst - Bewijs schade

Berichten (1)

ACEG

Naar: C. M.

02/08/2024

Beste,Bedankt voor uw mail. Hoe kan ik op deze klacht correct reageren via jullie platform? Ik vind dat niet meteen terug.Alvast werd er onderzoek gepleegd naar deze klacht. Er werd een kosteloos plaatsbezoek ingepland door een verantwoordelijke om de situatie correct te kunnen beoordelen. Na verder onderzoek tussen de 2 verslagen zien we een duidelijk verschil in de verdeelborden tussen het verslag met nummer 657533 opgesteld op datum van 4/12/2021 en het verslag met nummer 1518567 opgesteld op datum van 12/04/2024. Zo zijn er beveiligingen bijgeplaatst en zien we geleiders in het bord die eerst niet aanwezig waren. Hieruit kunnen wij concluderen dat er sinds 4/12/2021 verschillende wijzigingen zijn aangebracht aan de installatie.We hebben contact opgenomen met Jens Vanhoutte, die eveneens opdrachtgever van de inspectie was. Deze gaf aan dat zijn dossier doorgegeven werd aan zijn advocaat en dat bijgevolg verder geen communicatie mogelijk was over dit dossier. De enige info die hij wou meegeven was dat de reikwijdte van zijn opdracht enkel aanpassingswerken betreft van het gelijkvloers.We stellen vast dat de reikwijdte van het controlebezoek 4/12/2021 kleiner is dan vermeld op controleverslag. De schema’s vermelden, zoals de beknopte info van de opdrachtgever, enkel de elektrische installatie van het gelijkvloers. Onze inspecteur heeft hiervan geen melding gemaakt in het verslag. We stelden ook vast dat de bijgevoegde schema’s van tijdens het bezoek op 4/12/2021 niet volledig voldoen aan de eisen van onderafdeling 3.1.2.1 AREI Boek 1 en dat er administratieve fouten vermeld zijn in het verslag.Omdat de eindklant schrijft dat ze twijfelt over de correcte uitvoering van de gasinspectie stellen we voor een bijkomend kosteloos dichtheidsonderzoek te laten uitvoeren door onze technisch verantwoordelijke om de correctheid ervan te bevestigen.Er werd een schadevergoeding geëist. Wij nemen onze verantwoordelijkheid voor de gemaakte fouten die we kunnen vaststellen en hebben reeds kosteloos een herkeuring uitgevoerd, we zijn bereid de gasinstallatie ook kosteloos te herkeuren. Na herstellingswerken van de elektrische installatie zijn we bereid opnieuw kosteloos de inspectie uit te voeren. Bijkomend als compensatiemaatregel voor het geleden ongemak willen we u de volledige kostprijs van de 2 inspecties, betaald door de installateur aan onze diensten, terugbetalen. De kostprijs van de inspecties bedroeg €232.85 incl btw.Samenvatting:Er werden fouten gemaakt tijdens de controle van 4/12/2021, echter kunnen we niet stellen dat alle inbreuken vastgesteld op 12/4/2024 reeds aanwezig waren tijdens de controle van 4/12/2021.We weten vanuit de info van de bijgevoegde schema en vanuit de info verkregen van de opdrachtgever dat de volledige installatie niet werd gecontroleerd, enkel de wijzigingen die hij aanbracht. Dit is echter niet terug te vinden in het verslag. Voorstel compensatie:kosteloze herkeuring elektriciteit (reeds uitgevoerd 12/04/2024)kosteloze herkeuring elektriciteit (nog uit te voeren na de herstellingswerken)kosteloze herkeuring dichtheidsproef van de gasinstallatie (nog uit te voeren)Terugbetaling van het volledige bedrag dat werd aangerekend voor de beide inspecties van 4/12/2021, dit bedrag werd door de opdrachtgever van de inspectie betaald aan Aceg. Bedrag = €232,85 (incl btw)Graag hoor ik terug van u.Met vriendelijke groeten,JefJEF HAESTPRODUCT SPECIALIST ELECTRICITY FIREM:JEF@ACEG.BEG:+32(0)472331105W:WWW.ACEG.BEA:RINGLAAN 39, 1853 STROMBEEK-BEVERVan: klachten@notify.test-aankoop.be klachten@notify.test-aankoop.be namens klachten@test-aankoop.be klachten@test-aankoop.beDatum: dinsdag, 30 juli 2024 om 16:30Aan: Info ACEG info@aceg.beOnderwerp: Vervalste keuring‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform