Terug

Verkleuring Roségouden ring

Closed Openbaar

Sanjoya BVBA

Start een klacht

Aard van probleem:

Herstelling

Klacht

M. J.

Naar: Sanjoya BVBA

24/06/2025

KLACHT INZAKE NON-CONFORMITEIT EN ONPROFESSIONELE KLACHTAFHANDELING – SANJOYA Geachte heer/mevrouw, Via deze weg wens ik een klacht in te dienen tegen het bedrijf Sanjoya, juwelier actief via webshop en mogelijk ook fysieke verdelers in België/Nederland. In 2023 kocht ik bij hen een roségouden ring (“verguld met gold flash”) als geschenk voor mijn echtgenote. Volgens de informatie op hun website werd deze ring afgewerkt met een hoogwaardige rosévergulding (“gold flash plating”) die garant zou staan voor kwaliteit. Probleem: Na minder dan twee jaar beperkt gebruik vertoont de ring duidelijke verkleuring en slijtage van de rosékleur — voornamelijk aan de onderzijde en zijkanten. Belangrijk detail: mijn echtgenote werkt in de zorgsector, waar het dragen van juwelen verboden is tijdens de dienst. De ring wordt dus enkel bij speciale gelegenheden gedragen, en zeker niet in omstandigheden die versnelde slijtage zouden verklaren. Reactie van verkoper: Na melding van het probleem kreeg ik als enige oplossing het betalend opnieuw vergulden (€20), wat volgens Sanjoya “coulant” is. Zij weigeren enige vorm van kosteloze herstelling of compensatie, ondanks het feit dat het hier gaat om een gebrek dat zich binnen een redelijke termijn van 2 jaar manifesteert én niet te wijten is aan fout gebruik. Bovendien werd ik in hun publieke reactie op mijn negatieve Google-review op persoonlijke wijze aangevallen: er werd gesuggereerd dat mijn beroep (als zaakvoerder van een schoonmaakbedrijf) aanleiding zou kunnen geven tot slijtage van de ring — terwijl het duidelijk is dat mijn vrouw de ring draagt en die zelfs niet draagt tijdens haar werk. Dit is ongepast en klantonvriendelijk. Wettelijk kader: Volgens art. 1649bis e.v. van het Burgerlijk Wetboek (Consumentenkoop) en de Europese Richtlijn 1999/44/EG heeft de consument recht op kosteloze herstelling of vervanging bij een gebrek dat zich voordoet binnen twee jaar na levering, tenzij de verkoper kan aantonen dat het gebrek door fout gebruik werd veroorzaakt — wat hier absoluut niet aan de orde is. Verzoek: Ik verzoek Test Aankoop om deze zaak op te nemen en Sanjoya aan te spreken op hun gebrek aan naleving van de wetgeving inzake consumentenrechten, alsook op hun bijzonder onprofessionele omgang met terechte klachten. Ik voeg in bijlage volgende elementen toe: Aankoopbewijs van de ring Foto van de slijtage E-mailverkeer met Sanjoya Schermafbeeldingen van hun publieke reactie op Google Alvast dank voor uw tussenkomst en opvolging. Met vriendelijke groet, Marc Jans Guido Gezellestraat 134 3582 BERINGEN

Bemiddeling door Testaankoop 07 juli 2025

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform