Terug

transparantie/betwisting factuur bijkomende aangerekende kosten

Closed Openbaar

Veerle Ballet Advocaat Oude Postbaan 45 3600 GENK veerle.

Start een klacht

Aard van probleem:

Andere

Klacht

M. C.

Naar: Veerle Ballet Advocaat Oude Postbaan 45 3600 GENK veerle.

27/01/2023

27 januari 2023Betreft: klacht over bijkomende aangerekende kostenGeachte mevrouw,N.a.v. uw mail van d.d. 4 januari 2023 ben ik genoodzaakt om inhoudelijk hierop te reageren.1. Ik krijg van u een creditnota omdat zoals ik al eerder heb aangegeven in mijn mail van d.d. 14 december 2022 de factuur niet correct is. Indien ik hier geen opmerking over had gemaakt had u mij een rekening gestuurd die niet correct is en zou dus een factuur zijn betaald die niet juist is! Frauduleus handelen noem ik dit. Je dient dit vooraf zelf te checken!2. Ik krijg nog steeds een ontwijkend antwoord op mijn vraag inzake de aangerekende bijkomende kosten die u mij achteraf op de eindfactuur in rekening brengt behoudens het uurloon van € 130,00 hetgeen ik tijdens de afspraak op 7 juni 2022 (datum ontbreekt op uw factuur!) op uw kantoor om 18:00 uur heb gevraagd en u mij alleen mondeling heeft medegedeeld. Tijdens deze eerste afspraak heeft u mij helemaal geen informatie, zowel mondeling als schriftelijk, gegeven over eventuele bijkomende kosten die u in de creditfactuur van 6 december 2022 en de factuur van 4 januari 2023 heeft aangerekend. U verwijst steeds dat de tarieven conform de richtlijn van de balie te Tongeren zijn. Deze informatie is trouwens verouderd (geen website te vinden) en dient overigens de Balie Limburg in Hasselt te zijn. Op uw website staat ook dat u er een erezaak van maakt om duidelijke financiële afspraken te maken en dat u de client via tussentijdse overzichten steeds op de hoogte houdt van het financiële luik van zijn/haar dossier. Deze informatie heb ik nooit van u gehad en kan ik ook aantonen in alle mails die ik van u heb gekregen. Het zijn mooie woorden op u verouderde site, alleen zou u er ook na moeten handelen hetgeen niet overeenkomt met de daadwerkelijk uitvoering van u! Ik zou u website maar eens gaan aanpassen, deze informatie is niet correct. Tevens geeft u in de mail aan dat het aantal mails/brieven controleerbaar is bij het afhalen van het dossier. Hoe moet ik dit als leek weten als ik nooit in gerechtsgebouwen in België ben geweest/kom? U dient deze informatie open en eerlijk vooraf schriftelijk te communiceren/ te bespreken met uw client. Ik als client heb geen enkel dossier afgehaald en zou ook niet weten waar ik dit zou moeten afhalen. Ik als client heb recht op eenduidige, open en correcte/eerlijke informatie die u mij dient/ had moeten (te) geven. Ik moet niet verwezen worden naar websites waar tarieven over uw aangerekende bijkomende kosten te vinden zouden zijn. Zet al u tarieven/ bijkomende kosten op uw site, dan weet iedere client vooraf wat wel of niet aangerekend kan gaan worden of is dit te transparant? Als ik bij de bakker een brood koop waarbij de prijs 2 euro is dan weet ik dat dit brood mij 2 euro gaat kosten. Stel ik vraag bij deze bakker om het brood te snijden en ik reken bij de kassa plotseling 3 euro af dat had men dit bij de prijs van het brood moeten vermelden, let op indien u het brood van 2 euro laat snijden worden er 1 euro extra kosten voor gerekend. U als advocaat had vooraf eerlijk, transparant en helder moeten communiceren naar mij als cliënt en zeker in een echtscheidingsprocedure, hetgeen toch al een emotionele/kwetsbare periode is voor beide partijen, en dan vooral geen misbruik maken van bijkomende kosten die u niet eens heeft gecommuniceerd. U stel in uw mail van d.d. 4 januari 2023 dat u dit mag aanrekenen met verwijzing naar de richtlijnen van de balie. Er geldt nog altijd ook het principe van redelijkheid en billijkheid in wetgeving hetgeen ver zoek is bij u. Ik stel de vraag hierbij nogmaals kunt u e- mail(s)/document (en) aan mij overleggen waarin u de aangerekende bijkomende kosten aan mij heeft gespecificeerd en gecommuniceerd? Ik kan u het antwoord al geven zoals uit alle e- mails/documenten blijkt hetgeen NEEN is.3. Ik ben op 11-1-2023 om 11:00 uur naar Politie Carma te Genk geweest om aangifte tegen uw te doen i.v.m. de ondoorzichtige/frauduleuze handelingen. De Politie Carma kon mij helaas niet verder helpen (hetgeen u al wist en hebt geschreven in de mail van 4 januari 2023, U mag zeer zeker aangifte doen bij de Politie van Genk, Geen probleem) en zij hebben mij toen geadviseerd om een klacht in te dienen bij de Orde van Advocaten bij de Balie Limburg te Hasselt. Ik ken de spreekwoorden “ De slager snijdt zijn eigen vlees” of “Uit wiens hand men eet wiens woord men spreekt” oftewel de cultuur van ons kent ons en wij dekken elkaar wel in. Hoe objectief/ onafhankelijk is de Balie Limburg?!4. Ik heb inmiddels een openbare klacht tegen u als advocaat ingediend bij testaankoop. Zij zullen dit in samenspraak en in goed overleg met mij in behandeling gaan nemen en wellicht verdere stappen tegen uw ondoorzichtige/frauduleuze handelswijze gaan ondernemen. Tevens zal ik ook de FOD Financiën alle mails/documenten/facturen die ik heb aan hun doen toekomen indien ik geen antwoorden krijg op al mijn vragen waar ik als cliënt recht op heb i.v.m. de informatie van de bijkomende kosten die u mij achteraf heeft aangerekend. Per slot van rekening ben ik degene die u betaald en niet andersom!5. Ik zal in de factuur alleen de genoemde uurlonen van € 130,00/ uur gaan betalen met de bijbehorende 21% BTW. De rest van uw bijkomende kosten worden middels dit schrijven betwist en ga ik niet betalen. Dit zal ik ook in een aangetekende brief per post naar u sturen.6. Of uw (contante) facturen/betalingen voldoen aan alle fiscale vereisten dat zal nader onderzoek nog moeten uitwijzen i.v.m. de daadwerkelijke kosten/uren die u declareert en wat u opgeeft!7. Ik heb ook geen afschrift van de brief/mail of wat dan ook van u ontvangen waarin u de raadsman van mevrouw en de rechtbank heeft laten weten dat u niet meer voor mij optreedt. Dit getuigt ook weer van een goede open en eerlijke communicatie met de client, niet dus!


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform