Terug

SMA energiemeter doet het niet

Opgelost Openbaar

SMA Benelux BV

Start een klacht

Aard van probleem:

Herstelling

Klacht

B. L.

Naar: SMA Benelux BV

26/01/2025

Beste, In december 2022 installeerde de firma VMtechnics uit Werchter zonnepanelen met een SMA Sonny boy omvormer in onze nieuwe woning. De SMA Energy meter was op dat ogenblik nog niet beschikbaar maar zou pas later geleverd kunnen worden. Dit was uiteindelijk het geval op 12 juli 2023. Eindelijk data ivm productie en verbruik ! Op 6 juli 2024 krijg ik plots geen data meer te zien in de SMA app. Ik contacteer VMtechnics die me een resetprocedure voorstelt die ik direct uitvoer, echter zonder resultaat. Op 8 juli staat VMtechnics al aan de deur om het probleem te bekijken. Er wordt een incident (case ingelegd). De eerste-lijn helpdesk van SMA is namelijk moeilijk te bereiken en geven alleen maar standaard antwoorden voor een volgens ons niet-standaard probleem. De 2de lijn helpdesk is zo mogelijk nog moeilijker te bereiken. De tijd van VM technics is ook niet gratis, dus we wachten af. Ik stuur VM technics een reminder op 15 juli, geen nieuws. Op 17 juli krijg ik een mail met een procedure om de omvormer en de router te herstarten en vraagt men na te gaan of URLs of poorten niet geblokkeerd zijn. De procedure brengt geen beterschap, er is niks wat de communicatie belet. 30 juli, nieuws ? VMtechnics stelt voor om langs te komen, maar enkel tegen betaling omwille van de moeilijke bereikbaarheid van SMA en dus de zéér lange interventietijd. Ik toon begrip daarvoor, ben echter niet bereid te betalen voor een toestel dat nog in de garantieperiode zit. Ik probeer op 31 juli zelf met SMA te bellen, maar eindklanten mogen dat niet. Op 6 augustus leg ik zelf maar een case in maar krijg prompt de reactie dat er reeds een case daarvoor bestaat met het nummer 407076546. Mijn case met het nummer 407102390 wordt afgesloten. 16 Augustus : ik rijd met de wagen naar het SMA kantoor in Mechelen. De maat is vol. Je geraakt er jammer genoeg niet binnen (enkel een deur met een badgelezer). Toevallig opent iemand net dan de deur en ik spreek die persoon aan. Er is niemand die me kan helpen. Het is vakantie en men werkt van thuis. Ik laat mijn gegevens achter. Op 26 augustus krijg ik reactie. Het betreft een IT probleem. Ze kunnen me in de eerste week van september verderhelpen. Ik vraag VMtechnics op 6 september om een update, ik had niks meer gehoord. Op 9 september komen er plots terug productiegegevens door. Op 24 september komt VM technics terug langs en bekijkt het probleem met de 2de lijn helpdesk. Het serie-nummer zou uit de omvormer gewist geweest zijn. Er komen terug gegevens door. Op 28 december stel ik vast dat mijn verbruiksdata al een geruime tijd niet meer doorkomen. Op 7 januari 2025 komen er plots geen gegevens meer door. De case wordt opnieuw geopend. Ik vraag op 23 januari 2025 om een nieuwe update. Antwoord van SMA = “de 7619 geeft aan dat de onderlinge communicatie tussen home manager en de omvormer stroef loopt”. En daar moet ik het dan mee doen ? Ik vind de manier van SMA om met eindklanten om te gaan onvoorstelbaar. Ook de techniekers worden aan hun lot overgelaten, al hun inspanningen ten spijt. Ik kan dit niet aanvaarden. De SMA energiemeter heeft net geen jaar naar behoren gewerkt. Hoe is het mogelijk dat deze maanden aan een stuk probleemloos werkt en nu niet meer. Ik krijg geen verklaring, laat staan een oplossing. Ik vraag om dit probleem zo snel als mogelijk op te lossen. Testsaankoop lijkt met het laatste redmiddel.

Bemiddeling door Testaankoop 08 februari 2025

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform