Terug

Schending informatieplicht

In behandeling Openbaar

Aard van probleem:

Uitvoering van werken

Klacht

E. H.

Naar: Raedt

29/10/2025

Ik heb een geschil met het bedrijf Raedt (btw nummer: BE0834382716) omwille van het schenden van de informatieplicht, wat erop neerkomt dat zij zelf beslisten om een printplaat t.w.v. € 376,54 te vervangen zonder goedkeuring van mijn kant en zonder mij vooraf op de hoogte te brengen van die specifieke kostprijs (dit diende correct te gebeuren via een offerte). De totale kost van de factuur (zie bijlage) bedraagt € 479,99. Aangezien ik dit op voorhand totaal niet wist, zelfs los van zo een aanzienlijk bedrag, heb ik hen op de hoogte gebracht dat ik hiermee niet akkoord kon gaan (zie mails voor meer details mbt het geschil). Ondanks dat ik vind dat dit tegenstrijdig is met de wettelijke plichten van een bedrijf (informatieplicht), heb ik toch de betaling volledig uitgevoerd (eerst de kost van de werkuren, en op de vervaldag de kostprijs van de printplaat), maar wel onder formeel protest. Dit omdat ik extra onnodige kosten (intrest / incassokosten) wens te vermijden. Gezien dit geschil niet onderling uitgeklaard is, wens ik te beroepen op jullie objectief advies zodat dit correct en rechtvaardig opgelost kan worden. Alvast bedankt, Mvg, Emelie Himpe

Berichten (1)

Raedt

Naar: E. H.

30/10/2025

Beste, Wij nemen kennis van de klacht van mevrouw Himpe met betrekking tot de herstelling van haar cv-ketel. Graag bezorgen wij hierbij onze toelichting. Onze onderneming heeft in dit dossier steeds te goeder trouw en met de nodige zorgvuldigheid gehandeld. Mevrouw Himpe contacteerde ons meerdere keren telefonisch en per e-mail met de melding dat haar verwarmingsinstallatie niet meer functioneerde en dat zij dringend opnieuw over warm water en verwarming wilde beschikken. Tijdens de diagnose bleek de printplaat van het toestel ernstig beschadigd, vermoedelijk als gevolg van het gebrek aan onderhoud (de binnenzijde van de ketel was vervuild en bevatte onder meer insectenrestenzie foto’s in bijlage). Deze schade maakte een onmiddellijke vervanging noodzakelijk om verdere schade of mogelijk risico op ontbranding te vermijden. Wij wensen te benadrukken dat mevrouw Himpe reeds vooraf wist dat er een wisselstuk nodig zou zijn om het probleem te verhelpen. Zij heeft op geen enkel moment vooraf of tijdens de werken gevraagd naar een exacte prijsopgave op papier, hoewel zij daar uiteraard vrij toe was. Na de herstelling hebben wij haar de aankoopbewijzen van de printplaat bezorgd om aan te tonen dat wij geen overprijs hebben aangerekend, maar enkel de werkelijke kost van het onderdeel hebben doorgerekend. De totale factuur bedraagt € 479,99, waarvan € 376,54 de kost is van het wisselstuk zelf. Bewijzen prijs wisselstuk nogmaals in bijlage. Daarnaast hebben wij haar zelfs de mogelijkheid geboden om de printplaat opnieuw te laten verwijderen indien zij niet akkoord ging met de uitgevoerde herstelling, zodat zij desgewenst elders een prijs kon opvragen. Mevrouw Himpe heeft van deze optie geen gebruik gemaakt. Wij vinden het jammer dat zij er nu toch voor kiest om dit dossier via Test Aankoop te laten behandelen, terwijl ons enige doel was haar zo snel mogelijk opnieuw een veilige en werkende installatie te bezorgen. Wij zijn ervan overtuigd dat wij in deze omstandigheden redelijk, transparant en klantgericht hebben gehandeld. Met vriendelijke groeten, Dejonghe Evelin Zaakvoerder Van: klachten@notify.test-aankoop.be klachten@notify.test-aankoop.be Namens klachten@test-aankoop.be Verzonden: woensdag 29 oktober 2025 21:00 Aan: Raedt info@raedt.be Onderwerp: Schending informatieplicht U ontvangt niet vaak e-mail van klachten@test-aankoop.be. Onek waarom dit belangrijk is ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform