Beste Eerder deze zomer, zat ik te surfen op het internet meerbepaald op mijn persoonlijke Facebook-account. Op een bepaald moment passeerde daar reclame over Viabuy en zijn gouden betaalkaart. Meisje zoals ik ben (goud = bling bling = een gouden betaalkaart), heb ik erop geklikt uit interesse en nog meer curieuziteit en voor ik het goed en wel besefte had ik zo’n soort kaart aangevraagd en ging die enkele dagen later in mijn bus zitten. Zo gezegd, zo geschiedde en nadat ik mijn vriend erover verteld had, kwam enkele dagen later de kaart in de bus met daarin een brief om de kaart te activeren met op zijn minst 90EUR als betaling op die rekening die gebonden was aan de kaart. En op dat moment ben ik nog stommer geweest dan uit interesse te blijven verder klikken en zonder te beseffen een kaart aan te vragen. Want: Ik geloofde de info die daarop volgde. Mijn vriend beweerde dat die ‘aanmaning’ tot betaling niets te betekenen had. Maar na een derde waarschuwing (die dan via email kwam) en de dreiging met schuldeisersbureau, besloten mijn vriend en ik effectief te storten op de rekening (zodat we zeker geen miserie zouden hebben omdat we goede betalers zijn op alle vlakken) om de kaart erna meteen op te zeggen en al het mogelijke van het mogelijke te doen dat op die manier in orde te krijgen. Meteen na het storten van dat bedrag (wat na het aanmelden via de email makkelijk lukte, daarin moeten we eerlijk zijn), bleef er nog 3 EUR (ofzo) op de rekening staan. Dus zonder het te weten, zonder te handtekenen (dus zonder toestemming langs beide kanten), zonder te beseffen en zonder enige communicatie (en daarmee, met die communicatie had het eigenlijk allemaal moeten beginnen), had die firma via die kaart zo goed als 90 euro van me afgesnoept. Voor aan kaart. Moest ik het hele zaakje al vertrouwd hebben, was het nu helemaal weg en wou ik dit zo snel mogelijk opgelost zien. Vakantieperiode daartussen in acht genomen, heb ik deze week de nodige emails gestuurd om mijn account te inactiveren. Daarop hebben ze terug gemaild dat ze de niet gebruikte maanden van de kaart gingen terugstorten. MIN 5 EUR (!) terugboekkosten. Dit terwijl ik de kaart niet nooit nada heb gebruikt. (dus er kunnen of er zouden geen verbruikskosten mogen zijn want de kaart is niet gebruikt)Op dit moment heb ik nog geen geld teruggekregen. En op dit moment ga ik ervan uit dat het account is afgesloten en dit allemaal in orde komt, maar zeker ben ik er niet van. Concreet? Ik voel me in de luren gelegd. En ik besef zelf, dat een deel daarvan mijn eigen fout is. Het deel, waarbij ik mezelf laten verleiden heb door een stomme gouden kaart. Maar er is een groot verschil tussen klikken uit interesse én 90 euro betalen. En dat wil ik hiermee aantonen. Dank je!