Terug

Onterechte factuur lidmaatschap

Closed Openbaar

Zorg in Vlaanderen

Start een klacht

Aard van probleem:

Andere

Klacht

S. B.

Naar: Zorg in Vlaanderen

04/12/2019

Beste,Op 16 oktober 2019 werd ik opgebeld door een medewerker van het bedrijf 'Zorg in Vlaanderen' met de vraag of ik geïnteresseerd was in een lidmaatschap. Ze gaf me gedurende enkele minuten info over het bedrijf en het lidmaatschap. Ik stemde toe om me zo'n mail te sturen met verdere info. Ze hebben me dan een mail gestuurd, maar ik heb deze niet gelezen. Op 2 december kreeg in een factuur toe gestuurd met de post van 145,05 euro. Ik belde het nummer en de dame aan telefoon zei dat ik mondeling toegestemd had met hun voorstel, namelijk dat als ik na een kosteloze proefperiode van 1 maand, het lidmaatschap niet opzegde de kost van 9,99 euro excl btw aan 21% per maand voor een jaar aangerekend zou krijgen. Ik zei dat ik niets getekend had en dat ik dacht dat ik ja gezegd had op de vraag of ze me die info mail mocht sturen. De dame in kwestie zei dat ik de factuur moest betalen, dat hun werkwijze legaal was, want dat ze het vooraf duidelijk hadden laten checken bij hun advocaten. Ze stuurde me ook een opname van ons telefoon gesprek. Hierin is duidelijk te horen dat de voorwaarde is: het gebruik maken van hun platform tijdens de proefperiode. Ik heb geen mail(s) van hen gelezen. Ik heb nergens iets aangemaakt of ingelogd of hun 'platform' gebruikt (om b.v.b. reclame te maken, vacatures te plaatsen,...). Kunnen zij zomaar zonder mijn voorafgaandelijke toestemming mijn telefoongesprek opnemen en dit dan gebruiken om mij te dwingen die factuur te betalen? Voor een informatiebedrijf binnen de zorgsector is dit een zeer agressieve en bedenkelijke manier van werken.Wat heb ik reeds gedaan? Een telefoontje gepleegd (zoals hierboven reeds aangehaald) en 2 mails waarin ik vraag om dit misverstand recht te zetten en me een mail te sturen waarin ze verklaren dat ik die factuur niet hoef te betalen (op 2 dec verstuurd). Ik heb enkel een mail terug gekregen op 2 dec met de geluidsopname van het telefoongesprek van 16 oktober in bijlage, geen verder info of feedback.Graag jullie advies. Wat kan ik nu best doen?vriendelijke groet,Steven Biebautzelfstandig thuisverpleegkundige

Berichten (3)

Zorg in Vlaanderen

Naar: S. B.

05/12/2019

Geachte heer Biebaut,Beste Steven,U krijgt namelijk een mail met login en paswoord, daarna nog eens 6 mails gedurende de eerste 30 dagen ter opvolging, we bellen u na een week nog eens op om te vragen of we kunnen helpen en of alles duidelijk is.We hebben samen met FOD Economie onze werkwijze en voorwaarden netjes overlopen, uiteraard zijn we op deze manier juridisch in orde.Het is natuurlijk jammer dat u uw mails niet naleest en geen annulatie binnen de 30 dagen heeft ondernomen, de gesprekken worden inderdaad opgenomen om discussies zoals deze te vermijden of te staven. Het gesprek dateert van oktober.We kunnen u verzekeren dat onze producten van zeer hoge kwaliteit zijn, u kan gebruik maken van onze digitale agenda, de chatbox, u kan vacatures plaatsen, uw logo, teksten en regio's aanpassen, kortom een zeer handig platform voor mensen die op zoek zijn naar een zorgverlener.We zijn steeds bereid voor een constructief gesprek in geval van twijfel.Met vriendelijke groet,Steve Corthaut0473 74 74 74www.zorginvlaanderen.beVerzonden vanuit Mail voor Windows 10

Zorg in Vlaanderen

Naar: S. B.

05/12/2019

Geachte heer Biebaut,Wij hebben uw gesprek alsook de tijdlijn nogmaals beluisterd en bekeken maar kunnen hier niets onregelmatig vaststellen !Aangezien het a-commercieel zou zijn van ons u toch te laten betalen, treft u in bijlage een creditnota aan.Niettegenstaande hopen wij u in de toekomst te mogen verwelkomen op ons zorgplatform.Met vriendelijke groeten,Team Zorg in Vlaanderen - dienst facturatie -- Steven Biebaut Poortendriesstraat 289340 Lede32(0)486/497330

S. B.

Naar: Zorg in Vlaanderen

06/12/2019

Geachte heer Corthaut,Allereerst bedankt om me de creditnota te bezorgen. Dat bespaart ons beiden tijd. U schrijft dat u na het beluisteren van de geluidsopname niet onregelmatig hebt kunnen vaststellen. Misschien moet u dan nog eens luisteren. Ten eerste wordt er o.a. gezegd dat het 9,99 euro per jaar is en niet per maand of het wordt op zijn minst opzettelijk vaag gehouden. In het gesprek vraag ik het nog eens duidelijk een tweede maal en er wordt geantwoord dat het 9,99 euro is voor een jaar. Ten tweede wordt nergens in het gesprek vermeld dat het gesprek wordt opgenomen. Ten derde, jullie manier van handelen is niet correct en het lijkt mij dat u zich schuldig maakt aan afgedwongen verkoop, een praktijk die bij wet verboden is. Zie hiervoor https://economie.fgov.be/nl/themas/verkoop/vormen-van-verkoop/afgedwongen-aankopenDit dossier werd reeds doorgegeven aan de juridische dienst van Test Aankoop en het meldpunt Fraude van de FOD economie, alsook aan UNIZO met de vraag deze praktijk te melden aan hun leden.Hoogachtend,Steven Biebaut


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform