Terug

Niet werkende zonnepanelen

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Uitvoering van werken

Klacht

K. O.

Naar: Dural Bouwgroep

29/06/2025

Dural voerder eind april werken uit , dakwerken en plaatsen zonnepanelen. De zonnepanelen werden gekeurd op 12 mei en volgens de keurder in orde. Ik kreeg echter geen opgewekte energie en nam contact op met mijn energieleverancier en Fluvius, deze gaven aan niets binnen te krijgen. Ik meldde op hun advies dit probleem aan Dural waarop werd gereageerd dat de keuring in orde is dus dit niet kan als eerste reactie. Na te moeten eisen dit in orde te zetten kwam de onderaannemer die voor hen werkt met wisselende uitleg . Eerst had ik niet voldoende zonnepanelen en gaf hij aan dat ik er bij hem extra kan kopen en een andere omvormer. Na me boos te maken dat ze me dan hadden opgelicht voor 5000 euro vroeg hij foto’s door te sturen van mijn zekeringkast. Hierop gaf hij de uitleg dat het op circuit L1 en l3 was aangesloten en hierdoor niet werkt. Vervolgens belde hij met de uitleg dat er nog een update nodig was aan mijn omvormer en dit nooit is gebeurd en hieraan ligt. Die avond stuurde ik opnieuw lang bericht naar zowel de onderaannemer als Dural met de hele uitleg en de duidelijke boodschap dat het in orde moet en zoniet ik test aankoop zal betrekken. De volgende dag kreeg ik telefoon van de verantwoordelijke van de zonnepanelen van Dural ( 5 dagen na de melding) Deze wou zelf komen kijken en kwam maandag na het weekend. Hij kon geen contact krijgen met de omvormer en ging dit melden aan bedrijf en le in kopie zetten bij het bedrijf zodat ik mee kon opvolgen. In plaats van in kopie stuurde hij de verzonden mail door dus ik kan enkel zien dat de melding is gebeurd. De rest van de week opnieuw geen update of iets van nieuws. Intussen heb ik 2 maanden zonnepanelen, betaal ik meer capaciteitstarief omdat ik ervan uitging dat ze werken en is dit nog steeds niet in orde. Ook komt het over alsof dit voor hen alles behalve dringend is en kreeg ik meermaals foutieve informatie. Graag opvolging van test aankoop dat dit met spoed in orde wordt gezet en schadeclaim voor de terugbetaling van mijn elektriciteitsrekening zolang mijn panelen niet werken. Dit gaf ik ook al mee aan de verantwoordelijke en hij ging dit bespreken met het bestuur maar ook tot op heden geen enkele communicatie over. Ik moet zelf enorm trekken aan iedereen om dit in orde te kunnen krijgen.

Berichten (5)

Dural Bouwgroep

Naar: K. O.

01/07/2025

Goedemorgen Karen en test-aankoop, Onze collega Pieter is begin vorige week samen met u ter plaatse geweest. Tijdens dat bezoek is toegelicht dat het op dat moment niet mogelijk was om de omvormer op te starten, aangezien we hiervoor contact moesten opnemen met de fabrikant. De dag nadien hebben wij deze melding per e-mail doorgestuurd naar de fabrikant. Ondertussen heeft onze collega Karen alle communicatie ontvangen die wij hierover hebben, inclusief de melding richting de fabrikant. We begrijpen uw bezorgdheid over de beperkte opvolging, maar ik kan u verzekeren dat wij binnen Dural Bouwgroep alles in het werk stellen om dit zo snel mogelijk in orde te brengen. Zodra wij een reactie of oplossing van de fabrikant ontvangen, zullen wij Karen hier onmiddellijk van op de hoogte brengen. Uw melding en schadeclaim worden intern verder opgevolgd. We bekijken momenteel welke mogelijkheden er zijn voor een compensatie voor de periode waarin de installatie niet naar behoren heeft gewerkt. Onze oprechte excuses voor het ongemak. Aangezien wij als installateur in dit geval afhankelijk zijn van de fabrikant, kunnen wij dit probleem helaas niet rechtstreeks oplossen. We begrijpen dat dit bijzonder vervelend is en doen ons uiterste best om dit dossier zo spoedig mogelijk af te ronden. Met vriendelijke groeten, ---- Op Sun, 29 Jun 2025 13:15:12 +0200 schreef klachten@test-aankoop.be ---- ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Dural Bouwgroep

Naar: K. O.

07/07/2025

Goedemiddag Test-Aankoop, Wij hebben vanmorgen de omvormer vervangen en alles werkt nu naar behoren. Hopelijk kan Karen vandaag of morgen bevestigen dat dit inderdaad het geval is. Met vriendelijke groeten, ---- Op Tue, 01 Jul 2025 10:01:12 +0200 schreef Vincent Janssens vincent@dural-bouwgroep.be ---- Goedemorgen Karen en test-aankoop, Onze collega Pieter is begin vorige week samen met u ter plaatse geweest. Tijdens dat bezoek is toegelicht dat het op dat moment niet mogelijk was om de omvormer op te starten, aangezien we hiervoor contact moesten opnemen met de fabrikant. De dag nadien hebben wij deze melding per e-mail doorgestuurd naar de fabrikant. Ondertussen heeft onze collega Karen alle communicatie ontvangen die wij hierover hebben, inclusief de melding richting de fabrikant. We begrijpen uw bezorgdheid over de beperkte opvolging, maar ik kan u verzekeren dat wij binnen Dural Bouwgroep alles in het werk stellen om dit zo snel mogelijk in orde te brengen. Zodra wij een reactie of oplossing van de fabrikant ontvangen, zullen wij Karen hier onmiddellijk van op de hoogte brengen. Uw melding en schadeclaim worden intern verder opgevolgd. We bekijken momenteel welke mogelijkheden er zijn voor een compensatie voor de periode waarin de installatie niet naar behoren heeft gewerkt. Onze oprechte excuses voor het ongemak. Aangezien wij als installateur in dit geval afhankelijk zijn van de fabrikant, kunnen wij dit probleem helaas niet rechtstreeks oplossen. We begrijpen dat dit bijzonder vervelend is en doen ons uiterste best om dit dossier zo spoedig mogelijk af te ronden. Met vriendelijke groeten, ---- Op Sun, 29 Jun 2025 13:15:12 +0200 schreef klachten@test-aankoop.be ---- ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

K. O.

Naar: Dural Bouwgroep

07/07/2025

Beste, Deze is inderdaad vandaag vervangen. Ik ben momenteel in verlof dus zal na mijn verlof contact opnemen met Fluvius om te bekijken of deze effectief zijn werk doet… Wel ben ik nog wachtende op nieuws wat betreft mijn schadeclaim. Ze zouden dit bespreken en een voorstel doen, tot op heden kreeg ik wat dit betreft nog geen nieuws of voorstel.

Dural Bouwgroep

Naar: K. O.

10/07/2025

Goedemiddag mevrouw Ophalvens, Hartelijk dank voor uw bericht. Naar aanleiding van uw vraag bezorgen wij u hierbij de berekening van een mogelijke compensatie voor de gemiste energieopbrengst ten gevolge van het defect aan de omvormer. --------------------------------------------------------------------------------------- Periode: Van 18/04/2025 (opleveringsdatum) tot 07/07/2025 (vervanging van de omvormer) — een totaal van 2,5 maand. Installatiegegevens: 6 zonnepanelen van 430 Wp Totaal vermogen: 2580 Wp Gemiddelde jaarlijkse opbrengst: 2580 Wp x 0,9 = 2322 kWh per jaar Omgerekend per maand: 232212 = 193,5 kWh Voor 2,5 maand: 193,5 kWh x 2,5 = 483,75 kWh Verliesberekening op basis van verschillende niveaus van zelfverbruik: 30% zelfverbruik (gemiddeld bij particuliere installaties): 145,13 kWh x €0,40 = €58,05 50% zelfverbruik: 241,88 kWh x €0,40 = €96,75 --------------------------------------------------------------------------------------- Afhankelijk van het reële verbruiksprofiel vermoeden wij dat de effectieve schade dichter bij het niveau van 30% zelfverbruik ligt. Toch stellen wij voor om u 50% van het berekende zelfverbruik te compenseren, wat ruimer is dan het gemiddelde van 30%. Wij ronden dit bedrag af naar €100 als tegemoetkoming. Mocht u nog verdere vragen hebben, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Met vriendelijke groeten, ---- Op Mon, 07 Jul 2025 17:30:46 +0200 schreef klachten@test-aankoop.be ---- ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Dural Bouwgroep

Naar: K. O.

11/07/2025

Beste, Bij deze mijn akkoord voor onderstaand voorstel. Mvg, Ophalvens Karen


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform