Terug

Niet-markconforme aangerekende prijzen

Closed Openbaar

Elektricien Expert

Start een klacht

Aard van probleem:

Betalingen en terugbetalingen

Klacht

L. R.

Naar: Elektricien Expert

16/05/2025

Beste, Ik verwijs naar de interventie gedaan door één van uw elektriciens op 15.5.25 op het appartement 4e verdieping, gelegen te Jan Van Rijswijcklaan 89, 2018 Antwerpen. Uw elektricien rekende een factuur aan van 639,44 euro voor een interventie waarbij het probleem niet werd opgelost. Deze factuur bestaat uit: - 180 euro starttarief - 200 euro diagnose - 150 euro werkuren - 69 euro verplaatsing te vermenigvuldigen met 6% BTW. Met andere woorden, u rekent 3x hetzelfde aan: starttarief, diagnosekosten en werkuren. Bovendien zijn dit geen marktconforme prijzen. Een marktconforme elektricien zal tussen de 65 en 75 euro per uur vragen. Een dure, maar nog steeds marktconforme elektricien 90 euro. Zij maken bovendien geen artificiële opsplitsing tussen diagnosekosten, werkurenkosten en starttarief, daar dit allemaal één en dezelfde kost betreft. Uw elektricien is minder dan een half uur aanwezig geweest in het appartement. Bovendien heeft hij geen diensten geleverd, behalve de diagnose. Het probleem werd niet opgelost. Daarnaast heeft uw elektricien geen enkele informatie gegeven op voorhand over de aan te rekenen prijzen, terwijl dit een wettelijke verplichting is. Wij zijn bereid om de verplaatsingskosten van 69 euro en een half uur marktconform uurloon te betalen, i.e. 45 euro - uitgaande van een uurloon van 90 euro per uur, gelet op het feit dat het ging om een expressdienst. Ik maan u aan om zo snel mogelijk de resterende kosten terug te storten op de rekening waarmee werd betaald (op naam van Senne Van den Broeck), meer bepaald: 525, 44 euro (639,44 euro - 69 euro - 45 euro). Zoals u ziet, heb ik Testaankoop onder de arm genomen. Wij zullen de nodige verdere stappen ondernemen, indien u niet reageert op mijn aanbod. Met vriendelijke groeten, Louise Reyntjens

Berichten (2)

Elektricien Expert

Naar: L. R.

20/05/2025

Geachte mevrouw,heer, Wij bevestigen de ontvangst van u mail en wensen u te laten weten dat wij alle klachten ernstig nemen. Intern werd dit dossier grondig besproken met de betrokken zelfstandige technieker. Graag scheppen wij enige duidelijkheid: wij opereren als spoeddienst, en de gehanteerde tarieven zijn in lijn met deze dienstverlening. De technieker werd opgeroepen voor een probleem met kortsluiting, en heeft ter plaatse de situatie veilig gesteld. Uit zijn analyse bleek dat de oorzaak bij een zekering lag die vervangen diende te worden. De klant gaf echter aan de vervanging niet te wensen, aangezien haar vader elektricien is en dit zelf zou uitvoeren. De technieker heeft zijn taak correct uitgevoerd binnen de grenzen van wat op dat moment werd toegestaan. Bovendien werd er tweemaal telefonisch contact opgenomen met de opdrachtgever, een vriend van mevrouw, die bevestigde dat alles in orde was. Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Mocht u verdere vragen hebben, dan staan wij uiteraard tot uw beschikking. Met vriendelijke groet, Tom Hoofd Klachtenafdeling Elektra Service klachten@test-aankoop.be schreef op 2025-05-16 09:46: ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

L. R.

Naar: Elektricien Expert

20/05/2025

Beste, Sta me toe enige opheldering te bieden bij uw versie van de feiten: - ten eerste heeft uw technieker de situatie ter plaatse niet "veilig gesteld"; hij heeft namelijk geen enkele interventie gedaan. - ten tweede situeerde het probleem zich niet bij een zekering die vervangen moest worden. Gisteren (19/5) kwam er een nieuwe, marktconforme technieker langs, die het probleem meteen heeft opgelost. De zekering moest hierbij niet vervangen worden. - ten derde heeft noch mijn vriend, noch ik - die beiden met uw elektricien spraken via de telefoon - bevestigd dat "alles in orde was". Mijn vriend heeft uw elektricien gevraagd het appartement te verlaten, omdat hij wist dat de diagnose van uw elektricien niet klopte en hij geen nutteloze extra kosten wilde maken (overigens bevestigd door de elektricien die gisteren langskwam ). Ik heb een conversatie gevoerd met uw elektricien waarbij ik uw aangerekende prijzen in vraag stelde, zoals ik in mijn oorspronkelijke mail ook uiteen heb gezet. Hierbij heb ik hem gezegd dat ik klacht zal indienen. Op geen enkele manier kan u hieruit afleiden "dat alles in orde is". Dat gezegd zijnde, heeft uw elektricien een interventie uitgevoerd. Wij zijn bereid deze interventie te vergoeden. Echter, deze interventie bestond louter en alleen uit een verplaatsing + een (verkeerde) diagnose . Dit verantwoordt op geen enkele manier de aangerekende kosten. Daarom herhaal ik het voorstel dat ik in mijn eerste mail deed: wij zijn bereid de verplaatsingskosten (69 euro) + marktconform (half)uurloon te betalen (45 euro). Uw antwoord biedt op geen enkele manier een uitleg over : - de (niet-)marktconformiteit van uw aangerekende prijzen - het feit dat u driemaal dezelfde kosten aanrekent (starttarief, diagnosekosten en werkuren) - het feit dat deze prijzen op geen enkele manier voorafgaand werden gecommuniceerd - Bovenstaande betreft nochtans de grond van de zaak, niet het feitenrelaas. Ik maan u aan ons voorstel te aanvaarden en ons zo snel mogelijk de overdreven kosten terug te storten op de rekening waarmee werd betaald (op naam van Senne Van den Broeck), meer bepaald: 525, 44 euro (639,44 euro - 69 euro - 45 euro). Indien niet, zien wij ons genoodzaakt verdere stappen met Testaankoop te ondernemen. Met vriendelijke groeten, Louise Reyntjens

Bemiddeling door Testaankoop 27 mei 2025

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform