Geachte mevrouw/heer,
Op 6-6-2025, probeerde ik 1733 te bellen.
Wegens een dringende, wel (nog niet) levensbedreigende situatie van mijn moeder.
(Als jet wil weten: de klem, die ondanks medicatie van de dokter verergerde).
Helaas was er melding van problemen, en doorschakelen. En steeds dezelfde herhaling van problemen, en blijven wachten...
Dit heeft geleid tot het afsluiten van de telefoon na dik 15 minuten. Want na x tijd (12 min? +-) veranderde de boodschap in een irritante 'blijf aan de lijn", telkens direct opnieuw..
Dan maar beslist om zonder doktersadvies naar spoed te rijden met mijn moeder..
En we mogen blij zijn of het ging slecht aflopen!
Wondroos* !
1733 is, ok, niet voor levensbedreigend, 112 wel.
Maar 112 vonden we toen nog een stap te ver!
Waarom betalen we dan "de ziekenfondsen" ?? ***
Waarom bestaat dat nummer dan (als er geen of nauwelijks bezetting is?
Schandalig gewoon..
En blijkbaar is deze situatie al niet nieuw??
En geraakt het maar niet opgelost??
Maar miljarden voor oorlog is geen probleem ...
Zie ook toegevoegde foto's.
Die met zwarte achtergrond is van mij.
Die andere is van Facebook, omdat ik daar mij ook afvroeg of ik de enige was, en kort erna deze reactie van die persoon, die ook bijna 20 min. in wacht stond..
Met vriendelijke groeten,
Lahousse Dave .
*
Behandeling en Urgentie
Wondroos is een aandoening die met spoed behandeld moet worden met antibiotica om te voorkomen dat de infectie zich verder verspreidt in het lichaam.
De behandeling bestaat meestal uit een antibioticakuur in tabletvorm, maar bij ernstige gevallen of als de patiënt erg ziek is, is vaak opname in het ziekenhuis nodig voor antibiotica via een infuus.
Belangrijk: Als u vermoedt dat u wondroos heeft, dient u zo snel mogelijk contact op te nemen met uw huisarts, de huisartsenwachtdienst (1733), of de spoeddienst als u zich erg ziek voelt.
***
de kosten verbonden aan de werking van de huisartsenwachtdienst en het centrale nummer
1733 worden gedeeltelijk gedekt door de sociale zekerheid, wat betekent dat de ziekenfondsen hierin bijdragen.
-------- Wat zegt chatgpt-------
Ja, de situatie van lange wachttijden bij het nummer
1733 is in het verleden al vaker voorgevallen en is een terugkerend probleem in de organisatie van de Belgische wachtdiensten.
Dit is geen nieuw fenomeen; het is een bekend knelpunt waarover regelmatig bericht wordt in de media.
Piekperiodes: Tijdens griepepidemieën, feestdagen (Kerstmis, Nieuwjaar) en in de weekenden lopen de wachttijden structureel op door een plotselinge toename van oproepen.
Structurele Problemen: Er zijn ook structurele uitdagingen, zoals een tekort aan operatoren in de centrales en soms een onvoldoende aantal deelnemende artsen in de wachtposten in bepaalde regio's.
Politiek Aandachtspunt: De slechte bereikbaarheid is al meermaals aangekaart bij de FOD Volksgezondheid en in het parlement. Er wordt continu gezocht naar oplossingen om de coördinatie te verbeteren en de capaciteit te verhogen.
Uw ervaring van gisteren met een wachttijd van 15,5 minuten is dus jammer genoeg een situatie die al vaker is voorgekomen bij andere bellers in vergelijkbare drukke periodes.