Geachte mevrouw/heer,
Op 28 september 2020 kocht ik een Philips televisie (model 65OLED934/12) bij Coolblue en betaalde ik er €2640 voor.
Binnen een periode van minder dan vijf jaar na aankoop vertoont het toestel ernstige visuele defecten aan de bovenrand van het scherm, waardoor het niet meer voldoet aan de verwachtingen én het doel waarvoor het is aangeschaft.
Meer specifiek gaat het om blijvende visuele storing aan het paneel (beeldschermrand bovenaan), die zichtbaar blijft ondanks alle aanbevolen handelingen (updates, reset, externe ontkoppeling).
Op 13 juli 2025 heb ik Philips hierover formeel gecontacteerd via e-mail (naar customer.service@tpv-tech.com) en een volledige compensatie of vervanging onder de redelijkheid van de verwachte levensduur gevraagd. Tot op vandaag (meer dan een week later) ontving ik geen inhoudelijk antwoord, ondanks expliciete vermelding van een antwoordtermijn.
Mijn verzoek is impliciet afgewezen omdat:
- Het product zich buiten de formele garantie van 2 jaar bevindt;
- Ik werd doorverwezen naar een externe reparateur op eigen initiatief en kosten;
- Philips zich niet inhoudelijk wil engageren over compensatie, tenzij via een vage verwijzing naar de Uneto-tabellen en een betalend diagnoseproces.
Ik maak bezwaar tegen dit standpunt om volgende redenen:
- Een premiumtoestel van €2640 mag bij normaal gebruik minstens 7-10 jaar meegaan, conform het wettelijk principe van duurzame conformiteit;
- De visuele storing is ernstig en structureel, en kan niet als normale slijtage worden beschouwd;
De aansprakelijkheid van de verkoper/fabrikant vervalt niet automatisch na 2 jaar, wanneer het gebrek aantoont dat het toestel de redelijke levensduur niet haalt.
Conform de Europese Richtlijn 1999/44/EG en de Belgische omzetting hiervan in het Burgerlijk Wetboek, roep ik hierbij de wettelijke bescherming inzake de conformiteit van consumptiegoederen in.
Ik verzoek dan ook onverwijld om:
- Vervanging van het product door een gelijkwaardig toestel,
ofwel
- Een volledige terugbetaling van het aankoopbedrag.
Met vriendelijke groeten,
Jürgen Van den Berghe
jurgen_vdberghe@skynet.be
Bijlagen:
Aankoopfactuur Philips TV
Screenshots/foto's visueel defect
E-mailcorrespondentie met Philips (13 juli 2025)