Terug

Fouten in uitgevoerde werkzaamheden die leidt tot zware schade

In behandeling Openbaar

Tom Rottiers - Vloer en tegelwerken

Start een klacht

Aard van probleem:

Andere

Klacht

L. D.

Naar: Tom Rottiers - Vloer en tegelwerken

24/02/2024

Beste Tom Rottiers,Ik tekende bij u een offerte voor het uitvoeren van volgende werkzaamheden: Isolatie met laser geschuurd en chapewerken. Op 11/12/2023 werden de vloerisolatiewerken met PUR in mijn woning uitgevoerd. Echter, werden de schuurwerkzaamheden niet uitgevoerd met de laser, zoals oorspronkelijk beschreven in de offerte, maar met een schuurmachine. Op 21 december 2023 werden de chapewerken uitgevoerd. We bezorgden u via mail een plan met de gevraagde niveaus, draairichting van de deuren en de plaats van de uitzetvoegen volgens legplan. Ook gaven we dit plan ter plaatse aan uw aanwezige medewerker. Tijdens en meteen na het uitvoeren van de werken hebben we vastgesteld dat er van het plan is afgeweken, zowel in de kinderbadkamer als in de badkamer/dressing.Deze afwijking werd niet door ons gevraagd, noch is dit vooraf doorgesproken bij aanvang van de chapewerken.In de kinderbadkamer werd de chape schuin aflopend (niet waterpas) gelegd om extra hoogte in de douche te creëren. Hoewel daar een afwatering van 1cm per meter vooorzien was. Op initiatief van uw medewerker en zonder ons medeweten of toestemming werd er extra hoogte gecreëerd door onze badkamer schuin aflopend te leggen. Gezien deze ruimte niet waterpas ligt, zou het voor onze tegelzetter extra werk met zich meebrengen om dit grotendeels te kunnen corrigeren. Nadat we dit opgemerkt hadden, hebben we met de persoon, die de chapewerken uitvoerde, onmiddellijk overlegd dat we dit zeker niet wensen in de andere badkamer. Opnieuw hebben we de plannen erbij gehaald en besproken en een nieuw plan getekend om alles uit te leggen/te verduidelijken. Deze persoon zei dat hij het begreep, maar heeft toch - opnieuw- iets totaal anders gedaan.In de badkamer/dressing is inde inloopdouche een extra trapje gecreëerd van +- 2cm. Dit is niet zoals afgesproken, ook niet zoals we wensten.  Dit niveauverschil zal er steeds zijn, en kan ook niet door de tegelzetter weggewerkt worden. Volgens een onderhoud met u bleek de enige oplossing het niveauverschil wegslijpen en de chape opbreken. Dit dienden we zelf te doen aangezien u dit niet wilde herstellen. U voorzag voor deze 2 problemen een compensatie van 350 euro, die u ons toekende op het factuur. Wij betaalden uw factuur, niet wetende dat er nog fouten in de uitgevoerde chapewerken waren gemaakt. Nu de vloerder aan het werk is, zijn de problemen veel groter dan op het eerste zicht leek, en zijn er in andere ruimtes ook problemen aan het licht gekomen.In de living lopen de uitzetvoegen in de chape niet recht (een verschil van 11cm en 14 cm!), waardoor de tegels niet recht kunnen gelegd worden, of er moet een schuine uitzetvoeg in de tegels gemaakt worden in het midden van de living. Dit is absoluut niet esthetisch en is onaanvaardbaar.In de living aan het raam werd 10 cm niet gechapt, waardoor daar nu iemand anders moet chappen. De badkamer die volledig ongelijk ligt, waarvan u zei dat de vloerder dit simpel kon oplossen, is een veel groter probleem dan u liet uitschijnen en deze fout zal altijd zichtbaar zijn. In de wasruimte is de chape te hoog gelegd, waardoor de deur niet meer open ging. Wij hebben hiervoor de firma die onze ramen en deuren geïnstalleerd heeft, moeten vragen om deze deur opnieuw te plaatsen (te verhogen).Het vloeren verloopt zeer moeizaam in elke kamer, omdat de chape ongelijk ligt.Wij hebben u hieromtrent verschillende malen gecontacteerd. U bent nooit ter plaatse komen kijken, terwijl onze klachten wel van die grootte orde waren, dat een controle ter plaatse passend was.Onze klachten werden telefonisch steeds weggewuifd en er werd slechts een ‘korting’ van 350 euro toegekend (voor de extra werken die wij of onze vloerder moet uitvoeren). Terwijl de reële kosten om de problemen op te lossen vele malen hoger liggen.We zijn ter goede trouw geweest, en hebben uw factuur onmiddellijk vereffend zoals afgesproken.De kosten voor het corrigeren van de chape lopen hoog op, en niet alles heeft een pasklare oplossing.We stellen uw bedrijf dan ook verantwoordelijk voor de ernstige gebreken van de uitgevoerde chapewerken, en de moeilijkheden die we hierdoor ondervinden.We vragen voor 70% de terugbetaling van aangerekende chapewerken op factuur 2023/944, die reeds door ons betaald werd, ten bedrage van 2976.35 euro.Het 'misverstand' zoals u het laserschuren van de isolatie noemde, willen we eventueel zo laten. Op uw voorstel om de verbouwingen stil te leggen en een expert aan te stellen, kunnen wij meegeven dat we alles goed gedocumenteerd hebben via foto's zodat de expert hier zeker mee aan de slag kan. De verbouwingswerken hoeven hiervoor niet stilgelegd worden. Onze vraag blijft hoe dan ook een terugbetaling van 70% van de aangerekende chapewerken.

Berichten (1)

Tom Rottiers - Vloer en tegelwerken

Naar: L. D.

24/02/2024

Wij hebben de klant officiele methoden voorgesteld om het probleem op te lossen. Echter, de klant weigert deze voorstellen en verlangt uitsluitend een geldelijke compensatie. Het is ons niet toegestaan een inspectie uit te voeren of een officiele instantie in te schakelen voor een onafhankelijk onderzoek. Wij blijven echter openstaan voor een dialoog, mits de klant bereid is de zaken op een officiele wijze te benaderen.Hierbij een kopie van onze meest recente communicatie naar de klant:Geachte Leen Dewit en Niel Van Minsel,Wij kunnen niet louter op basis van uw verklaring of die van de vloerlegger voortbouwen. Indien het probleem daadwerkelijk bestaat en ernstig is, is het de vloerlegger wettelijk verboden om de werkzaamheden voort te zetten. In zo'n geval is het noodzakelijk om een onafhankelijk onderzoek te initieren.Uw klacht nemen wij zeer serieus, en daarom stellen wij voor de werkzaamheden tijdelijk te staken en het Wetenschappelijk en Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf (WTCB) in te schakelen om de mogelijke gebreken te identificeren en op te lossen. De huidige werkwijze is onaanvaardbaar.Wij nodigen u uit om deze correcte en officiele route te volgen: het werk stilleggen en een onderzoek door het WTCB te laten uitvoeren. Mocht u niet ingaan op ons verzoek, dan zullen wij ervan uitgaan dat de problemen niet reeel zijn, en zullen wij geen verantwoordelijkheid nemen voor eventuele schade of kosten, nu of in de toekomst.Wij staan niet open voor alternatieve voorstellen buiten deze voorgestelde aanpak.Met vriendelijke groetenVloer en tegelwerkenTom Rottiers


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform