Bij een ongeval met vluchtmisdrijf werd onze geparkeerde wagen beschadigd. AEDES zou de schade afhandelen en zorgen voor ONS belang.Hun expert ging in de FOUT door de herstelkost eerst deftig te berekenen en over te maken. De dag nadien gewaagde hij plots van totaalverliesDaarvoor moet echter eerst ERNSTIG een waarde voor ongeval worden bepaald en moeten biedingen voor het wrak vaststaan.Pas als de herstellingskost HOGER is dan de waarde voor ongeval min de wrakwaarde, MAG tot economisch totaalverlies worden besloten.Het bestek van de hersteller bedroeg 2.600 €.Op 6/10/2022 stuurde deze expert ZELF een gedetailleerde berekening naar onze hersteller: 2215,18 € was voor HEM de herstelkost (!)De dag nadien echter besloot deze expert het bedrag ZOMAAR , naar hij beweerde om 'totaalverlies te vermijden'... het herstelbedrag te verlagen naar 1.500 € (!)Hij had zich zogezegd 'vergist'.Vanaf die dag, 7/10/2022 vraag ik ONOPHOUDELIJK om het dossier dat een erkend voertuigexpert MOET opmaken en ook bezorgen aan AEDES.Een dossier met daarin :1.alle gegevens over de waarde van het voertuig die door hem werd vastgesteld. Hij legde die waarde op 13/10/2022 vast op 5.250 €. Hij maakte echter NERGENS de onderliggende gegevens kenbaar. Ook niet toen we er HERHAALDELIJK om vroegen (zowel bij hem, als bij AEDES zowel wij ZELF als AEDES Corpus, de rechtsbijstandsverzekeraar drongen TEVERGEEFS aan op het dossier) NIETS HIELP : AEDES EN DE EXPERT BLIJVEN DE INFO WEIGERENToch bleef deze expert bij zijn beslissing tot 'economisch totaalverlies' , maar WEIGERDE hij ons de informatie te bezorgen waar we dat voertuig voor 5.250 € konden kopen. Zo heeft die expert ons de facto GEDWONGEN om al die tijd ZELF op zoek te gaan naar een voertuig met dezelfde kenmerken als het onze.DAGENLANG meerdere UREN PER DAG spendeerden wij aan een NUTTELOZE zoektocht: GEEN ENKEL gelijkwaardig voertuig vonden wij immers zelf te koop voor die waarde, zelfs niet voor de som van 8.000 € ..(!)Dat lieten wij ook weten aan AEDES De expert weigerde nog ons te antwoorden op nochtans pertinente vragen, en stuurde ons weer naar AEDES.Het dossier met daarin de concrete gegevens over die wagen werd ons stilzwijgend geweigerd. Op 14/10/2022 en nog eens op 18/10/2022 toen we een zoveelste keer om het dossier bedelden, en AEDES in GEBREKE STELDEN, kregen we op 20/10/2022 hun antwoord : U heeft er voor gekozen om een tegenexpert aan te stellen.Wij raden u dan ook aan om het volledige dossier bij deze expert op te vragen.”Dit is een SCHOOLVOORBEELD van:VAN HET KASTJE NAAR DE MUUR STUREN En dat door de EIGEN schade-afhandelaar die in jouw EIGEN belang zou moeten handelen.Die ZELF WEL over het dossier van de expert beschikt, vermits hij hem zelf heeft aangesteld.Maar die WEIGERT om jou te informeren, hoewel hij daarmee IN GEBREKE blijft aan zijn INFORMATIEPLICHT2. een overzicht van ALLE biedingen voor het wrak. Die begon de expert maar op te vragen op 13/10/2022 aldus zijn schrijven dat hij via mail bezorgde. Deze informatie is voor ons de ENIGE manier om na te gaan of de man zijn werk CORRECT uitvoerde en of hij wel KON en KAN besluiten tot 'economisch totaalverlies'.Toch bleef hij ook na aanstelling van een tegenexpert voortborduren op de theorie van economisch totaalverlies dat NOOIT tevoren aannemelijk werd gemaakt met de BEWIJZEN uit zijn dossier.Daarbij werd tegelijk een ONREDELIJK voorstel gedaan van 6 dagen gebruiksderving, daar waar wij ons voertuig ondertussen 30 dagen kwijt waren .Dat we zoveel dagen later nog steeds in het ongewisse waren over een al dan niet voldoende bedrag als vergoeding van onze schade komt doordat deze expert ondanks het aandringen van tegenexpert op 13/10/2022 NIET wilde overgaan tot een akkoord met herstelling voor 2,582,76 € en het einde van de wrakbiedingen die hij ook ruim te laat had laten aanvangen toch wilde afwachten, dus tot vrijdag 21/10.Wij drongen aan voor het VOLLEDIGE dossier.Vrijdag kwam er van onze tegenexpert aan de hersteller (weer niet aan ons) een voorstel uit de bus: de vergoeding die we zouden krijgen voor het herstellen van ons voertuig kunnen we afleiden uit de vernoemde cijfers ( die echter nog steeds NIET onderbouwd werden met de FEITEN en BEWIJZEN die in het dossier aanwezig moeten zijn)De waarde voor ongeval werd lichtjes verhoogd naar 5.600 € ( ipv 5.250 €).De wrakwaarde werd bepaald op 3.300 €.De vergoeding voor de herstelling die we daaruit kunnen afleiden is dus 2.300 €- (5600-2300).Nog steeds wordt maar 9 dagen gebruiksderving voorgesteld, en niet de 30 dagen waarop wij ons voertuig hebben moeten missen.Er wordt niet gesproken over verplaatsingskosten, niet over administratiekosten en vergoeding voor achternageloop die in ons geval ENORM oploopt... door de FOUTEN van de expert, en door de weigering van informatie door AEDES zelf.De BIV ( want de expert BLIJFT bij zijn 'economisch totaalverlies-verhaaltje) werd geschat op 61 € terwijl die voor ons voertuig 149 € zou bedragen.Wij verklaarden ons meteen VOORWAARDELIJK AKKOORD :alleen met het BEDRAG, NIET met het totaal-verlies.We stelden als VOORWAARDE om MAANDAG 24/10 ten laatste het VOLLEDIGE en GEDETAILLEERDE dossier te krijgen. Met daarin ALLE details over de voertuigen die op 11/10/2022 te koop stonden voor 5.250 € , en sinds vrijdag 22/10/2022 voor 5.600 €.Met daarbij de vermelde relevante kenmerken van de voertuigen die te koop stonden ( km op de teller, bouwjaar, andere ... ) zodat wij kunnen nagaan of de beslissing 'economisch totaalverlies' effectief VERANTWOORD was.En ook met de relevante kenmerken die door de expert werden vermeld bij de aanvraag voor biedingen voor ons 'wrak'. Zo kunnen we nagaan of de biedingen NORMAAL zijn , NIET uitzonderlijk.Laatste nieuws van vandaag :ALLEEN NADAT WE AKKOORD GAAN MET HET VOORSTEL ... KRIJGEN WE HET DOSSIER WAAR WE RECHT OP HEBBENDat is GEEN afhandeling van schade, maar PURE CHANTAGE