Terug

Contractbreuk en financiële schade MAVA Construct

Closed Openbaar

MAVA Construct

Start een klacht

Aard van probleem:

Uitvoering van werken

Klacht

X. V.

Naar: MAVA Construct

19/11/2025

Wij dienen een klacht in tegen aannemer MAVA Construct wegens ernstige tekortkomingen in de uitvoering van verbouwingswerken aan onze woning, structurele onbereikbaarheid, contractbreuk en aanzienlijke financiële schade. Circa anderhalf jaar geleden startten wij een verbouwingsproject met MAVA Construct als aannemer. Vanaf het begin verliep de samenwerking problematisch. De aannemer was structureel onbereikbaar en naar het einde toe wekenlang niet te contacteren (gedocumenteerd van 18 augustus tot 10 september volledig onbereikbaar), nam zelden tot nooit de telefoon op en was herhaaldelijk afwezig bij cruciale werfvergaderingen zonder geldige reden. Naast de communicatieproblemen was de werkuitvoering vaak gebrekkig en foutief. Het meest ernstige probleem betreft het plat dak dat geïsoleerd werd maar een jaar lang niet waterdicht werd gemaakt. Hierdoor is de isolatie en zijn de OSB-platen volledig doorweekt en beschimmeld geraakt, en moesten we deze volledig vervangen. Daarnaast is er sprake van ernstige overfacturering en voorschotten waarvoor het betreffende materiaal nooit op de werf geleverd werd. Wij ontdekten bijkomend dat MAVA Construct financieel insolvabel is en verschillende leveranciers en onderaannemers hun facturen onbetaald zagen. Wegens alle bovenstaande tekortkomingen hebben wij de samenwerking op 26 augustus 2025 moeten stopzetten. Wij stuurden MAVA Construct twee aangetekende brieven met een formele aanmaning tot terugbetaling, maar beide brieven werden niet afgehaald. Wij verstuurden beide brieven ook per e-mail en gaven een termijn van 30 dagen voor betaling. Op de eerste brief reageerde MAVA met intimiderende opmerkingen zonder inhoudelijke argumenten. Op de formele aanmaning kwam een vage reactie dat het "schadebeding wordt betwist" en dat er "spoedig antwoord volgt", maar er werd geen enkel inhoudelijk verweer gevoerd. Er volgde geen betaling, geen onderbouwd verweer, en vervolgens complete stilte. Wij vragen Test-Aankoop om bemiddeling in dit geschil, beoordeling of MAVA Construct haar contractuele verplichtingen correct is nagekomen, advies over onze rechten en mogelijke vervolgstappen, ondersteuning bij het recupereren van de geleden financiële schade, en eventuele publicatie van deze zaak om andere consumenten te waarschuwen. Wat deze zaak extra zorgwekkend maakt, is dat wij inmiddels kennis hebben gekregen van nog een zestal andere bouwheren die vergelijkbare problemen hebben ervaren met MAVA Construct. Ook zij rapporteren structurele onbereikbaarheid, gebrekkige werkuitvoering, overfacturering en financiële geschillen. Dit wijst op een systematisch patroon van wanprestatie door deze aannemer, waarbij meerdere consumenten worden benadeeld. Wij vrezen dat er nog meer slachtoffers zijn die mogelijk geen actie ondernemen. MAVA Construct heeft op grove wijze haar contractuele verplichtingen geschonden en ondanks herhaaldelijke pogingen tot oplossing weigert zij elke verantwoordelijkheid te nemen en blijft elke constructieve communicatie uit. Wij hopen dat Test-Aankoop ons kan bijstaan in deze zaak. Indien constructieve communicatie uitblijft zien wij ons genoodzaakt om hiervan, samen met alle andere gedupeerde bouwheren, een officiële zaak te starten bij de bevoegde rechtbank.

Berichten (2)

MAVA Construct

Naar: X. V.

26/11/2025

REF: Beste, Naar aanleiding van het schrijven van Dhr. Vandervelde, geven wij hierbij tegenantwoord aangaande de onjuiste verklaring die er werd afgelegd alsook de schade aan onze naam en betrouwbaarheid die Dhr. Vandervelde hiermee veroorzaakt. Belangrijk om mede te delen: — De architect waarover gesproken wordt is de zus van de bouwvrouw en ontbrak ervaring/kennis. Hierdoor werd er gedurende het project steeds zeer partijdig geoordeeld en werd de verantwoordelijkheid telkens naar de aannemer (MAVA) weerlegd desondanks er door ons meerdere malen gecommuniceerd werd over deze problematiek. De architect nam geen feedback aan, reageerde verbaal agressief en straalde mede hierdoor weinig professionaliteit uit. — Dhr. Vandervelde kreeg een korting contant bij betaling binnen de 4 (vier) dagen na factuurdatum. Echter werd deze termijn regelmatig niet gerespecteerd alsook werden er valse uitspraken gedaan betreft betalingen die uitgevoerd zouden zijn. Desondanks hebben wij vanuit goede wil deze korting niet ontnomen en hebben zij hiervan kunnen genieten. — Dhr. Vandervelde voerde gelijklopend ook zelf werken uit op de werf. Toelichting bericht Dhr. Vandervelde: ‘De aannemer was structureel onbereikbaar’ : Dhr. Vandervelde en zijn partner overrompelden ons met ontzettend veel telefoons en berichten. Wanneer er niet gelijk werd opgenomen, bleven ze bellen tot meerdere malen per direct achter elkaar en volgde er een belaging van een stortvloed aan berichten omdat er niet onmiddelijk opgenomen werd. Wij zijn steeds beschikbaar voor onze klanten en bellen steeds terug. Echter was er hier geen geduld noch begrip voor. Wij werken ook nog voor andere klanten. Dhr. Vandervelde wil bij elk klein detail betrokken zijn en was dan ook bijna dagelijks op werf aanwezig. Hij wil continu van elke stap in het bouwproces uitleg krijgen, trekt telkens alles in vraag, heeft er continu nood aan om ‘gerustgesteld’ te worden,… . Deze telefoons waren er soms meer dan 10 per dag, berichten zelfs nog meer. Wij voorzagen hen desondanks van reactie, zelfs in weekends, op feesagen, tijdens vakantieperiodes, … . Er was totaal gebrek aan een menselijke en respectvolle manier om hiermee om te gaan. !! Daarnaast stuurde de bouwvrouw ongepaste privéberichten naar mijn partner waarin ze mij als persoon zwart maakte. 'De werkuitvoering was gebrekkig en foutief' : Hiervoor liggen meerdere zaken aan de oorsprong 1. Dhr. Vandervelde was bijna dagelijks op de werf aanwezig en gaf ons personeel instructies over de uitvoering. Echter gafhij vaak foute informatie, hij wijzigde zaken, … . Wij als aannemer hadden hierover totaal geen grip meer en dit creëerde telkens verwarring. Zoals in ons schrijven aan hen vermeld: 'Daarnaast merken wij op dat de bouwheer zich rechtstreeks tot onze medewerkers op de werf heeft gericht met instructies en verzoeken tot wijzigingen, zonder ons als aannemer daarvan in kennis te stellen. Dergelijke rechtstreekse inmenging in de aansturing van onze ploeg is onaanvaardbaar, creëerde aanzienlijke verwarring en ondermijnt onze rol als enige verantwoordelijke voor de uitvoering en coördinatie van de werken.’ 2.Daarnaast werd de uitvoering van de werken ernstig gehinderd door een structureel gebrek aan correcte en tijdige informatie vanwege de architect. Herhaaldelijk ontvingen wij géén, foutieve of tegenstrijdige instructies, en de noodzakelijke afstemming met de ingenieur bleef uit. Dit heeft geleid tot misverstanden, vertragingen en bijkomende correcties op de werf. Het gebrek aan ervaring en kennis had een enorme impact op de manier van werken. We konden hierdoor vaak maar werken in brokken en stukken. Dit was een constante gedurende het gehele project. ’Sprake van ernstige overfacturering en voorschotten’ : Dit wordt ten stelligste weerlegt omdat 1. Door de gecreëerde misverstanden betreft de plannen en uit te voeren werken, de foutieve aangeleverde informatie dat leidde tot correcties, … , konden wij als aannemer niet al deze kosten voor onze rekening blijven nemen. Gebeurd dit eens, zijn wij hierin flexibel. Echter herhaalde dit zich keer op keer. 2. Daarnaast zoals eerder vermeld genoot Dhr. Vandervelde van een korting contact, zelfs wanneer hij niet volgens de afgesproken termijnen betaalde. 3. Dhr. Vandervelde voerde gedurende deze periode ook zelf werken uit in de woning. Hiervoor mocht hij op factuur op naam van MAVA materiaal aan inkoopprijs met kortingen genieten. Hij liet tevens meerdere containers komen op zijn werf voor zelf uitgevoerde afbraakwerken, waar opnieuw enkel de effectieve prijs van de leverancier gehanteerd werd. Dat Dhr. Vandervelde beweert dat er nog een ‘zestal andere bouwheren met vergelijkbare problemen zijn’, is eveneens een onjuiste uitspraak en heeft als doel enkel schade toe te brengen, en zichzelf als slachtoffer te profileren. Dhr. Vandervelde is overigens andere klanten van ons rechtstreeks gaan benaderen en heeft hieraan absurde zaken gecommuniceerd over ons bedrijf. Wij wensen dan ook uirukkelijk dat de communicatie door Dhr. Vandervelde geplaatst, niet langer gepubliceerd blijft en hier onmiddelijk iets aan gedaan wordt! Vriendelijke groeten, Maxime Begin doorgestuurd bericht:

X. V.

Naar: MAVA Construct

27/11/2025

Wij hebben kennis genomen van het antwoord van MAVA Construct en stellen met verbazing vast dat hun reactie volledig voorbijgaat aan de kern van onze klacht. In plaats van inhoudelijk te antwoorden op de concrete, gedocumenteerde tekortkomingen, kiest MAVA voor een strategie van persoonlijke aanvallen, slachtofferrol en afleidingsmanoeuvres. WAT MAVA NIET WEERLEGT Het is uiterst veelzeggend dat MAVA Construct in hun reactie volledig voorbijgaat aan de volgende cruciale punten: 1. Waterschade plat dak: Geen enkel woord over het feit dat het plat dak een jaar lang niet waterdicht werd gemaakt, resulterend in volledig doorweekte en beschimmelde isolatie en OSB-platen. Dit alleen al is een grove nalatigheid die tienduizenden euro's schade veroorzaakt. 2. 60% facturering dakwerken zonder uitvoering: MAVA weerlegt niet dat zij €22.431,00 (60% van €37.385,00) heeft gefactureerd voor dakwerken terwijl er 0% werd uitgevoerd. Dit is geen "overfacturering" - dit is factureren voor niet-geleverd werk. 3. Niet-geleverde dakpannen en isolatie: Geen woord over het voorschot van €13.084,74 dat wij betaalden voor dakpannen en isolatie die nooit op de werf zijn geleverd. Waar zijn deze materialen? 4. Contractuele boeteclausule: MAVA betwist de boete maar geeft niet aan waarom de vier cruciale punten (objectief vastgesteld in werfverslagen van 2 juni en 22 augustus) na 52 werkdagen vertraging nog steeds niet in orde waren. PUNT-PER-PUNT WEERLEGGING 1. De architect zou onervaren zijn, partijdig oordelen en verbaal agressief reageren: Zij is een gediplomeerd en erkend architect. Haar persoonlijke relatie tot ons doet niets af aan haar professionele bekwaamheid. Alle werfverslagen zijn objectief gedocumenteerd met foto's, data en concrete vaststellingen. MAVA was vaak niet eens aanwezig bij werfvergaderingen om haar visie te geven. Als de architect zo "onervaren" en "partijdig" was, waarom heeft MAVA dan anderhalf jaar lang met haar samengewerkt zonder formeel bezwaar te maken? MAVA probeert de aandacht af te leiden van hun eigen tekortkomingen door de architect zwart te maken. Dit is een persoonlijke aanval zonder enige relevantie voor de concrete bouwgebreken en financiële fraude. 2. Wij kregen contantkorting maar respecteerden de betalingstermijn niet, toch mochten we van de korting genieten "uit goede wil": Wij hebben steeds binnen de week betaald wanneer wij akkoord waren met facturen. Dit is correct en tijdig. Er zijn nooit bindende betalingsvoorwaarden ondertekend over een 4-dagenregeling. Als MAVA een probleem had met onze betalingen, waarom werd dit dan nooit formeel aangekaart tijdens de samenwerking? MAVA gebruikte hun "goede wil" later als chantagemiddel door het werk stil te leggen tot volledige betaling, zelfs bij kleine bedragen. Wij hebben het recht facturen te betwisten binnen de maand. MAVA mag het werk niet stilleggen als pressiemiddel. MAVA probeert hun eigen chantage te rechtvaardigen door een niet-bestaand betalingsprobleem te creëren. 3. Wij voerden zelf werken uit en mochten materiaal kopen aan inkoopprijs via MAVA, plus containers voor eigen afbraakwerken: Wat heeft dit te maken met MAVA's tekortkomingen? Indien MAVA ons heeft toegestaan materiaal te kopen aan inkoopprijs, was dit een commerciële afspraak tussen partijen. Dit rechtvaardigt niet hun overfacturering voor niet-geleverd werk. Bijkomend waren er extra containers nodig omdat wij als bouwheer zelf de werf dienden op te ruimen gezien MAVA vertikte dit te doen. Kortom worden er containers aangerekend waarvoor een post in de offerte "werfopkuis" werd opgenomen en dus onterecht werden aangerekend. Irrelevante informatie die niets verandert aan MAVA's contractbreuk. 4. Wij belden te veel (10+ keer per dag), waren dagelijks op de werf, stuurden een stortvloed aan berichten, en "ongepaste privéberichten": Context is cruciaal: Als wij vaak belden, was dit omdat MAVA structureel onbereikbaar was en niet terugbelde. Wanneer je aannemer niet opneemt, niet reageert en cruciale deadlines mist, ben je genoodzaakt te blijven proberen. Wij waren inderdaad regelmatig op de werf - dit is ons goed recht als bouwheer. Elke bouwheer wil zijn verbouwing volgen, zeker wanneer er constant problemen zijn. 5. De architect leverde geen, foutieve of tegenstrijdige instructies, afstemming met ingenieur bleef uit, gebrek aan ervaring had enorme impact: Als MAVA dermate ernstige problemen had met de architect en de plannen, waarom hebben zij dan anderhalf jaar lang doorgewerkt zonder formele klacht of stopzetting? Waarom zijn er geen schriftelijke bezwaren tijdens de werfvergaderingen vastgelegd? Meerdere professionele aannemers die na MAVA zijn gekomen, bevestigen dat de plannen correct zijn en de uitvoering volgens plan is gebeurd. De "foutieve plannen" zijn dus een leugen. MAVA kan niet anderhalf jaar werk factureren, het al dan niet slecht uitvoeren, en dan achteraf beweren dat de plannen fout waren. Dit is een achteraf bedacht excuus om hun eigen gebrekkige werk te rechtvaardigen. 6. MAVA's bewering: Door misverstanden en foutieve informatie moesten zij correcties uitvoeren en konden ze niet alle kosten voor hun rekening nemen: Welke concrete correcties? MAVA geeft geen enkele specificatie. Het is de verantwoordelijkheid van de aannemer om bij onduidelijkheden vooraf overleg te plegen, niet achteraf extra te factureren. MAVA factureert 60% van dakwerken zonder enige uitvoering - dit zijn geen "correctiekosten", dit is fraude. Dakpannen en isolatie werden nooit geleverd ondanks betaald voorschot - wat is de rechtvaardiging hiervoor? 7. Onze bewering over andere gedupeerde bouwheren is vals en bedoeld om te schaden: Het is ons recht om informatie uit te wisselen met andere klanten. De financiële insolventie van MAVA is objectief aantoonbaar. Tot slot: Wij blijven bereid tot constructief overleg en verwachten een concreet voorstel van MAVA om de openstaande schuld op correcte wijze te vereffenen en deze zaak af te handelen.

Bemiddeling door Testaankoop 27 november 2025

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform