Terug

Afschuiven van verantwoordelijkheid naar de klant

Closed Openbaar

Ecowater Systems Europe NV

Start een klacht

Aard van probleem:

Andere

Klacht

R. S.

Naar: Ecowater Systems Europe NV

14/12/2022

We hebben sinds 8 jaar een waterontharder van Tapworks. Deze staat geïnstalleerd op onze benedenverdieping, in een goed geventileerde en droge ruimte. Elk jaar wordt de firma Ecowater vergoed door ons om het onderhoud te komen doen. Wij raken het toestel niet aan, enkel om het zout bij te vullen. Het laatste onderhoud dateerde van mei 2022. Enkele maanden later ontdekken we dat de waterontharder niet meer functioneert. We halen er een technieker van Ecowater bij. Deze stelt vast dat de printplaat die het toestel bedient volledig is doorgeroest. Als we nadien vragen hoe dit kan zijn veroorzaakt (je zou verwachten dat de materialen aan de binnenzijde van een waterontharder bestand zijn tegen roest) krijgen we van de firma Ecowater te horen dat er een externe faktor dit moet veroorzaakt hebben.Bij het vragen naar meer uitleg, wordt er verwezen naar chemische producten die wij zouden hebben kunnen gebruikt in de nabijheid van het toestel. Wij weten echter met 200% zekerheid dat dit niet het geval is, en wel om volgende redenen:1. er worden in de nabijheid van het toestel geen chemische producten gebruikt noch bewaard. Dan zouden er bovendien ook andere metalen en/of inox onderdelen zijn aangetast in diezelfde ruimte en dat is niet het geval2. het toestel staat in contact met de speelruimte van onze kinderen. Uiteraard worden daar geen chemische producten bewaard of gebruikt3. het betreft hier het toestel dat ons volledig gezin van drinkwater voorziet. Waarom zouden we chemische producten gebruiken in de nabijheid hiervan?4. Het aangetaste plaatje (500+ EUR om te vervangen) bevindt zich in het toestel, aan de binnenkant tegen de bovenkant van de deksel aangebracht. Spatten met eender welke stof is zodoende uitgesloten, tenzij er tijdens een onderhoud met een bepaalde vloeistof zou zijn geknoeid op de deksel (omdat de printplaat op dat moment wel blootgesteld wordt) óf de oorzaak van binnen in het toestel komt. De deksel waarop de printplaat aan de binnen-bovenkant is bevestigd is door ons nooit verwijderd, gezien er voor het zout bij te vullen een andere ingang is. Ecowater stuurt opnieuw een technieker langs die kan vaststellen dat, buiten de schade aan het toestel, er geen andere elementen zijn aangetast. Toch blijft Ecowater erbij dat hen geen schuld treft en dat de oorzaak van het probleem zich niet kan situeren in het toestel, ook al kunnen ze niet aantonen wat de roest dan wel heeft veroorzaakt. Ze blijven beweren dat er enkel met materialen wordt gewerkt in hun toestellen die bestand zijn tegen roest, doch, bij ons is op amper enkele maanden tijd een volledige printplaat doorgeroest. Opnieuw valt de suggestie dat we chemische producten zouden hebben gebruikt, meer bepaald zoutzuur.De boodschap die we krijgen van hen is: Ons treft geen schuld, er is niets mis aan de machine, en jammer maar helaas, jullie garantie is vervallen... En dat is dan dat... Ze bieden ook nog aan om een peperdure herstelling te komen uitvoeren op onze kosten. Dit hebben we geweigerd, gezien er voor ons geen externe faktor verantwoordelijk kan zijn geweest voor de schade, en het dus mogelijks maar een kwestie van tijd is alvorens er opnieuw schade is aan het toestel.

Berichten (1)

R. S.

Naar: Ecowater Systems Europe NV

21/12/2022

We hebben net bevestigd gekregen via een waterontharder expert dat jullie defecte machine sterk ruikt naar het ontsmettingsproduct dat gebruikt wordt bij het onderhoud om de harsen te ontsmetten. Het is duidelijk dat dit product, vaak samengesteld uit fosforzuur en chloor, de veroorzaker is van alle schade, en dat uw onderhoudsbeurt hiervoor verantwoordelijk is. Het betreft hier duidelijk een onderhoudsfout die ervoor heeft gezorgd dat onze machine halverwege zijn levensduur is gefaald.Het vertrouwen in jullie firma is volledig weg, vanwege de beschuldigingen die door jullie geuit zijn, en het gebrek aan verantwoordelijkheidszin. We zitten dus niet te wachten op een 'commerciële geste' bij het installeren van een nieuwe waterontharder. Hoe gaan jullie ons voor deze schade vergoeden?


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform