Persbericht

Test Aankoop zorgt voor Europese alliantie tegen Nintendo’s Joy Con probleem

27 januari 2021

Maar liefst 650 Belgische Nintendo Switch eigenaars rapporteerden hun defecte controllers in de ‘Te Rap Kapot’-database van Test Aankoop midden vorig jaar. In volle corona-epidemie ging  de spelconsole van de Japanse fabrikant nog vlotter over de toonbank dan normaal.

Uitbreiding garantie

Vorig jaar al confronteerde Test Aankoop Nintendo met de povere kwaliteit van zijn controllers. Aanvankelijk voorzag Nintendo louter in een garantieperiode van 1 jaar, hetgeen ook zo werd toegepast door de verkopers in hun relatie met de consument. Pas onder druk van Test Aankoop kwam de Japanse producent tegemoet aan de problemen van de Belgische gamers en stelde het zich in overeenstemming met de wetgeving door een garantie van twee jaar toe te passen.  Nintendo verklaarde zich ook akkoord om publiekelijk het probleem te erkennen om consumenten correct te informeren. Enkel consumentenorganisaties in Frankrijk en België slaagden er tot nog toe in om dit voor mekaar te krijgen.

Europese klacht onvermijdbaar

De uitbreiding van de garantie lost het probleem van Joy Con drift uiteraard niet op al zorgt het wel voor een correctere bescherming van Nintendo eigenaars. Bovendien rapporteert _Test Aankoop dagelijks nog nieuwe meldingen. Begin 2021 staat de teller al op 1021 gerapporteerde consoles met het Joy Con drift probleem.  Maar liefst 75% van deze consumenten meldden dat hun controllers het binnen de twee jaar na de datum van aankoop lieten afweten. Een resultaat dat terugkomt in de Europese data van de andere consumentenorganisaties. In samenwerking met het Europese netwerk van consumentenorganisaties (BEUC) en 8 andere organisaties uit Frankrijk, Nederland, Portugal, Italië, Noorwegen, Slovakije, Slovenië en Griekenland wordt een formele klacht neergelegd bij de Europese Commissie en de respectievelijke nationale autoriteiten voor consumentenbescherming voor vervroegde veroudering en misleidende praktijken van essentiële consumenteninformatie (met als basis de EU’s richtlijn voor oneerlijke handelspraktijken).  Ook de Britse consumentenorganisatie Which? startte een onderzoek onder Nintendo gebruikers om het probleem in kaart te brengen.

Duurzamere producten afdwingen voor consument en milieu

Test Aankoop vraagt samen met BEUC en de andere consumentenorganisaties dat er een formeel onderzoek naar vervroegde veroudering wordt opgestart op nationaal en Europees niveau. Nintendo moet tegelijk verplicht worden om met spoed controllers met gebreken ten gevolge van Joy Con drift op te lossen. Zolang het probleem niet is aangepakt mogen de betreffende controllers niet langer verkocht worden.

Simon November, woordvoerder van Test Aankoop stelt dat “Nintendo geen producten zou mogen verkopen die de verwachtingen op het vlak van duurzaamheid niet kunnen waarmaken. Consumenten zouden mogen uitgaan van een normale levensduurte zonder te moeten overgaan tot het aankopen van dure reserveonderdelen. Het is aan Nintendo om een gepaste oplossing aan te bieden.

Test Aankoop wil dat ondernemingen stoppen met producten op de markt te brengen die het te snel laten afweten. Om consumenten de juiste belissingen te laten nemen en het groeiende probleem van elektronisch afval aan te pakken moeten producenten info voorzien pre-aankoop over de duurzaamheid van het product.

De brief (Engels) van BEUC met een formele klacht richting Europese Commissie en CPC vindt u in bijlage.

 

 

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een email te sturen.