Telenet zet ondersteuning oudste decoders stop
Vanaf 31 maart zal Telenet geen ondersteuning meer bieden voor de digibox AD200 en de digicorder AD2000. Deze decoders werden voor het laatst geüpdatet in 2014 en het laatste verkochte model dateert van 2013. Hoe je kunt achterhalen of jouw decoder bij de getroffen modellen hoort, lees je bij de veelgestelde vragen.
Telenet zal getroffen klanten vanaf 3 februari contacteren. Je hebt dan een kleine twee maanden de tijd om een andere oplossing te vinden opdat je na 31 maart nog verder televisie kunt kijken. Dit zijn je opties.
Huur je nu een van de getroffen modellen en wil je verder blijven huren, dan kun je gratis switchen naar de laatste versie van digibox (DC-AD220) of digicorder (DC-AD2200).
Kocht je de betreffende digibox of digicorder in het verleden aan, maar wil je de nieuwste versie liever huren, dan kan dat. Je kan dan gratis huren tot 31 juli 2020. Dit betekent minimum € 18,12 (4 x € 4,53) voor de digibox en € 37,48 (4 x € 9,37) voor de digicorder als je eind maart overschakelt.
Kocht je de betreffende digibox of digicorder in het verleden aan en kies je er opnieuw voor een toestel aan te kopen, dan krijg je € 15 korting op de aankoop van de digibox (DC-AD220) van € 99 of € 35 korting op de digicorder (DC-AD2200) van € 249. Daarbij garandeert Telenet een gebruik van minimaal 5 jaar vanaf het moment van aankoop. Dit servicebeleid is het resultaat van een overeenkomst tussen Test Aankoop en Telenet in het verleden.
Kopen is veel voordeliger op lange termijn
Als we er rekening mee houden dat Telenet minimaal 5 jaar ondersteuning biedt vanaf het aankoopmoment, dan kunnen we volgende vergelijking maken.
Als je de digibox aankoopt, bespaar je op 5 jaar tijd bijna € 170:
- Je koopt een digibox met de aangeboden korting = je betaalt in totaal € 84
- Je huurt een digibox met de aangeboden korting (vanaf eind maart 4 maanden gratis huur) = je betaalt € 4,53/maand of in totaal € 253,68 op 5 jaar tijd
Als je de digicorder aankoopt, bespaar je op 5 jaar tijd bijna € 311:
- Je koopt een digicorder met de aangeboden korting = je betaalt in totaal € 214
- Je huurt een digicorder met de aangeboden korting (vanaf eind maart 4 maanden gratis huur) = je betaalt € 9,37/maand of in totaal € 524,72 op 5 jaar tijd
Kopen is dus duidelijk voordeliger dan huren. Telenet wil uiteraard liefst graag zoveel mogelijk klanten in het huurmodel houden en argumenteert dat je te allen tijde je decoder gratis kan omruilen mocht die stuk gaan. Als je echter weet dat je na 2 jaar en 3 maanden huren (aan € 9,37/maand) eigenlijk je digicorder al hebt afbetaald, zit je slechts met een periode van 3 maanden waarin je risico neemt, mocht je hem hebben aangekocht. Mocht je decoder dan nog na 3 jaar stuk gaan, dan heb je 9 maanden geen huurgeld moeten betalen, wat je toch meer dan € 84 besparing zou opleveren.
Wij ijveren voor kopen op afbetaling
Getroffen klanten die in één keer € 84 of € 214 voor een of meerdere toestellen moeten ophoesten om digitale tv te kunnen blijven kijken, zullen wel even moeten slikken. Zelfs met de kortingen die Telenet aanbiedt, blijft dat een smak geld waarvoor ze niets extra’s in de plaats krijgen.
Wij eisen dan ook dat Telenet zijn klanten die een nieuwe box of decoder wensen aan te kopen een afbetalingsplan aanbiedt. In plaats van hen eenmalig € 84 of 214 te laten betalen, zouden ze bijvoorbeeld elke maand € 4,53 voor de digibox en/of € 9,37 voor de digicorder kunnen betalen via hun factuur tot het toestel is afbetaald, respectievelijk na 19 en 23 maanden. Dit valt dan nog binnen de wettelijke garantieperiode van 2 jaar waarin ze een defecte decoder kosteloos kunnen omruilen. Wij verwachten dat Telenet deze piste serieus neemt en deze toegeving wil doen naar de getroffen klanten.
Verder blijven we operatoren uitdagen om te investeren in oplossingen zonder decoder, zoals tv met een kaartje (CI+) of een applicatie waarmee je rechtstreeks op je tv of via een Chromecast toegang krijgt tot digitale tv. Dan is het voorgoed gedaan met die “dure” decoders en problemen zoals het stoppen van de ondersteuning.
Ben je als getroffen klant niet akkoord met deze beslissing van Telenet? Plaats dan een klacht in onze Klachtenbox en wij zorgen ervoor dat Telenet deze ontvangt.
Alle digitale zenders die je thuis ontvangt, zijn steeds veilig “versleuteld”. Dit gebeurt via een toestel dat je huurt of koopt bij Telenet: een digicorder, een digibox, een CI+-kaartje. Zo garandeert Telenet de rechteneigenaars van de films, series en programma’s dat hun content op een veilige manier bij de klant aankomt en niet zomaar verder verspreid kan worden. Voor de oudste actieve versie van decoders heeft de leverancier aan Telenet laten weten niet langer deze “sleutel” aan te bieden. Daarom ziet Telenet zich verplicht het digitale signaal naar deze decoders stop te zetten vanaf 31 maart.
Telenet heeft bepaalde engagementen naar content leveranciers om hun content veilig door te sturen. Daarom zijn ze verplicht het digitale signaal stop te zetten indien de software de versleuteling ervan niet meer kan garanderen.
Vergelijk het met andere slimme toestellen zoals smartphones. Ook die krijgen op een bepaald punt geen software-updates meer, en worden daardoor ook kwetsbaarder.
De getroffen modellen zijn de DC-AD200 en DC-AD2000. Dit staat op je decoder zelf vermeld, maar je vindt de informatie ook duidelijk terug op de website van Telenet en in de brief die je van Telenet zult ontvangen.
Het digitale signaal wordt afgeschakeld. Concreet zullen de digitale kanalen een zwart scherm tonen. Je zult nog opnames kunnen bekijken op de oude box, maar wel met foutboodschap. Het analoge, compacte signaal (basiskabelabonnement) met zo’n 20 zenders blijft beschikbaar.
Je zal dan een zwart scherm te zien krijgen met een foutmelding en de boodschap om de decoder naar de winkel te brengen. Indien je de decoder huurde, moet je er niet meer voor betalen. Het kabelabonnement blijf je wel behouden.
Voordat dit gebeurt zal Telenet er wel alles aan doen om jou te verwittigen. Als je niet reageert op hun brief, zullen zij nog een herinneringsmail en sms sturen en je ten slotte opbellen. Daarnaast krijg je vanaf 17 februari 2020 ook een waarschuwing via een “ticker” op je tv-scherm.
Telenet gelooft nog steeds in het decodermodel als basisopstelling bij zijn klanten. Niet iedereen wil volgens hen een smart tv of gebruikmaken van een Chromecast om te streamen.
Voor wie echt geen decoder meer wil, biedt Telenet ook verschillende opties aan. Zo lanceerden ze onlangs de eerste bundel zonder box met Yugo. Een andere oplossing is tv met een kaartje dat kan gebruikt worden met een CI+ compatibel tv-toestel. De mogelijkheden of beschikbare features via een CI+-oplossing zijn wel beperkter dan bij een decoder. Voor “tweede” tv toestellen kunnen klanten ook gebruikmaken van de Yelo Play-app of via de website. Meer hierover lees je in ons dossier over digitale tv.
Meer dan de helft van de klanten die over een decoder van de oudste generatie beschikken, hebben ook nog een andere decoder van een nieuwere generatie thuis. Deze klanten zouden dan al hun decoders moeten wisselen om over te kunnen stappen naar de nieuwste TV-Box. Bovendien moet je ook een internetabonnement hebben om van de TV-Box gebruik te kunnen maken en is deze enkel als een huurmodel te verkrijgen. Deze box wordt voorlopig enkel aan nieuwe klanten aangeboden.
Je mag je oude aangekochte digicorder houden om je opnames erop te kunnen blijven bekijken en bewaren, al moet je die wel apart aansluiten. De andere functies, zoals live televisie kijken, zullen niet meer werken na 31 maart 2020.
Als je ervoor kiest de digicorder niet meer te gebruiken, breng je die best binnen in één van de Telenet-winkelpunten zodat die correct gerecycleerd kan worden.
