Dossier

Digitale tv: pas op voor dure valstrikken

16 februari 2018
Digitale televisie: pas op voor dure valstrikken

16 februari 2018

Aanbieders van digitale televisie maken ons heel wat mooie beloften. Maar kunnen ze deze ook waarmaken? Operatoren bieden inmiddels heel wat interactieve diensten aan. Of deze allemaal nuttig zijn, is echter nog maar de vraag.

Inleiding

Bij de klassieke (analoge) teledistributie is de zaak duidelijk: de aanbieder is heer en meester in zijn gebied en beslist op eigen houtje hoeveel en welke zenders hij aanbiedt. De consument heeft daarbij niks in de pap te brokken. Maar afgezien van de taalverschillen is het basisaanbod van de verschillende aanbieders zeer gelijkaardig.

Bij digitale televisie kan het aanbod zeer sterk verschillen naargelang van de aanbieder. Bovendien zijn de uitzendrechten geografisch bepaald zodat andere pakketten kunnen worden samengesteld naargelang van het gewest waarin men woont. Meer nog, terwijl men voor de analoge teledistributie in het hele land ongeveer evenveel betaalt, kunnen de kosten van het digitale aanbod ontzettend variëren naargelang van de aanbieder en de woonplaats van de kijker. Om nog maar te zwijgen van de extra (interactieve) mogelijkheden en betaalpakketten. Momenteel bestaan er maar drie alternatieven voor de kabel. Op het eerste gezicht lijkt u de keuze te hebben, maar in werkelijkheid is het heel moeilijk om de concurrentie ten volle te laten spelen. De operator bepaalt zelf het zendaanbod, de prijs van het abonnement en uiteraard van de onmisbare decoder.

Indien u interesse zou hebben om in te gaan op een triple play-aanbod (internet, telefonie en televisie) van een operator, kijk dan zeker eens naar onze koopwijzer tarieven telefoon, internet en tv. U kunt er ook het aantal zenders en een volledige opsomming van het basispakket terugvinden. Momenteel werken we aan een uitbreiding van deze module zodat u in de toekomst ook per postcode een meer gepersonaliseerd overzicht krijgt. Ook zullen andere aanbiedingen (duo play, tv only enz.) worden toegevoegd. 

 

Decoder versus CI+

Per tv-toestel waarop u digitaal wilt kijken, hebt u een decoder of CI+-module nodig. En aangezien de aangeboden zenders (ook de openbare!) zeer vaak versleuteld zijn opdat enkel abonnees ze kunnen zien via een smartcard, kunt u niet zonder. TV Vlaanderen en TéléSat zijn de enige die de abonnee de keuze laten tussen verschillende decoders. Bij alle andere aanbieders bent u verplicht hun eigen decoder te huren of kopen. Tenzij u kiest voor een CI+-module ...

CI+, het alternatief voor de decoder

Numericable, Telenet, TéléSAT, TV Vlaanderen en Voo bieden ook al de mogelijkheid aan om digitaal te kijken via CI+. U kunt dan enkel tv kijken (geen video-op-aanvraag of Net Gemist), maar u moet dan ook geen (dure en energieverslindende) decoder meer huren. U betaalt eenmalig de aankoopprijs (€ 75 bij Numericable, € 69 bij Telenet en Voo, en € 59 bij TéléSAT/TV Vlaanderen) en natuurlijk maandelijks nog wel het kabelabonnement (bijdrage voor distributie en auteursrechten). Met CI+ kunt u wel (onbeperkt) opnames bewaren op USB of harde schijf, die u echter enkel kunt bekijken op hetzelfde toestel met dezelfde CI+-kaart. Op een USB-stick van 32 GB (te koop voor zo'n € 15) kunt u al meer dan 50 uur opnemen in SD en meer dan 10 uur in HD.

Decoders: vooral eenvoudige basistoestellen

Of ze nu al dan niet een ingebouwde harde schijf hebben, op technologisch vlak zijn de decoders van de digitale tv-aanbieders vaak allesbehalve up-to-date. De mogelijkheden zijn dikwijls pover in vergelijking met een goede dvd-recorder met harde schijf.

Enkele belangrijke nadelen:

De decoder moet bij voorkeur permanent op het stroomnet aangesloten zijn, opdat de software eender wanneer van op afstand kan worden geüpdatet. Het is dus moeilijk om elektriciteit te besparen door het toestel uit te schakelen. Ook al is het energieverbruik van de meeste toestellen inmiddels verminderd, het blijven toch energieverslinders.

De praktische functies zijn vaak pover. Enkele voorbeelden:
- Archiveren is eveneens onmogelijk met een decoder met harde schijf, omdat er nooit een dvd-schrijver is ingebouwd. Wees dus gewaarschuwd voor als uw decoder plots defect raakt … Om opnames bij te houden of uit te lenen, is een externe dvd-recorder een must.
- Opnames terugvinden op een decoder met harde schijf is niet altijd evident wanneer de naam of de datum ontbreekt.

Wij eisen echte keuze voor de consument

Onze eisen:

  • De wettelijke bepaling van een basispakket van onversleutelde zenders met daarin de nationale openbare omroepen en de populairste commerciële zenders, die alle providers verplicht moeten aanbieden. U moet het kunt bekijken zonder decoder en zelfs zonder CI+-module. Op die manier zou u die zenders ook op een tweede tv-toestel kunnen bekijken zonder extra hardware. Ook de HD-signalen van deze zenders moeten vrij worden aangeboden indien beschikbaar. Volgens ons mag niemand in de kou blijven staan.
  • De beëindiging van het monopolie van de providers op het gebied van de decoders. Daarnaast de mogelijkheid voor abonnees om geen uitrusting te hoeven kopen voor interactieve toepassingen, als die hen niet interesseren. De consument moet vrij kunnen kiezen, eventueel ook voor een interactieve CI+-module.
  • U moet uw opnames kunnen bewaren zolang u wilt. Tot nog toe is echter het onmogelijk om vanop de decoder een back-up te maken op een andere drager. Nochtans beschikken alle decoders over een USB-uitgang, maar deze wordt simpelweg niet gebruikt. Op zijn minst moet u de garantie krijgen dat u kwijtgespeelde opnames via de provider kunt terugeisen zonder bijkomende kosten.
  • Bij een technische verandering is het vandaag niet zeker dat u uw decoder kunt blijven gebruiken. Gewoonlijk moet u die dan vervangen door een nieuw model, wat extra kosten met zich meebrengt. Bovendien raakt u zo uw opnames kwijt. Enkele operatoren hebben de harde schijf van hun decoder al uitneembaar gemaakt, een slimme zet. Toch eisen we dat decoders zeven jaar gegarandeerde compatibiliteit krijgen, wat concreet betekent dat de consument tot zeven jaar na de aankoop zijn decoder gratis moet kunnen inruilen als deze technisch niet meer wordt ondersteund. 
  • Sinds 2011 zijn de kabeloperatoren wettelijk verplicht om de kabel open te stellen voor andere concurrenten, maar praktisch komt hier nog niet veel van in huis. Wij wachten nog steeds op alternatieve operatoren die met een voordelige prijs op de markt kunnen komen en zo tegenwicht kunnen bieden tegen de marktleiders, die voorlopig ongestoord hun prijzen blijven optrekken. Mobistar is technisch gezien al klaar om een eigen digitaal televisieaanbod te lanceren, maar wordt tot op heden nog steeds geblokkeerd. 
  • De meeste mobiele applicaties zijn voorlopig enkel inbegrepen in de duurste triple play-pakketten, en enkel tegen betalen (of helemaal niet) beschikbaar voor andere klanten. Wij vinden dat elke consument met een abonnement op digitale televisie recht heeft op deze diensten. Bovendien vinden we dat deze applicaties met eender welke verbinding zouden moeten werken, en niet alleen via het eigen netwerk. TV Vlaanderen/TéléSAT is voorlopig de enige provider die dit mogelijk maakt. Tot slot zou ook gekochte content (een extra sportpakket, Video-on-Demand enz.) beschikbaar moeten zijn op uw andere schermen.

Afdrukken Versturen via e-mail