Nieuws

DIGI België: talrijke klachten sinds de lancering

Sinds de lancering van de nieuwe telecomoperator DIGI heeft de Ombudsdienst Telecom bijna 300 klachten van consumenten ontvangen. Hoewel DIGI al heeft aangegeven dat de meeste van deze klachten van begin dit jaar dateren, blijft de ombudsdienst de situatie zorgwekkend vinden.

Expertise:
Redactie:
09 mei 2025

Moeilijke start voor DIGI Belgium

Zodra DIGI Belgium in december 2024 de Belgische telecommunicatiemarkt betrad, trok het meteen veel consumenten aan met zijn aantrekkelijke tarieven. Een aantal consumenten lijken echter net zo snel teleurgesteld.

Vertraagde leveringen van simkaarten, problemen bij de nummeroverdracht en beperkte toegang tot mobiele data: sinds begin dit jaar nemen de klachten over de diensten van de nieuwe operator toe.

Bijna 300 klachten in enkele maanden

De Ombudsdienst voor Telecom heeft bijna 300 klachten geregistreerd sinds de lancering van de nieuwe operator op de Belgische markt.

Volgens onze statistieken zijn er sinds december vorig jaar ongeveer 85 zaken geopend bij onze consumentendienst.

Problemen die het vaakst worden gemeld door klanten

bij onze consumentendienst. De problemen die hierbij gemelden worden zijn de volgende:

  • Moeilijke communicatie met de DIGI-klantendienst (moeilijk bereikbaar, geen concrete antwoorden op gestelde vragen,...)
  • Geen bereik (niet voor sms’en, bellen of mobiele data)
  • Nummeroverdrachten die mislukken of vertragingen oplopen
  • Privacy gegevens die publiek gedeeld worden
  • Problemen bij contractopzeg

De lancering van een nieuwe operator kan altijd gepaard gaan met een aantal problemen, maar oplossingen mogen niet uitblijven. Zodoende dat consumenten niet afgeschrikt geraken om te switchen naar een nieuwe operator.

Digi claimt zelf al beterschap

DIGI zegt zich bewust te zijn van de problemen sinds de lancering. De operator wijst er echter op dat bijna 92% van de klachten betrekking heeft op de eerste maanden na de lancering. Sinds april 2025 zou het aantal klachten sterk gedaald zijn.

Evoluerende klachten

In december, januari en februari hadden de klachten vooral betrekking op nummeroverdrachten. Een logisch gevolg, gezien het grote aantal aanvragen na de lancering van de operator.

Sinds maart en tot op heden hebben ze vooral betrekking op facturering, technische problemen en de uitrol van glasvezel.

DIGI belooft snelle verbeteringen

De operator zegt dagelijks te werken aan het verbeteren van zijn procedures en processen, om voor elke klacht en elk probleem een passende oplossing te bieden en elke klant concreet verder te helpen. Zo is Digi intussen ook gestart met het aanbieden van eSIM, om de onboarding van nieuwe klanten eenvoudiger en sneller te laten verlopen.

Het is duidelijk dat snelle verbeteringen van de dienstverlening cruciaal zijn om als nieuwe speler en uitdager op de telecommarkt een positieve impact te hebben op de consument.

Ben je klant bij DIGI en ondervind je problemen?

Heb je een geschil met DIGI? Dan kun je je klacht indienen via onze online module of ons bellen op het nummer 02 542 32 00.

Neem contact met ons op

Aanbevolen voor jou