Nieuws

Sector is het met ons eens: telecomprijzen zijn te hoog

03 september 2021

De telecomprijzen moeten omlaag. Dat was het uitgangspunt van het digitale ronde tafelgesprek dat we gisteren organiseerden. Uit onze recente studie blijkt namelijk dat België aan de kop van het Europese prijzenpeleton rijdt. We nodigden verschillende stakeholders uit de sector uit om het debat over lagere prijzen op gang te brengen.

Tijdens het debat legden we de resultaten van onze in juli gepubliceerde studie voor aan de volgende stakeholders: minister van Telecommunicatie Petra De Sutter, telecomregulator BIPT, sectororganisatie Agoria en Citymesh-Cegeka, een bestaande speler uit de B2B-markt met uitgesproken ambities richting de consument. Hoewel iedereen aan de digitale ronde tafel het eens was dat de prijzen te hoog liggen voor de gebruiker, waren de meningen over de manier om hier verandering in te brengen uiteenlopend.

Herbekijk hier het webinar en ontdek alle details van onze prijsvergelijking.

Pak duurder dan de buurlanden

In onze Europese prijsvergelijking stelden we vast dat een internetabonnement in onze buurlanden gemiddeld zo’n 30% goedkoper is. Bij de bundelprijzen lopen die verschillen nog hoger op. De gemiddelde kostprijs voor internet, tv en vaste telefonie in één bundel bedraagt in België € 73 per maand, in Duitsland is dit zo’n 32% minder en in Frankrijk maar liefst 59%. De aanwezigheid van meer operatoren met impact op de prijzen leidt net tot een grotere druk op die prijzen. Zo gelden er in die landen grotere en langere kortingen die automatisch de prijzen lager houden. Voor de all-in bundels met mobiele simkaarten zien we dezelfde trend. De gemiddelde prijs per maand in België ligt op € 98 (2 simkaarten) en € 127 (4 simkaarten). In dit segment, vonden we de goedkoopste gemiddelde kostprijs terug in Italië, Frankrijk en Spanje.

Meer details over onze Europese prijsvergelijking kan je in deze publicatie terugvinden.

Onze Europese prijsvergelijking

Prijs-kwaliteit

Iedereen aan tafel was het erover eens dat de prijzen voor de consument te hoog liggen in België. De telecomregulator verwees er echter naar dat de koopkracht in ons land hoger ligt dan in de andere landen uit onze vergelijking. Agoria claimt dat de prijszetting gerechtvaardigd is in het licht van de hoge kwaliteit van dienstverlening in België. Daar stemde minister De Sutter mee in, maar zowel wij als Citymesh-Cegeka vonden dat iets te kort door de bocht. De downloadvolumes in heel wat andere Europese landen liggen een stuk hoger dan in België. Naar werkelijk ongelimiteerd internetverbruik heeft België nog een inhaalbeweging te maken.

Vierde mobiele netwerkoperator als oplossing?

Is een vierde mobiele netwerkoperator dan de oplossing? Onze experts benadrukten dat die voor meer concurrentie kan zorgen en een positieve invloed kan hebben op de maandelijkse factuur van de consument. Maar om een echte impact te kunnen hebben op de telecommarkt en prijzen in België moet zo’n speler wel toegang hebben tot vaste netwerken (kabel, FTTH enz.). Agoria contesteerde de noodzaak van zo’n vierde speler met zorgen rond een stijgend energieverbruik en stralingsdensiteit. Minister De Sutter bleef eerder op de vlakte over de komst van een vierde speler.

We stellen vast dat er een sterke concentratie is op de Belgische markt die nog groter is geworden door de overname van Mobile Vikings door Proximus en de slechte bekendheid van tariefvergelijker(s), Easy Switch en sociale tarieven. Minister De Sutter deelde deze mening en uitte de ambitie om bijkomende inspanningen te leveren om consumenten beter te informeren en bereiken over het bestaan van deze tools.

5G-veiling

Tot slot wisselden de aanwezigen nog een woordje over het 5G –- netwerk. Zowel de minister, sectororganisatie Agoria en Citymesh-Cegeka onderstreepten het belang van 5G voor zowel de bedrijven als de consument en gaven aan dat hier niet langer tijd mag verloren worden teneinde een zeker investeringsklimaat te garanderen.

Vind het voordeligste tarief

Op zoek naar een voordeligere telecombundel? Gebruik onze tariefvergelijker en vind een abonnement dat het best bij je noden past.

Onze koopwijzer telecombundels

User name

Deelnemen aan de discussie

Deelnemen door een vraag of reactie achter te laten

9 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/09/2021

ik heb jaren in Frankrijk gewoond en VEEL minder betaald al zijn de afstanden en de densiteit niet dezelfde als in België. De service beter in België???? je kan geen mail versturen naar proximus, bel je dan zit je minuten te wachten en kunnen ze niet doorschakelen, en stuur je een vraag via hun website dan wordt die geregistreerd maar krijg je (nu al 13 dagen) geen antwoord. het enige dat zeer goed werkt is de facturatie, probeer niet te wachten...

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/09/2021
, Gereageerd:

Dag Paul, als een oplossing of antwoord op zich laat wachten, twijfel dan niet om via onze klachtenbox een gratis klacht in te dienen via deze link: https://www.test-aankoop.be/klagen Als abonnee kan je dan op de link klikken (blauwe balk) om je klacht te doen toekomen bij onze advocaten die dan voor jou kunnen bemiddelen; Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/09/2021

het is een schande, dat hier in België nog altijd een monopoly bestaat
in de telecommunicatie en de eindverbruiker moet daarvoor zwaar betalen. Wanneer stopt dit.

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/09/2021

Ik heb in Nederland en Duitsland de bundels bekeken en vergeleken.
En die 30% die Jullie heir aangeven is ver van juist, mijn bundel die ik nu momenteel heb, en die zeer veel minder waard is dan die ik heb gezien in Duitsland is maar liefst 5.2 keer goedkoper dan wat ik hier aan deze telekom gangsters betaal.

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/09/2021
, Gereageerd:

Het gaat over gemiddelden in dergelijke vergelijkingen, blij te vernemen dat het voor jou nog meer scheelt. ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/09/2021

Ik vind een schande dat er maar twee telekom berdrijven zijn in dit land, alleen voor een schandalig monopoly te hebben tussen Proximus en Telenet, en dat alleen daar er hooggeplaatste politiekers in de raad van bestuur zitten, die hun aandelen ten aller koste willen beschermen op de rug van de Belgen.
Ik betaal vergeleken met Duitsland met alles wat ik heb van Proximus, 2 gsm's 1 laptop en 1 tablet, waar we 2 tv's hebben en 2 decoders zonder enige bundel van speciale kanalen zoals sport kanaal of anderen, een maandelijks bedrag van €141,00 wat 5,2 keer duurder is dan in Duitsland, waar ik voor die prijs nog inclusief ook Netflix en het sportkanaal zou hebben.
En ook Testaankoop praat er over, maar doet er eigenlijk niets aan.

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/09/2021
, Gereageerd:

Er is inderdaad dringend nood aan meer concurrentie op de markt om de prijzen te doen dalen. Wij zijn hier al jaren vragende partij voor en we brengen dit regelmatig opnieuw naar voren bij de bevoegde instanties. Het is een onderwerp dat ons allen aanbelangt en we hechten er dan ook het nodige belang aan.  ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/09/2021

Hier in Belgié zal men nooit tot een akkoord komen , om dat er teveel aan wordt verdiend. Waarom niet per kanaal betalenin plaats van bundels waarvan je maar een kanaal gebruikt van de tien . Wanneer je bij Proximus Disney + wil moet je een ganse bundel betalen want alleen krijg je hem niet.

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/09/2021
, Gereageerd:

Een terechte opmerking. Al te vaak merken we dat consumenten maar een klein deel van de kanalen bekijken waar ze effectief voor betalen. ^Bertrand