Persbericht

Facebook affaire: Test Aankoop komt tussen in een procedure in de VS

03 augustus 2018

03 augustus 2018

 

Collectieve rechtsvordering van Test Aankoop tegen Facebook

Na het losbarsten van het Cambridge Analytica schandaal, is duidelijk gebleken dat dit slechts een van de vele illustraties is van een economisch model dat is gebaseerd op het delen en (onwettelijk) gebruiken van gebruikersgegevens zonder dat gebruikers hierover correct worden geïnformeerd of hiervoor hun expliciete toestemming hebben verleend.  Door dit te doen, heeft Facebook, volgens Test Aankoop, de privacywetgeving alsook de wetgeving ter bescherming van de consument, geschonden.  Net daarom heeft de organisatie op 25 juni jl. een verzoek neergelegd tot collectieve rechtsvordering waarbij alle gebruikers van Facebook zullen worden vertegenwoordigd en niet enkel zij die het slachtoffer werden van het Cambridge Analytica privacyschandaal.

Rekening houdend met onder andere het commerciële voordeel dat Facebook heeft gehaald uit het delen van gebruikersgegevens met derden, maar ook de waarde van de door gebruikers van Facebook gedeelde informatie, schatten de consumentenorganisaties de geleden schade op minstens 200 euro per gebruiker.  Het is vanzelfsprekend aan de rechter om te bepalen en te beslissen hoeveel de uiteindelijke schadevergoeding zal bedragen.  Ondertussen hebben reeds meer dan 25.500 personen besloten deel te nemen aan de actie op www.testaankoop.be/actiefacebook.

De inleidende zitting is voorzien op 29 oktober.

Procedure in de Verenigde Staten

Gelijktijdig met de actie die Test Aankoop in België heeft lopen tegen Facebook, is de Belgische consumentenorganisatie ook tussengekomen in een lopende rechtszaak in de V.S. tegen het sociaal netwerk.  Het betreft een rechtszaak in Californië waarbij Facebook en een ontwikkelaar van applicaties een mededingingskwestie uitvechten.  Op het eerste gezicht van weinig belang voor de Belgische procedure tot in de loop van het proces verschillende e-mails tussen hooggeplaatste personen bij Facebook opdoken, waarin werd gediscussieerd over de commerciële strategie rond het verzamelen en gebruiken van persoonlijke gegevens van gebruikers.  Informatie die vanzelfsprekend erg interessant is in het kader van de collectieve rechtsvordering in België, gezien het feit dat het de globale strategie van de onderneming betreft.  Uiteraard stelt Facebook alles in het werk om ervoor te zorgen dat deze documenten worden behandeld als vertrouwelijk en heeft het bij de rechter een motie ingediend om deze documenten te verzegelen.  Meteen ook de reden waarom de verbruikersorganisatie een “Amicus Brief” heeft neergelegd om de rechter te overtuigen van het belang de inhoud van de documenten publiek te maken.  Test Aankoop bevindt zich bovendien in goed gezelschap aangezien ook ondernemingen zoals het Open Markets Institute, CNN, The New York Times, The Guardian, Associated Press en WP Company eveneens zijn tussengekomen in de procedure.

De pleitzitting met betrekking tot het verzoek van Facebook tot verzegeling vindt vandaag, vrijdag 3 augustus, plaats.  Een tweede zitting is gepland voor 7 september.