Test Aankoop lanceert een collectieve rechtsvordering tegen Facebook

Na de excuses is het tijd voor een vergoeding ...
Ondertussen is het twee maanden geleden dat het schandaal rond Cambridge Analytica losbarstte en aan het licht kwam dat de gegevens van meer dan 87 miljoen Facebookgebruikers werden gedeeld met derden zonder dat zij hiermee hadden ingestemd. Sindsdien is meer en meer duidelijk geworden dat dit schandaal nog maar het topje van de ijsberg is en het delen van gegevens een algemene praktijk blijkt bij de socialenetwerksite . Test Aankoop, maar ook zijn Italiaanse, Portugese en Spaanse zusterorganisaties, willen dat consumenten opnieuw baas worden over hun eigen gegevens en worden vergoed als deze onwettelijk worden gebruikt. Dit is meteen ook de reden waarom de consumentenorganisaties hebben beslist om in de 4 landen een collectieve rechtsvordering in te stellen tegen Facebook. Zij schatten de schade voor de gebruiker op minstens 200 EUR per persoon en willen dit terugeisen van Facebook. Facebookgebruikers kunnen zich aansluiten bij de class action via www.testaankoop.be/actiefacebook.
#Notyourpuppets #MyDataisMine
De consument staat centraal in het schandaal
Meteen na het losbarsten van het Cambridge Analytica-schandaal, richtten Test Aankoop en zijn zusterorganisaties een formele ingebrekestelling aan Facebook met duidelijke vragen in naam van de anderhalf miljoen consumenten die zij vertegenwoordigen. Vragen die ook centraal zouden staan tijdens de ontmoeting die zij hadden met Facebook op 11 april. Hoe schikt Facebook de honderdduizenden personen die slachtoffer zijn geworden van het Cambridge Analytica schandaal te vergoeden, alsook alle andere gebruikers wiens gegevens onwettig werden gebruikt? En hoe is Facebook van plan de consument opnieuw baas te maken over zijn eigen gegevens op een manier dat hij zelf kan beslissen waar, wanneer en met wie hij deze wenst te delen of hier eventueel mee wil stoppen? Vragen die vorige week opnieuw werden herhaald naar aanleiding van de hoorzitting van Mark Zuckerberg in het Europees parlement. Het resultaat had trouwens meer weg van een schijnvertoning en was erg ontgoochelend.
Het moment van (collectieve) actie is aangebroken
Ondanks getelefoneer en een schriftelijke dialoog, vinden de consumentenorganisaties dat ze lang genoeg geduld hebben gehad. Consumenten zijn geen marionetten waarmee Facebook kan doen wat het wil. Hoewel Facebook erkent dat “persoonlijke informatie onjuist werd gedeeld”, is het overduidelijk dat het bedrijf niet van plan is om de consumenten te vergoeden. Moeten consumenten het dan enkel stellen met verontschuldigingen? Nee, dat is uiteraard niet voldoende. Consumenten verdienen meer respect, zeker als men weet welke centrale rol zij spelen in de data economie. Meteen ook de reden waarom Test Aankoop en zijn zusterorganisaties hebben beslist om een collectieve rechtsvordering te lanceren tegen Facebook.
Een collectieve rechtsvordering voor alle Facebookgebruikers
Meer en meer is duidelijk geworden dat het Cambridge Analytica-schandaal slechts één van de vele illustraties is van een economisch model dat is gebaseerd op het delen en (onwettelijk) gebruiken van gegevens, zonder dat de gebruiker hierover correct wordt ingelicht of zijn expliciete toestemming heeft gegeven. Door dit te doen heeft Facebook de privacywetgeving geschonden alsook de wetgeving ter bescherming van de consument.
Net daarom zullen alle gebruikers van Facebook worden vertegenwoordigd door deze class action en niet enkel zij die het slachtoffer werden van het Cambridge Analytica privacyschandaal.
Rekening houdend met onder andere het commerciële voordeel dat Facebook heeft gehaald uit het delen van gebruikersgegevens met derden, maar ook de waarde van de door gebruikers van Facebook gedeelde informatie, schatten de consumentenorganisaties de geleden schade op minstens 200 euro per gebruiker. Het is vanzelfsprekend aan de rechter om te bepalen en te beslissen hoeveel de uiteindelijke schadevergoeding zal bedragen.
Het is hoog tijd om klare wijn te schenken: de gegevens die Facebook verzamelt, behoren enkel en alleen de consumenten toe. Zij moeten dan ook ten allen tijde baas zijn over hun eigen gegevens, weten waarvoor deze zullen worden gebruikt en een correcte vergoeding ontvangen voor de toegevoegde waarde die hun gegevens hebben opgeleverd voor ondernemingen die er gebruik hebben van gemaakt. Wanneer hun gegevens op onwettelijke wijze worden gebruikt, moeten ze een compensatie krijgen, vindt Test Aankoop.
Inschrijven en inlichtingen opwww.testaankoop.be/actiefacebook
Toegang pers