Persbericht

80% van de Belgen al geconfronteerd met phishing

13 juli 2021

Het gevaar om slachtoffer te worden van phishers is nog nooit zo groot geweest. Test Aankoop dringt aan op samenwerking met de banken om het probleem in kaart te brengen en stelt zelf oplossingen voor. 


80% phishing slachtoffers

Er gaat geen dag meer voorbij, of er wordt over ‘phishing’ gesproken. Via deze vorm van internetfraude worden mensen opgelicht door hun bankgegevens afhandig te maken. Uit een bevraging van consumentorganisatie Test Aankoop bij 1300 landgenoten, blijkt dat maar liefst 80% van de bevolking reeds in contact kwam met phishing. Het leeuwendeel gaat naar phishing via mail (52,7%), gevolgd door fraude via sms (47,6%). Oplichting via telefoon vervolledigt het weinig fraaie podium met 26,8%. “Vreemd genoeg blijft phishing via apps zoals Messenger of Whatsapp nog een een beetje achter met 18,4% maar we kunnen veronderstellen dat dit cijfer de komende jaren zal toenemen”, klinkt het bij Test Aankoop. “Wanneer we peilden naar de acties die mensen ondernomen hebben wanneer ze werden geconfronteerd met phishing, leren we dat 60% de afzender laat blokkeren terwijl 37% de autoriteiten contacteert. 18% doet helemaal niets”, voegt de consumentenorganisatie eraan toe.

 

 

Vragenlijst

Hoewel de grote meerderheid van de bevolking al te maken had met pogingen tot phishing, is het ontbreken van precieze gegevens per bank over het aantal phishing dossiers verontrustend, vindt Test Aankoop.  Ondanks pogingen van de bancaire sector om oplichters de pas af te snijden blijven criminelen menselijke fouten en digitale toegangsscenario’s misbruiken voor financieel gewin. Voor Test Aankoop is het van belang om samen met de banksector en de overheid iets aan het phishing probleem te doen maar om te kunnen handelen moet het fenomeen eerst juist in kaart worden gebracht.  De consumentenorganisatie verstuurde daarom een vragenlijst die peilde naar de genomen veiligheidsmaatregelen naar de banken. Zo sondeerde Test Aankoop onder meer naar het aanpassen van de gebruikslimieten, het beperken van overschrijvingen naar niet Belgische rekeningen of naar waarschuwingen wanneer apps worden geïnstalleerd op een ander toestel. “Helaas wenste zo goed als geen enkele bank de gevraagde info te verstrekken. Bankenpushen hun klanten om digitaal te bankieren maar wanneer het fout loopt, wordt alle verantwoordelijkheid bij de klant gelegd. Zelfs wanneer de consument kan rekenen op een positief advies van  Ombudsfin of zelfs van de rechtbank, worden deze uitspraken genegeerd of wordt er tegen in beroep gegaan”, zegt Simon November van Test Aankoop.  

 

 

Test Aankoop stelt oplossingen voor
Test Aankoop wil niet bij de pakken blijven zitten en stelt zelf een reeks oplossingen voor die consumenten beter kunnen beschermen tegen phishing zoals extra bevestigingen wanneer grote bedragen worden betaald of wanneer het wordt overgeschreven naar buitenlandse rekeningnummers. De consumentenorganisatie roept op tot dialoog en een uitwerking van deze voorstellen om allerhande vormen van oplichting in te dijken. De strijd tegen phishing is er één van lange adem en vereist samenwerking tussen de verschillende actoren besluit Test Aankoop.

 

www.test-aankoop.be/phishing

 

 

 

 

 

 

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een email te sturen.