Nieuws

Test je kennis over online privacy op ikgaakkoord.be

11 december 2018
ik ga akkoord

11 december 2018
De consument geeft om zijn privacy, maar tast in het duister rond de concrete bescherming ervan. Daarom lanceert Test Aankoop ongeveer zes maanden na de invoering van de GDPR de serious game "Ik ga akkoord". Een interactief en educatief spel om je te sensibiliseren rond gegevensbescherming en veilig internetgebruik.

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (GDPR), van kracht sinds mei van dit jaar, is erop gericht de privacy van de consument beter te beschermen. Maar uit onze eerdere enquête bleek dat haar draagwijdte en mogelijkheden niet helemaal duidelijk zijn. Om de consument beter te sensibiliseren en de juiste reflexen aan te leren op het vlak van gegevensbescherming, lanceren Test Aankoop en BEUC daarom de serious game Ik ga akkoord

ik ga akkoord

Speel "Ik ga akkoord"

Waakzaamheid is de boodschap

Afwisselend kruip je in de huid van Koen en Nora die tijdens het plannen van hun huwelijk voor verschillende keuzes staan. Waakzaamheid is echter geboden: bepaalde keuzes leiden tot "game over" want ze brengen persoonlijke gegevens in het gevaar. Gelukkig krijg je gedurende het spel de nodige tips aangereikt om het tot een zo goed mogelijk einde te brengen.

Een online dossier met concreet advies

De serious game belicht verschillende situaties waarin je persoonlijke gegevens op het spel staan: van het aanmaken van een online account tot het ontvangen van frauduleuze e-mails. Concreet advies over hoe je in bepaalde situaties het best reageert, lees je in ons dossier Bescherm je gegevens tegen de online valkuilen.

Naar het dossier over privacy op het internet