Nieuws

Welke browser beschermt het best tegen phishing?

07 september 2021

Hoe goed werkt de ingebouwde antiphishingfunctie van je browser? Onze experts deden de test voor de vijf populairste browsers. Firefox scoort meestal het best, maar laat af en toe ook steken vallen. Weinig browsers voeren hun taak constant goed uit.

Een klik op een malafide link is snel gebeurd. Om surfers te beschermen hebben de grote browsers een antiphishingfunctie ingebouwd. Concreet zal die functie phishingwebsites detecteren en blokkeren zodat ze niet meer toegankelijk zijn voor bezoekers. Wij gingen de doeltreffendheid van die functie grondig na.

1200 phishingwebsites bezocht

Van 2020 tot en met juni 2021 hebben onze labo-experts elke drie maanden telkens 200 phishingwebsites – dus 1200 in totaal – bezocht vanuit de populairste webbrowsers in Windows 10 en macOS.

De websites werden tegelijkertijd bezocht om de kansen tussen de browsers gelijk te houden. Verder maakten wij gebruik van de standaardinstellingen van elke webbrowser, was er geen andere antiphishing-software actief tijdens de test en testten wij telkens met de meest recente versies van de browsers en besturingssystemen.

Niet constant goede resultaten

Het verdict? Niet elke browser beschermt even goed tegen phishing. Bovendien fluctueren de resultaten doorheen de tijd: een browser die op een bepaald moment goed scoort in onze test, blijkt niet automatisch de beste over de hele lijn.

In Windows 10 scoort Firefox bijna constant het best, alleen begin 2020 doet Edge het beter. Verder blijft Microsofts browser Firefox op de voet volgen.
Voor Chrome zien we dan weer sterk veranderende resultaten: begin en eind 2020 blokkeert die browser respectievelijk 65% en 70% van de bezochte phishingwebsites, terwijl hij tijdens de andere gemeten periodes middelmatig tot slecht scoort. Ook Opera doet het begin 2020 met 71% geblokkeerde sites best goed, maar duikt in de loop van 2021 onder de 50%.

In macOS gaat Firefox eveneens met de pluimen lopen, al doet de browser het begin 2021 even minder goed met 68% geblokkeerde sites. Safari scoort dan weer zeer goed in het grootste deel van 2020, maar vanaf eind 2020 wist de browser een pak minder phishingwebsites te blokkeren. Chrome legt zeer goede resultaten (85%) neer voor eind 2020, maar scoort voor de rest middelmatig tot zeer slecht. Opera tot slot doet het vooral begin 2020 goed, om dan te fluctueren tussen gemiddelde en slechte resultaten.

Dit kun je zelf doen tegen phishing

Een veilige browser gebruiken is alvast een goede reflex om je niet aan de haak te laten slaan. Maar dat wil niet zeggen dat je voor de rest rustig achterover kunt leunen. Al onze tips tegen phishing lees je in onze uitgebreide dossier.

Lees onze tips tegen phishing

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

26 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/09/2021

Nadat ik mijn abonnement van Test Aankoop via email had opgezegd kreeg ik een dag of twee later een email van XPendy met de melding dat ik nog klik 1 verwijderd was van mijn opzegging. Ik klik op de voorgestelde knop en merk dan pas dat hiervoor een bedrag van 29,92 € via bestendige opdracht van mijn rekening zal gaan zogezegd voor het versturen van een aangetekende zending om het lidmaatschap op te zeggen.
7 minuten later stuur ik een email naar Xpendy waarin ik stel dat ik mij beroep op mijn recht om binnen de veertien dagen mijn 'aankoop' te annuleren.
Er volgde toen heel wat heen en weer gediscussieer maar ik heb voet bij stuk gehouden. Het is pas toen ik schreef dat ik dit ging voorleggen aan Test Aankoop dat ik een mail kreeg waarin Xpendy stelde, ik citeer:

'Ik heb de bestelling geannuleerd. De automatische incasso is al verstuurd naar de bank, als deze wordt afgeschreven adviseren we je contact op te nemen met de bank zodat zij de betaling kunnen storneren. Dit kan tevens ook via de bankieren app van de bank.'

Hoe kan zo een malafide firma zomaar geld van mijn rekening halen zonder mijn toestemming? Wie heeft en hoe werd mijn rekeningnummer doorgegeven aan Xpendy? Wat is de link tussen Xpendy en Test Aankoop?

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/09/2021

Ik was begin dit jaar slachtoffer van phishing en verloor een (relatief klein?) bedrag van 1400€. Ik deed hiervoor aangifte bij de politie en melding bij mijn bank (Argenta). De politie was zeer behulpzaam en mijn bank verstrekte zoveel mogelijk gegevens over de transfers die op mijn rekeningen waren gebeurd om het dossier van de politie te vervolledigen doch verschillende maanden later kreeg ik een bericht van de politie dat zij me niet konden helpen en het dossier werd afgesloten.
Toen heb ik ook mijn bank aangeschreven om alsnog van hen het bedrag teruggestort te krijgen (gezien zij daar blijkbaar toe verplicht zijn zoals ik las in een artikel van budget & recht) maar onlangs kreeg ik een bericht van de bank dat het financieel verlies - zoals ik tussen de regels kon lezen - louter en alleen aan mezelf te wijten was en ik daardoor niet kon rekenen op enige of volledige compensatie van het verlies.
Is dit zo of is er toch nog een middel om dit geld terug te krijgen?

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/08/2021

Ik dacht dat het mij niet kon overkomen. Maar toch ik ben bij mij thuis "gephishd". Ik heb hiervan aangifte gedaan bij de Politie. Ik heb een telefoonnummer van de
dader en er zijn beelden van de dader. In feite zijn er dus elementen in handen van de Politie om de dader te kunnen opsporen. Ik ben eens benieuwd. In mijn geval moet de politie niet afkomen met de gekende uitleg dat ze weinig aan phishing kunnen doen.

PS En ondertussen doet die phisher rustig verder want ik zie dat hij nog actief is op de internetsite. Dus een goede raad aan iedereen vertrouw niemand als het over betalingen, geld, bankkaarten gaat. Tenzij jezelf.

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/08/2021
, Gereageerd:

De beelden die de politie heeft zijn zeer waarschijnlijk van een geldezel. Dat is een kleine garnaal, de politie kan die wel aanhouden maar in ons gerechtelijk systeem komt die daar mee weg. Dat is een gevolg van politieke keuzes in de voorbije 30 jaar.

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/08/2021
, Gereageerd:

Dag Marc, wat jammer dat je dit meemaakte. Stuur in elk geval ook je verdachte berichten door naar verdacht@safeonweb.be alvorens ze te verwijderen. Het Centrum voor Cybersecurity België zal de links controleren en malafide exemplaren blokkeren. Meer info vind je nog hier: https://www.test-aankoop.be/hightech/internet/nieuws/phishing ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

25/07/2021

het is niet gemakkelijk om een oplossing te vinden

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/07/2021
, Gereageerd:

Inderdaad, het beste is om niet in te gaan op dergelijke zaken en ze zoveel mogelijk doorgeven via verdacht@safeonweb.be . Uiteraard mag je ze steeds aan ons doorgeven ook zodat we de consumenten kunnen blijven waarschuwen voor nieuwe vormen van oplichting. ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/08/2021
, Gereageerd:

Dat doorsturen naar "safeonweb" lijkt mij toch ook maar bezigheidsterapie. Ik ben er al enige tijd mee gestopt. Want op mijn vraag welke phishers er nu ,na al die honderden mails die ze ontvangen hebben, al opgespoord en berecht zijn moesten ze mij het antwoord schuldig blijven. (Maar je krijgt wel altijd een vriendelijk computer-standaardantwoord ....)

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/07/2021

Bij fortis ben ik gered omdat het beveiligingssysteem werkte .Omdat zo 'n hoge overschrijving niet paste in mijn profiel is het geblokkeerd .Weet niet of dat ook gebeurd met meerder kleinere overschrijvingen achter elkaar.Mensen zijn soms kwaad als zoiets ook soms gebeurd ook als zijzelf die overschrijving doen ,maar ik was zéér blij .....

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/07/2021
, Gereageerd:

Hallo Ivan, bedankt om dit met ons te delen, gelukkig is dit voor jou goed uitgedraaid. Lees via volgende link hoe banken reageren ivm de phishing- problematiek en hoe zijn hun verantwoordelijkheid zien: https://www.test-aankoop.be/hightech/internet/nieuws/banken-maatregelen-phishing ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/07/2021

Ik vind dat de banken hier schromelijk tekort schieten. Je betaalt om je geld veilig te parkeren , zodoende dienen zij je beter te beschermen. Ik heb juist die maatregelen tegen phishing gelezen en die zouden de banken beter toepassen. Bovendien zijn ze veroordeeld in de rechtbank en toch blijven ze procederen om hun verantwoordelijkheid te ontlopen. Hebben wij in 2008 daarom bijgedragen om de banken te redden? En in de periode van "corona" nu, kan je ze zelfs niet meer persoonlijk contacteren; het gebeurt op afspraken die zij maken, soms na dagen wachten.
Een echt waterdicht systeem zal er wellicht nooit van komen, maar een beter bescherming is noodzakelijk.
Ik hoop dat consumentenorganisaties overal te lande hiertegen actie ondernemen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/07/2021
, Gereageerd:

Dag Erik, in het kader van de strijd tegen phishing hebben wij contact opgenomen met verschillende Belgische banken om na te gaan welke maatregelen zij hebben genomen om de consument te beschermen. Helaas lijken de banken niet geneigd ons concrete antwoorden te geven. We wilden weten welke acties de banken van plan waren te ondernemen om phishing tegen te gaan. Ontdek in onze laatste video wie reageerden op onze verzoeken via deze link: https://www.test-aankoop.be/hightech/internet/nieuws/banken-maatregelen-phishing ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/07/2021

ik heb nog over laatst gezien geweest met mij prepaycard bij KBC van 50€, heb klacht ingebracht maar ze willen mij niet terugbetalen

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/07/2021
, Gereageerd:

Hallo Charly, had je dan een klacht ingediend via onze klachtenbox ajb?  Anders kan je dit nog gerust doen: https://www.test-aankoop.be/klagen Als abonnee kan je dan in stap 4 op de link klikken om de hulp in te roepen van onze advocaten. ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/07/2021

ik heb het 2 x door de bank voorgehad BELFIUS en heb de 1ste keer alles terug gekregen van fishing nu de 2 keer de helft ik denk dat de bank doorlaat zonder de klant te vragen moet meer beveiliging op komen....hoe ???? ben nog steeds bezig voor DE oplossing....grtjs ik ben jullie klant B.M

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/07/2021
, Gereageerd:

Dag Martine, recent hebben we kennisgenomen van twee vonnissen die in eerste aanleg zijn uitgesproken en KBC Bank hebben veroordeeld tot een terugbetaling aan klanten die het slachtoffer werden van phishing. Deze vonnissen, die in hoger beroep moeten worden bevestigd, kunnen hieromtrent een belangrijk precedent scheppen. En deze jurisprudentie is des te belangrijker omdat het aantal phishingzaken tussen 2019 en 2020 explosief is gestegen, o.a. door de lockdown en de vele online aankopen die deze met zich meebracht.

Hoewel banken vooral de boodschap brengen dat phishing nog steeds kan worden vermeden, zijn wij van mening dat dit niet langer correct is. De gevallen die bij de organisatie worden gemeld, zijn immers steeds minder te verklaren door de goedgelovigheid van de consument. Fraudetechnieken worden steeds geraffineerder en moeilijker op te sporen, zelfs voor een redelijk voorzichtige consument.

Intussen kan je je uiteraard proberen te wapenen tegen dergelijke praktijken. Op onze site vind je alvast een heleboel tips die je kan toepassen: https://www.test-aankoop.be/hightech/internet/nieuws/phishing 

Aarzel ook niet om via onze klachtenbox een klacht in te dienen via https://www.test-aankoop.be/klagen  of bel even naar de juridische dienst op het nummer 025423434 voor een advies van onze advocaten. ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/04/2021

Goede avond,
ik heb een simpel criterium om een programma te downloaden of te gebruiken.
Is de firma telefonisch te bereiken(dus dat je zelf ze kan telefoneren en niet dat je een mail stuurt zodat zij jou kunnen contacteren) en hebben ze een adres dat te verifiëren is.
Indien niet , dan NO WAY !
Het mag nu nog zo zijn dat b.v. Facebook miljarden gebruikers heeft, als je ze niet kan telefoneren hoeft het voor mij niet. Iedereen heeft andere communicatiemiddelen zat.
Tenslotte : Vraag aan test aankoop, hoe contacteren jullie Facebook?
Mvg

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/04/2021
, Gereageerd:

Hoi Kurilius, als je een klacht bij hen wil indienen kan je dit gerust doen via onze klachtenbox, hun emailadres zit erin. Ik geef je even de link ernaartoe mee: https://www.test-aankoop.be/klagen  Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

31/03/2021

Dat banken klanten pushen om steeds meer digitaal te doen is correct, echter dat het zelf voor de voorzichtige consument moeilijk is om fraude te herkennen, dat is niet juist. Twee keer nadenken voor je iets doet. Iets betalen, dat doe je niet vanuit een link. Dat doe je via je bank app. Zo moeilijk is dat niet.

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/04/2021
, Gereageerd:

Klopt, Jeffrey, een wakkere consument dient zeker en vast het hoofd erbij te houden, vooral nu er steeds meer aankopen via internet gebeuren. We raden in ieder geval aan om verdachte mails en screenshots van verdachte sms’jes door te sturen naar je bank en naar verdacht@safeonweb.be. Het Centrum voor Cybersecurity België zal de links controleren en malafide exemplaren blokkeren. ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/04/2021
, Gereageerd:

Dag An, de site safeonweb.be bevat zeker en vast interessante tips. Helaas zie je op dit moment in FireFox 87.0 een ! in het slotje omdat ze mixed content gebruiken. Voor info zie developer.mozilla.org/.../Mixed_content
Misschien kunnen jullie eens aandringen dat ze dit aanpassen en het goede voorbeeld geven. Het is niet eenvoudig voor de gemiddelde gebruiker om te beoordelen of zo een slotje met ! nu ok is of niet. Grts

Meld je aan om toegang te krijgen.

31/03/2021

Vandaag ook mail van itsme. Probleem is dat je uiteindelijk niet meer weet of een mail al dan niet van de bank komt. Telkens telefonisch navragen ????
Beter zou zijn dat banken gewoon geen mails meer sturen. Alleen nog via post en/of via hun eigen platform. Hoogstens nog een uitnodiging om in te loggen via internet om bericht te lezen, Als er dan nog iets fout loopt zijn ze duidelijker mee verantwoordelijk. Nu zeggen ze alleen maar dat je het mailbericht (of haar bijlagen) maar niet had moeten openen. Straks doen die paljassen het nog onder het mom van test-aankoop .....Kunnen al die geleerde koppen dat nu echt niet tegen voorkomen ???

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/03/2021

elke Belg is verplicht een bankrekening te hebben waarop zijn inkomen gestort wordt ; belangrijke betalingen (boven de 3000 euro) moeten via de bank gebeuren met opgave van de reden van betaling ; klanten van een bank kunnen m.a.w. niet kiezen. dit is de situatie vandaag.
maar de bank kan niet garanderen dat een transactie veilig verloopt . banken en regeringen zouden wereldwijd moeten eisen dat eender wie iets op het internet wil posten eerst onomstotelijk zijn identiteit en verblijfplaats moet kenbaar maken zodat die steeds kan gedetecteerd worden in geval van fraude of vermoeden ervan. zolang dit niet zo is , moet men de mogelijkheid laten alles cash te betalen en cash betaald te worden. eerst orde op zaken stellen ,pas dan kan terug worden overgegaan op verplicht digitalisering van bankzaken . landen die weigeren mee te werken komen op een zwarte lijst waarmee men geen handel kan drijven !

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/03/2021

wel vandaag email gekregen van itsme , nu beginnen ze al via deze weg aan onze gegevens te komen , en ja jullie mogen de email zien , wil hem met plezier doormailen @ test-aankoop

Community

Communicatie & multimedia

community

Gerelateerde discussies