Dossier

Vermijd deze fouten bij het online shoppen

26 oktober 2020
online shoppen

Een interessant aanbod gespot op een webshop? Alvorens je de deal van je leven denkt te doen, willen we je wijzen op acht fouten die onlineshoppers geregeld maken.

In slechts een paar klikken kun je producten bestellen op het internet, maar ... haast en spoed is zelden goed. Van het klikken op malafide links tot het gebruiken van een onveilige betaalmethode: acht vergissingen die je maar beter niet begaat.

1. Klikken zonder nadenken

Meteen klikken op een oogverblindend aanbod in een advertentie of e-mail is een fout die regelmatig wordt begaan. We kunnen het niet genoeg herhalen: een aanbieding die te mooi lijkt om waar te zijn, is dat vaak ook. De link in de e-mail of advertentie kan bijvoorbeeld naar een valse webpagina leiden die werd opgezet door cybercriminelen. Vul je daar je persoonlijke of betaalgegevens in, dan kunnen ze die misbruiken om bijvoorbeeld je identiteit te stelen of je bankrekening te plunderen. Lees meer over deze misleidende praktijk in ons dossier over phishing.

Naar de tips tegen phishing

2. Blind vertrouwen op positieve reviews

Een product krijgt 5 sterren, dus het moet wel goed zijn? Niet zo snel. Misschien werd het slechts beoordeeld door één persoon, of zitten er een pak valse beoordelingen tussen. Het loont dus de moeite om niet alleen naar de sterren te kijken, maar de reviews ook echt te lezen. Overdreven positieve commentaren, beoordelingen die meer op reclame lijken of veel posts op eenzelfde datum kunnen tekenen aan de wand zijn.

Gebruik ook onze koopwijzers voor onafhankelijk en gedetailleerd advies over duizenden geteste producten.

Naar onze koopwijzers

3. Bestellen zonder de voorwaarden te lezen

Het is geen goed idee om meteen tot betaling over te gaan, zonder het totale kostenplaatje te kennen (bijvoorbeeld verzendkosten), de retour- en garantievoorwaarden te hebben gelezen enzovoort. Kijk dus altijd de voorwaarden op de webshop na alvorens iets te bestellen. De Webshop Check van het Europees Centrum voor de Consument vertelt je waarop je allemaal moet letten.

Ga ook altijd na of de webshop wel betrouwbaar is en of er een echte onderneming achter zit. Alvorens een bestelling te plaatsen kun je onze evaluatie van webshops raadplegen. Onze juridische experts analyseerden 179 webshops op onder meer productinformatie, wettelijke informatie, aankoopproces en levering en dienst na verkoop. Waar mogelijk werd ook de tevredenheidsscore van onze leden in rekening gebracht. 

Vergelijk webshops

4. Intekenen op een "gratis" proefpakket

Krijg je een pop-upadvertentie te zien of een aanbod op sociale media voor een (bijna) gratis proefpakket? Wees op je hoede. Vaak vragen ze in eerste instantie enkel de verzendkosten te betalen met je kredietkaart. Later blijkt dat je vastzit aan een duur abonnement en krijg je dus ongewenst vervolgzendingen.

Lees altijd de algemene voorwaarden na, controleer wie de verkoper is en waar hij is gevestigd alvorens op zo’n aanbod in te gaan. Meer informatie rond deze praktijk lees je op de website van het Europees Centrum voor de Consument.

5. Online shoppen via een openbaar wifinetwerk

Een openbaar wifinetwerk is vaak onbeveiligd en makkelijk te infiltreren door hackers. Plaats dus nooit online een bestelling wanneer je bent verbonden via openbare wifi. Niet thuis en bang een koopje op het internet te mislopen? Surf dan via mobiele data (3G of 4G) op je smartphone, gebruik je smartphone als hotspot voor je laptop of tablet, of gebruik een VPN-dienst zodat je internetverkeer niet onderschept kan worden.

Vergelijk VPN-diensten

6. Betalen op een onbeveiligde webpagina

Een betaling uitvoeren op een niet beveiligde webpagina is een risicovolle operatie: mensen met slechte bedoelingen kunnen je betaalgegevens gemakkelijk onderscheppen.

Koop dus enkel op websites met een beveiligde verbinding (te herkennen aan het hangslot in de adresbalk, gevolgd door https). Dit wijst erop dat de (betaal)informatie die je invoert veilig wordt doorgestuurd naar de eigenaar van de site en dat niemand anders de informatie kan onderscheppen.

Maar vergis je niet: dit is geen garantie dat de partij naar wie je het geld overmaakt ook zelf betrouwbaar is.

7. Persoonlijke gegevens laten opslaan door een webshop

Je kaart- of andere persoonlijke gegevens laten opslaan door een webshop lijkt misschien handig, maar je kan niet controleren of dit op een veilige manier gebeurt. Databases van webshops zijn het favoriete doelwit van hackers, want ze vinden er makkelijk gegevens van kredietkaarten.

Wat je wel kunt doen, is een wachtwoordmanager gebruiken. Dat is een programma dat je logins voor jou beheert en veilig bewaart. We kunnen jou helpen de beste wachtwoordkluis te kiezen.

Vergelijk wachtwoordmanagers

8. Geen veilige betaalmethode gebruiken

Je geld overmaken via bijvoorbeeld Western Union, niets mis mee? Opgelet! Voornamelijk oplichters gebruiken dergelijke diensten.

Betaal je aankopen met kredietkaart, dan ben je beter beschermd bij problemen en kan je een terugbetaling vragen. Beveiligde betaalgateways zoals PayPal zijn ook een optie.

Meer tips om veilig online te betalen en je te beschermen tegen fraude online vind je op Cybersimpel.be.

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

11 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/08/2021

Beste, ik stel mij de vraag of testaankoop het OK vindt dat dit met terugwerkende kracht werkt? Ik heb een aankoop gedaan in maart 21, de levering vond plaats in Juli 21. Ik werd geconfronteerd met de extra kosten, terwijl er in maart nog geen sprake van was. Ik vind dit niet ethisch…. . Bedankt voor uw antwoord .

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/08/2021
, Gereageerd:

Hallo Karine, als je vanaf 1 juli een kleine aankoop doet in een webshop die buiten de Europese Unie ligt, moet je btw betalen. Voordien was dat niet het geval. Lag de waarde van het product onder de € 22, dan werd er geen btw aangerekend. Maar kleine aankopen buiten de EU worden vanaf 1 juli gelijkgesteld met alle andere aankopen, waarvoor je al btw moest betalen. Als je je hierin herkent en dit onterecht werd aangerekend, twijfel dan niet om een klacht in te dienen bij betrokken bedrijf via onze Klachtenbox: https://www.test-aankoop.be/klagen  of bel ons even op het rechtstreeks nummer 025423434 voor meer info. ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

11/08/2021

Onlangs een minder leuke ervaring gehad. Had een prijs gewonnen op een streaming platform. De prijs was dus een cadeau met de waarde van 10 USD.. Bpost rekent maar even 15 euro 'administratie kosten' aan en een taks van 5,94 euro (wat ik nog ok vind) ..moest maar even 20,94 euro betalen op een cadeau wat ik nog niet eens gekocht had.. eerlijk gezegd die administratie kosten zijn wel wat overdreven..alle buitenlandse pakketten passeren langs customs dus waarom nu ineens 15 euro admin kosten aanrekenen

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/06/2021

Beste, ik kocht vorige maand een cosplay masker van een kunstenaar op Etsy uit Rusland. Ik betaalde hier 74$ voor. Nu een goeie 3 weken later krijg ik een brief van Bpost dat ik €198 aan invoerrechten moet betalen voor 30/06. Het pakje kan nog geen 400gr wegen volgens mij en de prijs 74$. Ben ik nu gek of is dit een krankzinnig hoog bedrag?

Meld je aan om toegang te krijgen.

11/08/2021
, Gereageerd:

Lijkt vooral aan Bpost te liggen. Heb ook een pakket gehad via hen met een mooi prijsje..en ook een van de US via een andere postverdeling service en moest toen niets betalen. Beide pakketten waren na 1 juli verzonden. Taks op zich ok, maar die administratie kosten...denk dat we al genoeg belasting betalen

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/05/2021

Wat met de zendingen die als geschenk verstuurd worden na 1 juli? Genieten deze nog steeds een BTW vrijstelling wanneer de waarde lager is dan 45 euro?

Meld je aan om toegang te krijgen.

31/05/2021
, Gereageerd:

Dag Deborah, voor zover onze experten kunnen zien blijft de BTW-vrijstelling gelden als het gaat om een geschenk van de ene particulier aan de andere onder de 45 euro; Het moet dan natuurlijk wel duidelijk zijn dat het een zending is van een particulier naar een particulier. Als men een bestelling plaatst in Azië en men geeft de contactgegevens op van de bestemmeling om hem te verrassen is er nog steeds een handelstransactie en dus geen vrijstelling. ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/05/2021

Heb zoals iedereen een brief van Bpost gekregen. Maar sta versteld van de inhoud waarin staat "Ook U kocht onlangs verschillende keren iets in een webshop buiten de EU". Dit klopt want ik heb verschillende zaken in Amerika, Schotland en China gekocht. Maar welk recht heeft Bpost om bij te houden waar in mijn aankopen doe? Zij moeten enkel zorgen dat het correct geleverd wordt en dat kunnen ze in 9 van de 10 gevallen zelfs niet. Men zou Bpost beter eens volledig doorlichten en daar een grondige GDPR analyse doen en de levertermijnen nakijken, want je betaald er wel voor.

Meld je aan om toegang te krijgen.

11/05/2021
, Gereageerd:

Beste Jean Pierre, op deze manier word je in elk geval verwittigd door Bpost dat je tot tweemaal toe riskeert te betalen voor aankopen buiten de EU, aan BTW en invoerrechten. Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/05/2021

Vallen de Engelse websites voortaan ook onder deze regels ?

Meld je aan om toegang te krijgen.

11/05/2021
, Gereageerd:

Hallo Peter, sinds Brexit zijn de regels enigszins veranderd. Meer info hierover vind je in ons dossier via deze link: https://www.test-aankoop.be/familie-prive/reizen/dossier/brexit/onlineaankopen ^An