Dossier

Vermijd deze fouten bij het online shoppen

23 november 2018
online shoppen

23 november 2018
Vanaf deze vrijdag, 23 november, tot en met maandag bieden webshops, in het kader van Black Friday en Cyber Monday, aantrekkelijke kortingen aan. Alvorens je de deal van je leven denkt te doen, willen we je wijzen op 8 fouten die online shoppers geregeld maken.

De vier dagen durende koopjesperiode begint op Black Friday (23 november) en eindigt op Cyber Monday (26 november). Die laatste promotiedag geldt uitsluitend voor onlineaankopen. Hét koopje gespot op een webshop? Bezondig je niet aan één van deze veel gemaakte fouten:

1. Klikken zonder nadenken

Meteen klikken op een oogverblindend aanbod in een advertentie of e-mail is een fout die regelmatig wordt begaan. We kunnen het niet genoeg herhalen: een aanbieding die te mooi lijkt om waar te zijn, is dat ook vaak. De link in de e-mail of advertentie kan bv. naar een valse webpagina leiden die werd opgezet door cybercriminelen. Vul je daar je persoonlijke of betaalgegevens in, dan kunnen ze die misbruiken om bv. je identiteit te stelen of je bankrekening te plunderen.

Kijk ook zeker uit voor apps die nu plots opduiken rond Black Friday of Cyber Monday en afkomstig lijken van bekende merken. Onderzoekers hebben onlangs meer dan 6 000 valse apps ontdekt die uit zijn op login- en betaalgegevens van hun slachtoffers. Download enkel apps vanaf de officiële stores!

Check daarnaast altijd of er achter een webshop een echte onderneming schuilgaat (lees onze tips om een valse webshop te herkennen) én of hij geen namaak verkoopt. Het Europees Centrum voor de Consument geeft meer info hieromtrent. 

2. Blind vertrouwen op positieve reviews

Een product krijgt 5 sterren, dus het moet wel goed zijn? Niet zo snel. Misschien werd het slechts beoordeeld door één persoon, of zitten er een pak valse beoordelingen tussen. Het loont dus de moeite om niet alleen naar de sterren te kijken, maar de reviews ook echt te lezen. Overdreven positieve commentaren, beoordelingen die meer op reclame lijken of veel posts op eenzelfde datum kunnen tekenen aan de wand zijn. Meer tips om een valse review te ontmaskeren lees je in ons artikel “Opgelet, valse review” in Test Connect 19 van november/december 2018.

Gebruik ook onze koopwijzers voor onafhankelijk en gedetailleerd advies over duizenden geteste producten.

Naar onze koopwijzers

3. Bestellen zonder de voorwaarden te lezen
Het is geen goed idee om meteen tot betaling over te gaan, zonder het totale kostenplaatje te kennen (bv. verzendkosten), de retour- en garantievoorwaarden te hebben gelezen enz. Kijk altijd de voorwaarden op de webshop na alvorens iets te bestellen.
4. Intekenen op een "gratis" proefpakket

Krijg je een pop-upadvertentie te zien of een aanbod op sociale media voor een (bijna) gratis proefpakket? Wees op je hoede. Vaak vragen ze in eerste instantie enkel de verzendkosten te betalen met je kredietkaart. Later blijkt dat je vastzit aan een duur abonnement en krijg je dus ongewenst vervolgzendingen.

Lees altijd de algemene voorwaarden na, controleer wie de verkoper is en waar hij is gevestigd alvorens op zo’n aanbod in te gaan. Meer info rond deze praktijk lees je op de website van het Europees Centrum voor de Consument.

5. Online shoppen via een openbaar wifinetwerk
Een openbaar wifinetwerk is vaak onbeveiligd. Plaats dus nooit een online bestelling wanneer je bent verbonden via openbare wifi. Niet thuis en bang een online koopje te mislopen? Surf dan via mobiele data (3G of 4G) op je smartphone, of gebruik je smartphone als hotspot voor je laptop of tablet.
6. Betalen op een onbeveiligde webpagina

Een betaling uitvoeren op een niet beveiligde webpagina is een risicovolle operatie: mensen met slechte bedoelingen kunnen je betaalgegevens gemakkelijk onderscheppen.

Koop dus enkel op websites met een beveiligde verbinding (te herkennen aan het hangslot in de adresbalk, gevolgd door https). Dit wijst erop dat de (betaal)informatie die je invoert veilig wordt doorgestuurd naar de eigenaar van de site en dat niemand anders de informatie kan onderscheppen.

Maar vergis je niet: dit is geen garantie dat de partij naar wie je het geld overmaakt ook zelf betrouwbaar is.

7. Persoonlijke gegevens laten opslaan door een webshop

Je kaart- of andere persoonlijke gegevens laten opslaan door een webshop lijkt misschien handig, maar je kan niet controleren of dit op een veilige manier gebeurt. Databases van webshops zijn het favoriete doelwit van hackers, want ze vinden er makkelijk gegevens van kredietkaarten.

Dat niet alle webshops over een waterdichte beveiliging beschikken, bleek nog uit ons recent onderzoek van 100 webshops.

8. Geen veilige betaalmethode gebruiken

Je geld overmaken via bv. Western Union, niets mis mee? Opgelet! Voornamelijk oplichters gebruiken dergelijke diensten.

Betaal je aankopen met kredietkaart, dan ben je beter beschermd bij problemen en kan je een terugbetaling vragen. Beveiligde betaalgateways zoals PayPal zijn ook een optie.

Meer tips om veilig online te betalen en je te beschermen tegen fraude online vind je op Cybersimpel.be.

Meer tips

Meer lezen? In ons dossier over Black Friday geven we je tips om de juiste deals te kunnen doen.

Naar onze vijf tips voor Black Friday