Nieuws

10 tips voor de beste Black Friday-koopjes

Bij grote promoties zijn impulsaankopen, minderwaardige producten of valse kortingen nooit ver weg. Onze 10 tips om beter voorbereid op koopjesjacht te gaan.

16 november 2021

1. Maak een verlanglijstje

Veel webshops zullen tijdens Black Friday overspoeld worden met deals voor zaken die je niet eens wilt. Maak dus tijdig je lijstje zodat je in de gaten kan houden of een van je favorieten in promotie is.

Op webshops, maar ook op onze website en in onze app Test Aankoop Digitaal (gratis te downloaden in de Google Play en App Store) kun je een lijstje van je favoriete producten bewaren. Je klikt dan op   naast het product in de koopwijzer. Je lijstje raadplegen kan via ‘Mijn persoonlijke ruimte’. Op onze website klik je op > Mijn producten en diensten > Mijn favoriete producten. In de app op Mijn Test Aankoop > Mijn favoriete producten.

2. Schrijf je in op nieuwsbrieven

Veel aanbieders kondigen promoties aan in hun nieuwsbrieven. Schrijf je dus op voorhand in voor het nieuws van de winkels die je in de gaten wenst te houden. Wil je na die periode geen e-mails meer ontvangen, dan kun je beter een apart e-mailadres aanmaken dat je enkel voor nieuwsbrieven gebruikt.

Volg je favoriete merken of webshops ook via sociale media, zoals Facebook, Instagram of Twitter. Zo ben je meteen op de hoogte als ze via die kanalen een deal aankondigen.

3. Kijk naar de prijs, niet naar de 'besparing'

Ga er niet van uit dat een deal de moeite waard is, alleen omdat de promotie beweert dat het om een grote besparing gaat. Onze prijsexperts stelden al vaker vast dat advertenties vaak de korting overdrijven die je daadwerkelijk krijgt. Trap dus niet in claims als "was € 100, nu € 50" of "mega korting van 70 %".

Kijk naar de oorspronkelijke prijs en check de prijsevolutie van een product. Voor de meeste hightech- en huishoudtoestellen in onze koopwijzers kun je de prijsevolutie eenvoudig nagaan. Of gebruik onze tools om te checken of een deal wel echt de moeite waard is.

Vind de beste deals

 

4. Staar je niet blind op het merk

Of je nu shopt tijdens Black Friday of erbuiten, het is nooit een goed idee om een product louter te kiezen op basis van zijn merk. In onze tests gaan ook producten van gereputeerde merken wel eens de mist in. Vergelijk altijd op basis van verschillende criteria voordat je een product aankoopt.

Val daarnaast ook niet te snel voor heel goedkope of onbekende merken. Niet elk onbekend merk is per definitie slecht, maar er is een reden waarom sommige merken enkel opduiken tijdens promotieperiodes. Raadpleeg onze koopwijzers om kwalitatieve producten te vinden.

Naar onze koopwijzers

5. Kijk verder dan gebruikersreviews

Een aanbieding krijgt 5 sterren op de webshop, dus het product moet wel goed zijn? Niet zo snel. Misschien werd het slechts beoordeeld door één persoon, of zitten er een pak valse beoordelingen tussen.

Het loont de moeite om niet alleen naar de eindscore te kijken, maar de reviews ook echt te lezen. Overdreven positieve commentaren, beoordelingen die meer op reclame lijken of veel posts op eenzelfde datum kunnen tekenen aan de wand zijn.

6. Check de voorwaarden

Kijk altijd het totale kostenplaatje na, zoals de verzendkosten, en check onder meer de algemene verkoops-, retour- en garantievoorwaarden. Niet zeker of de verkoper betrouwbaar is? Ga het na met behulp van onze evaluatie van 191 webshops. Ook de Webshop Check van het Europees Centrum voor de Consument kan dienen als hulpmiddel.

Weet tot slot dat sommige websites, zoals Bol.com, Fnac of Zalando, een mix zijn van een eigen webshop en een verkoopplatform. Let dan goed op of er geen andere verkoper vermeld staat dan die van de webshop die je bezoekt. Als je bij een externe verkoper koopt, moet je rekening houden met zowel de algemene voorwaarden van het platform geldig in het geval van een aankoop bij een andere verkoper, als met de algemene voorwaarden van de verkoper zelf.

Vergelijk webshops

7. Let op met niet-Europese webshops

Je doet je aankopen online best op Belgische websites of websites uit de EU. Dat is niet alleen veiliger op het vlak van garantie en klantendienst. Koop je iets op een website buiten de EU, dan moet je nog btw betalen, en mogelijk ook bijkomende taksen, douanerechten en invoerrechten. Deze moeten meestal betaald worden aan de transporteur die je pakketje levert. Sinds de Brexit geldt dit ook voor pakjes uit het VK.

8. Kijk uit voor valse kortingen 

Een prijs kunstmatig optrekken om er dan meteen een korting op toe te passen mag niet en zo’n nepaanbieding is verboden prijsmisleiding. De wet bepaalt dat de aankondiging van een prijsvermindering effectief moet zijn en niet mag misleiden. Dat wil zeggen dat er echt een prijsvermindering moet zijn en ze moet worden toegepast op een prijs die voorheen gedurende enige tijd werd toegepast. Hoelang precies is niet wettelijk geregeld. Wettelijk is ook bepaald dat het aan de verkoper is om te bewijzen dat de prijsvermindering correct was. Maar als jij dit kan aantonen, hou die bewijzen dan zeker bij.

Wel zijn de prijzen in België vrij en kan er dus alleen sprake zijn van een misleidende handelspraktijk als het product gedurende korte tijd en net voor de promotie werd opgetrokken om dan weer te dalen naar het normale niveau, de zogezegde promotieprijs. In zo’n geval raden wij je aan een klacht in te dienen via het meldpunt van de economische inspectie.

9. Hoed je voor phishing

Is een aanbieding te mooi om waar te zijn, kijk dan extra uit je doppen. De link in een Black Friday-advertentie of -mail kan bijvoorbeeld naar een valse webpagina leiden die werd opgezet door cybercriminelen. Vul je daar je persoonlijke gegevens of betaalinformatie in, dan kunnen ze die misbruiken om bijvoorbeeld je identiteit te stelen of je bankrekening te plunderen. Let onder meer op het adres van de afzender en check waar de URL in de mail of advertentie echt naartoe gaat.

Raadpleeg ook onze tips tegen phishing in ons onlinedossier.

Alle tips tegen phishing

10. Controleer je bestelling

Ook na je aankoop, blijf je best op je hoede. De verkoper moet ervoor zorgen dat wat je besteld had ook wordt geleverd. Wanneer het geleverde product niet overeenkomt met wat je had besteld of beschadigd blijkt, dan gaat de verkoper in de fout. Het is wel aan jou om na te kijken of het goed conform is, en wel op het ogenblik dat het wordt geleverd of kort erna. Je moet dus onmiddellijk reageren: wanneer je het onmiddellijk opmerkt, weiger het pakje meteen en stuur het weer mee terug. Merk je het pas als je de verpakking verwijdert, neem dan meteen contact op met de verkoper via de website of e-mail. Blijft een reactie uit, stuur dan een aangetekende brief.

Hou steeds alle mogelijke bewijzen bij, zoals foto’s van de afwijkingen ten opzichte van wat is besteld zodat je desgevallend één en ander kan aantonen. In ieder geval heb je dan de keuze: je kan eisen dat de bestelling je alsnog wordt geleverd of om terugbetaling vragen. Meer tips voor je onlineaankopen lees je in ons dossier.

Meer tips, expertadvies en de beste deals op ons Black Friday-platform

Op zoek naar de beste deals, meer tips of expertadvies tijdens de Black Friday-periode? Je vindt het allemaal op ons speciale Black Friday-platform.

Vind de beste Black Friday-deals