Persbericht

Apple onder vuur voor geplande veroudering

03 juli 2020

03 juli 2020

Euroconsumers, een groep van vijf consumentenorganisaties,waaronder ook Test Aankoop, heeft een schrijven gericht aan Apple met het verzoek om een einde te maken aan de praktijk van geplande veroudering en vraagt om consumenten schadeloos te stellen ten belope van 60 euro per persoon.  De consumentenorganisatie herinnert eraan dat deze praktijk niet alleen oneerlijk is ten aanzien van de consument maar ook onverantwoord ten overstaan van het milieu.  Een aanklacht die vanzelfsprekend wordt gesteund door Test Aankoop dat blijft strijden voor de consumentenrechten in het kader van geplande veroudering, meer bepaald via haar campagne Te Rap Kapot.

Meer info op www.terapkapot.be

 

Oneerlijke en onverantwoorde praktijken

Dit formeel verzoek volgt op een eerste schrijven aan Apple op 11 juni 2020 waarin het bedrijf werd verzocht een einde te maken aan de geplande veroudering van haar iPhones en Europese consumenten te compenseren na de aankondiging in de Verenigde Staten van een schikking ter waarde van 310 miljoen dollar.

Op 16 juni jl. kondigde de Europese Commissie overigens aan dat zij twee onderzoeken zou starten naar de diensten van Apple om na te gaan of zij haar concurrenten via de Apple Store en haar mobiele betaaldienst, Apple Pay, oneerlijk behandelt. Dit besluit komt er nauwelijks twee weken nadat de Italiaanse administratieve rechtbank van Lazio de boete van 10 miljoen euro die in oktober 2019 aan Apple werd opgelegd voor problemen met de prestaties van de iPhone in verband met het IOS-besturingssysteem, heeft bevestigd.

De Italiaanse mededingingsautoriteit heeft immers vastgesteld dat Apple de consumenten onrechtmatig heeft beïnvloed door erop aan te dringen updates op hun iPhone te installeren, zonder duidelijke informatie te geven over de gevolgen van deze updates. Als gevolg daarvan zien consumenten de functionele kenmerken van hun smartphone veranderen, waardoor de prestaties aanzienlijk slechter worden en de levensduur kunstmatig wordt verkort. Apple besliste vervolgens het productvervangingsproces bewust te versnellen door nieuwe iPhone-modellen of nieuwe batterijen te introduceren (Trade-in). Op deze manier beïnvloedde Apple het consumentengedrag aanzienlijk om een oneerlijke winst te maken. Praktijken die totaal onrechtmatig zijn ten aanzien van de consument en bovendien onverantwoord vanuit milieu-oogpunt.

 

Te Rap Kapot

Test Aankoop, dat deze aanpak met name ondersteunt met haar campagne Te rap kapot, nodigt de consument uit om eventuele problemen op dit gebied te melden op haar website www.terapkapot.be, een meldpunt dat in 2016 werd opgericht om producten die te snel verouderen op te sporen. Ondertussen werden reeds 9000 producten geregistreerd op het meldpunt dat overigens sinds enkele maanden financiële steun geniet van de Europese Commissie via het PROMPT-project. Verschillende andere Europese landen hebben ondertussen ook hun contactpunt gelanceerd naar het door Test Aankoop ontwikkelde model.

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een e-mail te sturen.