Nieuws

Het verborgen gezicht van smartphone-apps

24 april 2014
het verborgen gezicht

24 april 2014

Wie op zijn smartphone een (gratis) app installeert, geeft daarmee onbewust heel wat informatie prijs aan het bedrijf achter de app. Als gebruiker kunt u dus maar best de gevraagde toestemmingen grondig lezen alvorens een app te installeren.

Vaak vragen apps allerlei toestemmingen die de gebruiker moet aanvaarden voor hij de app kan installeren. Helaas worden die zelden gelezen. Uit onze analyse van 26 populaire apps blijkt dat de consument in ruil voor gebruik van de app vaak (onbewust) toegang geeft tot gegevens zoals zijn locatie, contactenlijst of zelfs paswoorden. Door het gebrek aan transparantie is het onmogelijk om te weten of de toegang tot persoonlijke gegevens zal worden gebruikt voor informatieve of commerciële doeleinden. Zelfs een gratis app is daardoor nooit volledig kosteloos.

Uw gegevens zijn goud waard

Voor bepaalde sites en apps is deze dataverzameling de voornaamste bron van inkomsten. Grote bedrijven zijn bereid om veel geld uit te geven om persoonlijke informatie over het gedrag van de consument te verkrijgen, om vervolgens gericht reclame te maken.

Te vermijden apps

Hoewel heel wat apps geen gevaar inhouden voor de privacy, vonden we heel wat slechte voorbeelden van apps die toegang vragen tot informatie die niet nodig is voor hun functioneren. TuneIn Radio en Angry Birds sturen bijvoorbeeld de locatie van de gebruiker door naar servers van een derde partij. De Android-versie van Bpost Mobile Postcard stuurt dan weer de unieke identificatiecode van de gebruiker door naar een gespecialiseerd reclamebedrijf.

Niet alle besturingssystemen zijn gelijk

iOS 7 laat de gebruiker toe om een keuze te maken in de machtigingen van de app, terwijl Android en Windows Phone enkel toelaten om alle machtigingen goed te keuren. U kunt de app helemaal niet gebruiken indien u dat niet doet. Volgens ons gaat Windows Phone helemaal over de schreef aangezien de gebruiker zelfs niet kan zien welke machtigingen hij aan een app geeft.

Transparantie over dataverzameling

We manen consumenten daarom aan om de toestemmingen die een app vraagt grondig door te nemen en ze dan pas – al dan niet – te aanvaarden. Ontwikkelaars roepen we op om enkel machtigingen te vragen die echt noodzakelijk zijn.

Gaat u akkoord met het geven van uw gsm-nummer om een brood te kopen?

Onze collega’s van de Deense consumentenorganisatie Forbrugerrådet Tænk hebben met een verborgen camera  gefilmd hoe mensen reageren wanneer bij de bakker om dezelfde persoonlijke gegevens wordt gevraagd als bij de apps. De reacties in dit ludieke filmpje spreken boekdelen!

Als de winkelbediende een mobiele app was...



Afdrukken Versturen via e-mail