Nieuws

Onbruikbare geluidsinstallatie na update van de software

29 januari 2020

Sonos kondigde onlangs aan dat ze de softwareondesteuning van hun minder recente producten zouden stopzetten. Het gevolg is dat je bepaalde functies niet meer kunt gebruiken. Door de grote publieke verontwaardiging die volgde op de aankondiging keerde Sonos deels op zijn stappen terug. Wij klagen dit soort geplande veroudering aan en eisen van producenten een garantie dat ze tot minstens tien jaar na aankoop softwareondersteuning garanderen. 
Na Spotify, Bose en Yamaha was het nu de beurt aan Sonos om aan te kondigen dat ze de software van hun minder recente producten stop te zetten. Het gevolg is dat je bepaalde functies niet meer kunt gebruiken. Door de grote publieke verontwaardiging die volgde op de aankondiging keerde Sonos deels op zijn stappen terug. Wij klagen dit soort geplande veroudering aan en eisen van producenten een garantie dat ze minstens tien jaar softwareondersteuning garanderen voor hun producten. 

 

Als het over audio en luidsprekers gaat, kun je moeilijk om Sonos heen. Het populaire en trendy Amerikaanse merk was een voorloper in audio wifisystemen en multi room-systemen. Toch haalden ze zich de banbliksems van het grote publiek op de hals nadat hun mededeling dat ze binnenkort de softwareondersteuning voor een aantal van hun producten zouden stopzetten, wat oorspronkelijk pas in mei was voorzien.

De ’kill-switch’

Sonos kwam zeer snel gedeeltelijk terug op zijn beslissing onder druk van de publieke verontwaardiging. Wij kunnen de woede van de consumenten begrijpen. Een muziekinstallatie voor je hele huis kost al gauw meer dan € 1 000. Soms zelfs nog een pak meer. Veel muziekliefhebbers kochten jaren geleden zo een installatie zonder dat er ook maar een moment sprake was van een beperkte houdbaarheidsdatum. Maar zelfs al verkeren de toestellen in een uitstekende staat, dan nog kunnen ze van de ene dag op de andere onbruikbaar worden als de producent beslist om de softwareondersteuning stop te zetten.  

“Dat is een bekend fenomeen”,  legt onze woordvoerder, Simon November, uit. “We noemen dat de ‘kill switch’: de fabrikant kan bij wijze van spreken met een druk op de knop talloze producten wereldwijd onbruikbaar maken door niet meer in updates van de toestellen te voorzien of geen bijkomende functionaliteiten meer toe te laten.” 

Voor ons is dat een typisch voorbeeld van geplande veroudering. “Hoe slimmer toestellen zijn, hoe korter hun levensduur blijkbaar,” licht onze hightech-expert Roy Metz toe. “De impact op de afvalberg zal aanzienlijk zijn als producenten en leveranciers van streamingdiensten van de ene dag op de andere beslissen om de ondersteuning stop te zetten.” In tijden van toenemend milieubewustzijn is dat extra wraakroepend.

Er zijn precedenten

In 2018 besliste Spotify om de functie Spotify-connect niet langer te ondersteunen bij bepaalde toestellen omdat de streaminginfrastructuur een update kreeg. Vooral eigenaars van oudere speakers en AV amplifiers/versterkers waren daar de dupe van.    

In hetzelfde jaar schrapte Bose de ondersteuning voor internetradio vTuner en stapte over op TuneIn waardoor luisteraars plots bepaalde radiostations niet meer konden ontvangen. Vorig jaar was het de beurt aan Yamaha dat vTuner inwisselde voor airable.radio. Opnieuw had dat negatieve gevolgen voor de consument. Deze gebeurtenissen maken duidelijk hoe snel bepaalde audioproducten in onbruik kunnen raken als ze afhankelijk zijn van softwareondersteuning. 

Als gebruiker heb je geen enkele garantie dat je installatie alle originele functies behoudt waar je nochtans (veel) voor hebt betaald, zelfs al blijft de hardware in perfecte staat.

En nu is het dus Sonos dat aankondigt dat ze oudere producten (waarvan sommige nog tot 2015 werden verkocht) geen ondersteuning meer zullen geven of uitrusten met nieuwe functies. De reden? Volgens Sonos waren de technologische limieten van de bewuste producten bereikt.
 
De verouderde producten (of « legacy » zoals Sonos ze noemt) zijn onder andere: Zone Player original, Connect en Connect:Amp, de eerste generatie Play:5, CR200 en Bridge. Als klap op de vuurpijl kondigde Sonos ook aan dat zelfs als je nieuwere toestellen in een netwerk verbindt met de verouderde je nog steeds beperkt bent tot de softwareversie die de verouderde toestellen aankunnen.
 

Minstens tien jaar of een betaalbare oplossing

Het algemene protest dat volgde op de beslissing van Sonos noopte het bedrijf ertoe om zijn communicatie aan te passen en consumenten te garanderen dat er een oplossing zou worden gevonden waardoor je de verouderde toestellen nog steeds zult kunnen gebruiken, ook in combinatie met nieuwe toestellen in je netwerk. Dat zou mogelijk zijn door bugfixes en kritische beveiligingsupdates. 

Hoe zal dat concreet werken ? Dat is nog niet duidelijk. Wij hebben Sonos aangeschreven met de vraag om meer uitleg over de compatibiliteit tussen oude en nieuwe toestellen en wat er met een “oud” toestel zal gebeuren als een streamingdienst zijn applicatie-interface verandert. 

Wij eisen dat producenten een garantie bieden van minimum tien jaar na aankoop voor hun producten die met softwareondersteuning werken. Dat is een redelijke termijn voor zowel consumenten als het milieu. En als wegens technische redenen een update niet meer mogelijk is, dan moeten producenten een tussenoplossing voorzien die niet meer dan € 50 kost waardoor je je installatie kunt blijven gebruiken. 

 

Heb je zelf al een product gehad dat je niet meer kon gebruiken nadat de software een update onderging? Laat van je horen op onze website Te Rap Kapot

Te rap kapot? Meld het!

 
User name

Deelnemen aan de discussie

Deelnemen door een vraag of reactie achter te laten

reacties

Wees de eerste om te reageren