Onbruikbare geluidsinstallatie na update van de software

Als het over audio en luidsprekers gaat, kun je moeilijk om Sonos heen. Het populaire en trendy Amerikaanse merk was een voorloper in audio wifisystemen en multi room-systemen. Toch haalden ze zich de banbliksems van het grote publiek op de hals nadat hun mededeling dat ze binnenkort de softwareondersteuning voor een aantal van hun producten zouden stopzetten, wat oorspronkelijk pas in mei was voorzien.
De ’kill-switch’
Sonos kwam zeer snel gedeeltelijk terug op zijn beslissing onder druk van de publieke verontwaardiging. Wij kunnen de woede van de consumenten begrijpen. Een muziekinstallatie voor je hele huis kost al gauw meer dan € 1 000. Soms zelfs nog een pak meer. Veel muziekliefhebbers kochten jaren geleden zo een installatie zonder dat er ook maar een moment sprake was van een beperkte houdbaarheidsdatum. Maar zelfs al verkeren de toestellen in een uitstekende staat, dan nog kunnen ze van de ene dag op de andere onbruikbaar worden als de producent beslist om de softwareondersteuning stop te zetten.
Voor ons is dat een typisch voorbeeld van geplande veroudering. “Hoe slimmer toestellen zijn, hoe korter hun levensduur blijkbaar,” licht onze hightech-expert Roy Metz toe. “De impact op de afvalberg zal aanzienlijk zijn als producenten en leveranciers van streamingdiensten van de ene dag op de andere beslissen om de ondersteuning stop te zetten.” In tijden van toenemend milieubewustzijn is dat extra wraakroepend.
Er zijn precedenten
In 2018 besliste Spotify om de functie Spotify-connect niet langer te ondersteunen bij bepaalde toestellen omdat de streaminginfrastructuur een update kreeg. Vooral eigenaars van oudere speakers en AV amplifiers/versterkers waren daar de dupe van.
Als gebruiker heb je geen enkele garantie dat je installatie alle originele functies behoudt waar je nochtans (veel) voor hebt betaald, zelfs al blijft de hardware in perfecte staat.
Minstens tien jaar of een betaalbare oplossing
Hoe zal dat concreet werken ? Dat is nog niet duidelijk. Wij hebben Sonos aangeschreven met de vraag om meer uitleg over de compatibiliteit tussen oude en nieuwe toestellen en wat er met een “oud” toestel zal gebeuren als een streamingdienst zijn applicatie-interface verandert.
Heb je zelf al een product gehad dat je niet meer kon gebruiken nadat de software een update onderging? Laat van je horen op onze website Te Rap Kapot.