Dossier

Zout: niet meer dan 5 gram per dag

13 maart 2018

13 maart 2018
We eten te veel zout, maar de zoutopname terugdringen is niet gemakkelijk. Brood, ontbijtgranen, fijne vleeswaren, bereide maaltijden en andere voeding brengen heel wat zout aan. Onze analyse.

De Belg neemt ongeveer 9 gram zout per dag op. Dat is drie keer meer dan we echt nodig hebben (3 g/dag). Naar die hoeveelheid moeten we echter niet streven, want die is niet haalbaar. Bijna alle voedingsmiddelen bevatten immers van nature natrium. Daarom stelt de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 5 gram zout voorop.

Draag zorg voor uw gezondheid

De zoutinname beperken is belangrijk voor uw gezondheid. Het is een belangrijke factor bij de preventie van hoge bloeddruk en bijgevolg hart- en vaatziekten, alsook van andere ziekten zoals maagkanker en osteoporose.

Waar verbergt het zich?

Natuurlijk kunnen we zelf het zout dat we aan ons eten toevoegen beperken, maar dat vertegenwoordigt slechts 15 % van onze dagelijkse zoutinname. Liefst 75 % krijgen we binnen via eetwaren zoals brood, kaas en verwerkte voedingsmiddelen. En aan de samenstelling van die producten kunt u natuurlijk niets veranderen. De overige 10 % is van nature in onze voeding aanwezig.

Brood en bakkerijproducten mogen niet meer dan 2 % zout op de droge stof bevatten, of 17 gram zout per kilo bloem. Deze wettelijke limiet wordt echter niet altijd even goed gerespecteerd, zo blijkt. Wij lieten 50 witte en 50 volkoren broden analyseren, en vonden zoutgehaltes van 1,88 % tot 2,92 %. Een echt verschil was er niet tussen de twee broodsoorten, al zagen we wel dat er significant minder zout wordt toegevoegd aan biobroden. Wie zijn zoutopname wil (of moet) beperken, heeft dus betere kansen met biobrood. Daarenboven zijn wij voorstander van een affichering of een etiket met de volledige voedingswaarde (o.m. zout, vet, vezels, suiker ...) op niet-voorverpakte broden, zodat je weet wat je eet. 

Verminderen, maar hoe?

Behalve zuinig omspringen met het zoutvat en de voedingsetiketten bestuderen, kunt u eigenlijk weinig doen om uw zoutinname te verlagen. Sinds december 2016 is de vermelding van het zoutgehalte verplicht op voorverpakte voedingsproducten. Opgelet, het zoutgehalte per producttype kan van merk tot merk sterk verschillen. Een product dat per 100 g een zoutgehalte heeft van 0 tot 0,3 g, is arm aan zout. Een aanvaardbaar zoutgehalte in een voedingsmiddel per 100 g is tussen 0,3 en 1,5 g. Een product rijk aan zout bevat meer dan 1,5 g zout per 100 g en moet zo weinig mogelijk geconsumeerd worden. Hieronder de kleurcode die door de FOD Volksgezondheid in dat kader werd ontwikkeld.



Het is dan ook de taak van de voedingssector om zijn verantwoordelijkheid op te nemen. Het is echter niet altijd gemakkelijk om minder zout te gebruiken, aangezien fabrikanten ook rekening moeten houden met de smaak van de consument, de technologische productieprocessen en de buitenlandse concurrentie. Hoewel deze dynamiek zich verder zet, kunnen we toch de geleverde inspanningen benadrukken van verschillende sectoren. De vermindering in het zoutgebruik zou ook in een gemeenschappelijke, Europese context moeten gebeuren: één lidstaat kan immers niet alleen voor een omwenteling zorgen.


Afdrukken Versturen via e-mail