Nieuws

65 % van de consumenten stoort zich aan misleidende voedselverpakkingen

21 december 2017

21 december 2017
Jullie vinden een correcte etikettering belangrijk, zo blijkt uit onze bevraging van meer dan 1 000 personen. Deze respondenten vroegen ons bovendien om een verplicht percentage fruit op de voorkant van de verpakking te eisen. Boodschap begrepen.

Al jaren vechten wij voor een correcte etikettering op voedingsmiddelen. En die strijd is nog lang niet gestreden. Fabrikanten proberen steevast consumenten te lokken met aantrekkelijke verpakkingen, onder andere door mooie vruchten af te beelden op een product dat slechts een minieme hoeveelheid echt fruit bevat.

Wij hebben 1 000 consumenten bevraagd over het onderwerp en de resultaten zijn duidelijk: meer dan 65 % vindt zulke verpakkingen misleidend en vraagt ons om een verplicht fruitpercentage op de voorkant van de verpakking te eisen.

Alles om de consument te verlekkeren

Volgens de wet mogen fruit en andere nobele ingrediënten enkel worden vermeld of getoond op de verpakking als ze daadwerkelijk aanwezig zijn in het product, en enkel wanneer hun percentage wordt vermeld in de ingrediëntenlijst. Maar fabrikanten interpreteren die regel in hun eigen voordeel, en voegen aan een recept minieme hoeveelheden fruitsap of -puree toe om de consument toch maar te lokken met hun afbeeldingen van fruit op de verpakking. 

Onaanvaardbaar, vinden wij, aangezien de consument niet kan vertrouwen op de beloftes op de verpakking over de hoeveelheid echt fruit in een product.

Je wordt belogen

Uit dezelfde bevraging blijkt bovendien dat de helft het percentage bosvruchten overschat op basis van de verpakking. En twee op de drie vinden dat we moeten vechten voor de verplichte vermelding van het werkelijk fruitgehalte op de voorkant van de verpakking. 

Boodschap begrepen

Jullie meningen vallen niet in dovemansoren! De boodschap is klaar en duidelijk aangekomen, en we zijn meer dan ooit gedreven om te vechten voor “eerlijke” verpakkingen.In afwachting daarvan raden we iedereen aan om zich niet te laten vangen door de verpakking, maar ook altijd de ingrediëntenlijst te checken.

 


Afdrukken Versturen via e-mail